Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Om arbeid med tilflytting Det vi fikk til ! Og det som ikke var så lett… Evje 17.april 2008.
REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Kommunereform for vekst
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Status for gassplanene Frostating, 20. februar 2004 Petter Haugan Gassforum Trøndelag.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NASJONAL TRANSPORTPLAN
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
Økonomiplan 2007 – 2010 Fylkesrådets presentasjon mandag, 26. juni 2006.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Eksempel på PP-forside Test TROMSØ  ALTA  KIRKENES  VADSØ  SVALBARD  SORTLAND  BODØ  ST. PETERSBURG Mulighetsvurderinger Vannøya Havkraftverk.
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Lundsbrunn 26. april 2012 Seniorrådgiver Kjell Vaagen Hedmark fylkeskommune Rikskonferens Småkom.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Regiontinget nr. 2 Vi setter søkelyset på: Regionen – Regionsenter og næringsliv i utvikling.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
2012 Mer på skinner!. Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan.
Energi- og klimaplaner i Fjellregionen – et overblikk Regionrådgiver Rune Jørgensen, 25. november 2013.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Høringsmøte fylkesdelplan for vindkraft i Nordland Mosjøen 4. september 2009.
ERTMS og Vedlikehold Jernbaneforum Nord konferanse 18. februar 2016 Områdedirektør Thor Brækkan.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Kristiansund og Nordmøre Næringsforums medlemsundersøkelse Finn Backer
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Hedmark Trafikk FKF Kid. KOLLEKTIVTRAFIKK I DISTRIKTENE KID TOLGA
Nasjonal transportplan
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Statsbudsjettet 2010 Hedmark.
Evaluering Midt-Norsk Mesterskap 2007
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
Nasjonal transportplan
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Jernbane i Trøndelag
Regional plan for internasjonalisering i Nordland
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Helgeland Nytt signalanlegg på Nordlandsbanen. Kryssningsspor for tog.
Utskrift av presentasjonen:

Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård

Status Rørosbanen Formidabel vekst i persontrafikken – 50 prosent på fem år NSB har kapasitetsproblemer på enkelte avganger Liten godstrafikk – kun tømmer og flis Status Solørbanen Persontrafikken stoppet på 90-tallet Kun godstrafikk

Prosjekt Høyfartstog Trondheim – Oslo gjennom Østerdalen PROSJEKTMÅL Røros- og Solørbanen skal være en del av et helhetlig jernbanetilbud i Sør-Norge Jernbaneforum, Hedmark fylkeskommune, Regionrådet for Fjellregionen, Regionrådet for Sør-Østerdal, Glåmdal Regionråd og Næringsforum i Fjellregionen

DELMÅL Rutetilbudet på Rørosbanen skal på kort sikt forbedres, spesielt mellom Røros og Trondheim Arbeide for at Røros- og Solørbanen elektrifiseres og blir en foretrukket godslinje mellom Midt-Norge og Europa Arbeide for at det legges grunnlag for at høyfartstog mellom Oslo og Trondheim kan kjøres gjennom Østerdalen Arbeide for at Solørbanen gjenåpnes for persontrafikk

Elektrifisering Investeringsbehovet anslått til kr 3,5 mrd av CIVITAS i februar elektrifisering begge strekningene – 470 km - fjernstyring Røros-Støren og Kongsvinger-Elverum - to nye kryssingsspor - tilsvingsspor Hamar og Kongsvinger - nedlegging planoverganger mm

Høyfartstog gjennom Østerdalen Best for miljøet Enklest og billigst Lavest høydeforskjell Hurtigst – stopp rundt Mjøsa og Tynset Østerdalen som skapt for høyfartstog

Satsing på Røros- og Solørbanen - uansett alternativ Nasjonale og internasjonale gevinster Positivt for miljøet – mer gods fra vei til bane Godstogkapasiteten mellom nord og sør mer enn tredobles Avlaster Dovrebanen Avlaster Alnabru, togtrafikken og trailertrafikken rundt Oslo

Gir NSB mulighet til mer fleksibel bruk av materiell Diesellokomotivene må byttes om år – toget går nå Reduserer trafikken og ulykkene på veiene

Lokal betydning Styrket infrastruktur Positivt for bosetting og næringsutvikling i flere regioner Persontogtilbudet forbedres - avstandsulempene reduseres Økt konkurransekraft for næringslivet – varer og tjenester i utbyggingsfase Økt pendling i alle retninger

Prosjekt Høyfartstog 1 mill per år Regionrådet for Fjellregionen kr OK Enkeltkommune(r) kr Tynset søkes Regionrådet for Sør-Østerdal kr OK Glåmdal Regionråd kr OK Hedmark fylkeskommune kr Behandles 1/11 Næringsforum i Fjellregionen kr OK Øvrige bidragsytere kr Velkommen til å bidra