Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Liv Glemming Inspektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Kampen skole Vår visjon:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
1 STOPPING AV MOBBING Mobbingens psykologi Noen sentrale faktorer som bidrar til å skape og opprettholde mobbesituasjoner. Stopping av mobbing Hvordan.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
En introduksjon.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kapittel 7 Læring.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæringslova kapittel 9A
Samarbeid og konflikt.
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Velkommen til foreldremøte på 2. trinn
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Relasjonskompetanse DEL 2
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
Nye regler om skolemiljø og mobbing
VELKOMMEN TIL MARKER SKOLE
Invitasjon til foreldrenettverk 7.trinn:
Venner & valg Avslutning.
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Framgangsmåte i mobbesaker
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Trygt og godt skolemiljø
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Eskalering – intervensjoner - læring – omsorg og grenser
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Skolemiljø Summen av de kulturelle, fysiske og relasjonelle forholdene ved en skole - forhold som påvirkere elevens helse, trivsel og læring. FYLL GJERNE.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til nye 1. klasseforeldre!
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Glomfjord barnehage
Oslostandard for samarbeid hjem–skole
Hva er Olweus? En kort innføring
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Inkluderande barnehage- og skulemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Liv Glemming Inspektør Langhus skole Liv Glemming Inspektør Her deler vår dyktige instruktør Liv Glemming fra Lofthus skole sin presentasjon om inspeksjon Vi takker for bidraget! Mvh Olweusprogrammet Uni Research Helse / RKBU Vest

Kapittel 4 Inspeksjonssystemet  Mål  Å redusere eksisterende mobbeproblemer  Å forebygge mobbing og skape et trygt og godt læringsmiljø for alle  Hvorfor er inspeksjonssystemet viktig bidra til å nå dette målet?

Hva forteller forskningen?  Det aller meste av mobbingen foregår i skolegården  Klar sammenheng mellom lærertetthet i skolegården og forekomsten av mobbing  Lærernes holdninger og handlinger til mobbesituasjoner er avgjørende for å redusere mobbing

Skolegården  Gjør deg kjent med skolegården:  Er det steder elever kan «gjemme seg bort» for de voksne?  Er det plass for alle?  Hvordan bruker elevene skolegården?  Er det nok å finne på for elevene? - kjedsomhet kan føre til økt mobbing  Opplæringsloven § 9a-5 om Elevdeltaking i skolemiljøarbeidet

«Vi bare leker!» - om å gripe inn  Gripe inn, stoppe og følge opp mobbing og annen uønsket elevadferd  Bli trygg på teknikker  Skille mellom voldsom lek og mobbing Hva er voldsom lek? «Vi bare leker» – forvirrende?  Hva skiller voldsom lek fra mobbing? relasjonen mellom partene før og etter episoden uttrykk og atmosfære rolleveksling / balanse i styrkeforholdet publikum  Bedre å gripe inn èn gang for mye enn èn gang for lite  Snakk med kolleger om ulike situasjoner og om elever med adferdsvansker

Holdninger  Holdninger og adferd  Voksentetthet  Rask og bestemt inngripen  Samordnet inspeksjonssystem Loggbok Felles reaksjonsmønstre Lykke til med verdens viktigste jobb