Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård
Status Rørosbanen Formidabel vekst i persontrafikken – 50 prosent på fem år NSB har kapasitetsproblemer på enkelte avganger Liten godstrafikk – kun tømmer og flis Status Solørbanen Persontrafikken stoppet på 90-tallet Kun godstrafikk
Prosjekt Høyfartstog Trondheim – Oslo gjennom Østerdalen PROSJEKTMÅL Røros- og Solørbanen skal være en del av et helhetlig jernbanetilbud i Sør-Norge Jernbaneforum, Hedmark fylkeskommune, Regionrådet for Fjellregionen, Regionrådet for Sør-Østerdal, Glåmdal Regionråd og Næringsforum i Fjellregionen
DELMÅL Rutetilbudet på Rørosbanen skal på kort sikt forbedres, spesielt mellom Røros og Trondheim Arbeide for at Røros- og Solørbanen elektrifiseres og blir en foretrukket godslinje mellom Midt-Norge og Europa Arbeide for at det legges grunnlag for at høyfartstog mellom Oslo og Trondheim kan kjøres gjennom Østerdalen Arbeide for at Solørbanen gjenåpnes for persontrafikk
Elektrifisering Investeringsbehovet anslått til kr 3,5 mrd av CIVITAS i februar elektrifisering begge strekningene – 470 km - fjernstyring Røros-Støren og Kongsvinger-Elverum - to nye kryssingsspor - tilsvingsspor Hamar og Kongsvinger - nedlegging planoverganger mm
Høyfartstog gjennom Østerdalen Best for miljøet Enklest og billigst Lavest høydeforskjell Hurtigst – stopp rundt Mjøsa og Tynset Østerdalen som skapt for høyfartstog
Satsing på Røros- og Solørbanen - uansett alternativ Nasjonale og internasjonale gevinster Positivt for miljøet – mer gods fra vei til bane Godstogkapasiteten mellom nord og sør mer enn tredobles Avlaster Dovrebanen Avlaster Alnabru, togtrafikken og trailertrafikken rundt Oslo
Gir NSB mulighet til mer fleksibel bruk av materiell Diesellokomotivene må byttes om år – toget går nå Reduserer trafikken og ulykkene på veiene
Lokal betydning Styrket infrastruktur Positivt for bosetting og næringsutvikling i flere regioner Persontogtilbudet forbedres - avstandsulempene reduseres Økt konkurransekraft for næringslivet – varer og tjenester i utbyggingsfase Økt pendling i alle retninger
Prosjekt Høyfartstog 1 mill per år Regionrådet for Fjellregionen kr OK Enkeltkommune(r) kr Tynset søkes Regionrådet for Sør-Østerdal kr OK Glåmdal Regionråd kr OK Hedmark fylkeskommune kr Behandles 1/11 Næringsforum i Fjellregionen kr OK Øvrige bidragsytere kr Velkommen til å bidra