Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Demens hos personer med utviklingshemming
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Pedagogisk analyse.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Undervisning om Joyce Travelbee
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Hvor tidlig? Hvor viktig?
1. Innledende påstander om organisasjoner
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Skal en hjelpe en og/eller hele familien?
Dette er Raskere tilbake
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Stress, utbrenning, mobbing
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Mestring og forebygging av depresjon
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Epilepsi og reflekser.
"God bagasje på livets reise."
Barnehagen som språkarena
Senter for atferdsforskning
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Opprettholdende faktorområder
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
LEK OG SOSIALE FERDIGHETER
Hafjellseminaret våren 2012
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Definisjon av ulike HMS-begreper
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Smertekartlegging når pasienten er dement Marianne Gjertsen, studieansvarlig, stipendiat 2011.
Utredning av autismespekterforstyrrelser (ASF)
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Asperger syndrom og ADHD
Klar til å yte førstehjelp Klar til å stabilisere situasjonen
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
Sosial kompetanse og psykisk helse.
12. Organisasjonsutvikling
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Yngre personer med demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME

AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig barnealder. Tilstanden karakteriseres ved at personen lukker seg inni sin egen tankeverden og ikke viser interesse for individer eller ting i omgivelsene. Språklige problemer Medisinsk leksikon 1989

Spes.ped Marianne, Tove, Henning Autisme - Schizofreni Autisme viser seg før 3 års alder Schizofreni viser seg oftest etter 15 års alder Personer med autisme veksler ikke mellom perioder med tilnærmet normal funksjon og faser med akutt sykdom slik det ofte kan sees ved Schizofreni

Spes.ped Marianne, Tove, Henning Autisme - årsaker Autisme har en biologisk årsak og er et resultat av organisk dysfunksjon ( forstyrelse av kropps funk.) Myten om kjøleskaps-mødre er herved død!

Spes.ped Marianne, Tove, Henning Autisme symtomer – EEG avvikelser (en metode for å kartlegge hjernens elektriske aktivitet) – avvikende nystagmus (ufrivillig rytmisk øyebevegelse) – for sen integrering av umodne, infantile reflekser og stereotype bevegelser

Spes.ped Marianne, Tove, Henning En ”triade” av syndromer Lorna Wing & Judy Gould forestillingsevnekommunikasjon sosial interaksjon

Spes.ped Marianne, Tove, Henning Autisme En ”triade” av syndromer med følgende fellestrekk: svekket evne til å etablere sosiale relasjoner: – fjernhet, passivitet og særhet svekket forestillingsevne og ”aktivitet” med resulterende stereotyp atferd svekket evne til å forstå og ta del i verbal og ikke verbal kommunikasjon

Spes.ped Marianne, Tove, Henning Kjennetegn: ekkotale To typer; Umiddelbar – en ytring imiteres straks den er uttalt. Utsatt – ytringer som kan komme i helt andre situasjoner, dager, uker måneder senere og i helt andre situasjoner.

Spes.ped Marianne, Tove, Henning Bruk av ekkotale. Autistiske barn bruker ekkotalen på flere ulike funksjonelle måter; for å ta tur i samtaler, for å be om noe, for å påstå og hevde ting, for å gi bekreftende svar, som egentrening i bruk av ord og vendinger, som en måte å regulere egen adferd på.

Spes.ped Marianne, Tove, Henning Kjennetegn: Splinterferdigheter Uvanlige hukommelsesfunksjoner; Musikk eller tegning Finne figurer i skjulte, kompliserte mønster. Ferdigheter som kan løses ved matching. Spesielle regneferdigheter (eks. RAIN MAN).

Spes.ped Marianne, Tove, Henning ”Theory of mind” - tankeblindhet manglende eller svekket evne til å ta andres mentale perspektiv og forstå at andre menneskers oppfatning kan være forskjellig fra deres egen Et eks. er ”Liksom-leken” der barnet for eksempel bruker en kloss som bil som forløper for mentalisering. Hos mennesker med autisme er denne leken fraværende eller sterkt avvikende

Spes.ped Marianne, Tove, Henning Landsforeningen for autister har følgende målsetting for opplæringen: - opplæring i livslangt perspektiv - mulighet til å kunne fungere i bolig og arbeid - høyst mulig grad av selvforsørgelse - bredest mulig kontaktflate i nærmiljøet - opprettholdelse av familieforhold

Spes.ped Marianne, Tove, Henning Generelle behov hos mennesker med autisme: rutiner visualisering konkret undervisning/opplæring generaliseringsplaner struktur individuelle planer

Spes.ped Marianne, Tove, Henning Tiltak Systematisk og omfattende opplæring Skape struktur som gjør omgivelsene oversiktlige og forutsigbare Velge fra flere metoder for å lykkes Kartlegge funksjonsnivå, læringsforutsetninger og utviklingsmuligheter og vektlegge MESTRINGSMULIGHETER!