Kartleggingspresset i barnehager og skoler Konsekvenser for utdanningen fremover.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Advertisements

Undervisningssektoren 2015
Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
PRAT LES KLIKK BIBLIOTEKET SOM INTEGRERINGSARENA Berit Berg og Patrick Kermit Sogndal 15. september 2015.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Rehabiliteringskonferansen 2015 Variasjon i organisering av tjenestene.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
FORELDREKURS FOR BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Fjerde møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Samarbeid mellom skole og barnevern
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Eilert Sundt videregående skole
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
PLANENE FOR KARTLEGGING OG VERDSETTING AV FRILUFTSLIVSOMRÅDER I OSLO
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Rådgiversamling 2. november 2016
FORELDREKURS FOR BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
-Læring, trivsel og trygghet for alle-
Grunnleggende om veiledning
Novembernytt Så var vi alt i november! Vi har i oktober hatt fokus på barn i andre land, spesielt i India. Vi har snakket om de store forskjellene det.
Hva skjer ´a. Foredrag om «Hva skjer i kirken fremover
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Elever og foresatte 10.trinn
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Misunnelse Har dere vært misunnelig på en ting noen andre hadde noen gang? Fortell om det Hvor i kroppen kjenner du misunnelse? Hvordan kjennes følelsen.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Modul 4 – Representasjoner
GUTTOGJENTE.NO Veiledning om kropp og følelser, sex og samliv ut fra et kristent livssyn guttogjente.no.
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Vi kartlegger først og fremst for å kunne legge fram data på utviklingssamtalene. Observasjon- og kartleggingsverktøy kan brukes til planlegging og tilrettelegging.
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Kartleggingspresset i barnehager og skoler Konsekvenser for utdanningen fremover

Kartlegging er svaret! Men hva er egentlig problemet? Læring? Sosial reproduksjon? Språk? Kunnskap? Kartleggingspresset i barnehager og skoler...

Hva skjedde med læring og kunnskap? Kartleggingspresset i barnehager og skoler... Babyer kan lese Jona på ni måneder er midt i målgruppa for lesekursene for babyer Foto: Malin Kjellstadli Korsnes/NRK Babyer kan lære å lese. Foreldre står i kø for å lære 3 måneder gamle babyer å knekke lesekoden.

Hva er en rose? Kartleggingspresset i barnehager og skoler... rose, Rosa, slekt i rosefamilien med ca. 250 arter på den nordlige halvkule, flest i Europa og Øst-Asia. I Norge er det funnet 11 viltvoksende rosearter. Hageroser deles i klatreroser, buskroser og grupperoser, hver med to undergrupper.

Hva skal målet for utdanning være? Forberedelse? Inntjening? Størst mulig utbytte? Økt BNP? Kartleggingspresset i barnehager og skoler...

Hva bør utdanning egentlig handle om? Kartleggingspresset i barnehager og skoler... Skjeve tårn vs. tårn som raser?

Kartlegging som demokratisk problem Fordi vi blir bedt om å styre etter på forhånd bestemte standarder for normalitet og normalitetsoppnåelse. ” Styring, ledelse og pedagogisk praksis bør i størst mulig grad være basert på oppdatert kunnskap om forhold som har betydning for læring, utvikling og undervisning, inkludert kunnskap om hvilke tiltak som har effekt, og hvilke som ikke har det. Dette er spesielt viktig for å realisere målsettingen om sosial utjevning gjennom utdanningssystemet ” (st.meld.nr. 16 … og ingen sto igjen. Om tidlig innsats for livslang læring, s. 63) Kartleggingspresset i barnehager og skoler...

Profesjonens utfordringer Vårt yrkesetiske ansvar er blant annet å si i fra. Vi må klare å kommunisere kompleksiteten i arbeidet. Vi må starte debatten om hva utdanning bør være i dag. Kartleggingspresset i barnehager og skoler...

Bør utdanning være … … barn og unges utforsking av samfunnet, eller samfunnets utforsking av barn og unge? … verdsetting av vurderingene i seg selv, eller større grad av vurdering av hva vi verdsetter? Kartleggingspresset i barnehager og skoler...

Botanikk er det verste blomstene vet … Kartleggingspresset i barnehager og skoler...