Korrupsjon og bistand Inge Amundsen, seniorforsker, CMI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Bli lokalaktivist – skap motmakt!
Korrupsjon og bistand Inge Amundsen, seniorforsker, CMI.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Tilrettelegging for partnerskap: Helsingforskomiteens rolle. Høringsmøte om EØS-midlene 1. september 2011.
8 Det politiske systemet i Norge
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Skandinavisk næringsliv og CSR
Tre påstander  Internasjonalt, i ILO og FN har Norge markert seg som en forkjemper for urfolks rettigheter.  I Norge er det en bred erfaring, både faglig.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Paul J. Manger, Gruppeleder SIU Retningslinjer ved irregulære forhold som skjer under SIUs programavtaler.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
The Global Challenge Utfordrende prosjektplanlegging PROSJEKT 2004 – 7. oktober.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Konkurranse og samarbeid
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Hvitvasking Kostnader/merarbeid /flere meldinger Sikkerhetssjef Ole Jørgen Eiterå SpareBank1 Gruppen AS 14.September 2005.
Tilsyn og kontroll Valgfagsforelesning JUR 5700 v/Njål Høstmælingen Senter for menneskerettigheter 7. mars 2006.
Tilsyn og kontroll Valgfagsforelesning v/Njål Høstmælingen Senter for menneskerettigheter 13. oktober 2005.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
En mer produktiv stat Kristin Clemet Gullalderen 2005 – 2015: + ca. 100 mrd kr.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Omsorg Solidaritet samhold © Fagforbundet Vest-Agder høsten 2005 Fagforbundet Vest-Agder Velkommen Representantskapsmøte 27.september 2005.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Kan bistand fremme demokrati og menneskerettigheter? Seminar i regi av Høyres utenriksfraksjon Oslo 14. januar 2011 Vidar Helgesen.
Kommentar til KPMG-presentasjon «Logistikkprosjektet» Komite for helse og sosial NFU Bergen lokallag v/Kari Elster Moen.
Den politiske styringskjeden
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
[Firmanavn] Forretningsplan.
Den internasjonale arenaen
KDTO LÅT Presentasjon av våre oppgaver og prioriteringer
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Korrupsjon og bistand Inge Amundsen, seniorforsker, CMI

Korrupsjon og bistand Bakgrunn: CMI og U4 Bakgrunn: teori og korrupsjonens følger Hva gjør bistandsorganisasjonene Anti-korrupsjon Godt styresett og demokratisering Utfordringer for bistanden Lærdommer og anbefalinger

Bakgrunn: CMI og U4

Teori STATEN Makthavere Politikere Statlige tjenestemenn Funksjonærer, byråkrater Valgt Utnevnt Ikke-STATLIGE aktører Private individer Private firmaer NGO’er, sivilsamfunn Brukere, klienter Kontraktører

Teori POLITISK korrupsjon ”Grand corruption” BYRÅKRATISK korrupsjon ”Petty corruption”

Teori Politisk korrupsjon i verden

Sammenhengen korrupsjon & økonomi

Sammenhengen korrupsjon & politikk

Forklaringer betyr mye Økonomiske forklaringer Privatiseringer? Deregulering? Kontroll og straff? Institusjonelle forklaringer Administrative reformer? Kapasitetsbygging? Institusjonsbygging? Watchdog agencies? Politiske forklaringer Demokratisering? Institusjonelle reformer? Juridiske reformer? Sosiokulturelle forklaringer Opplæring og trening? Bevisstgjøring? Overbevisning? Omvendelse?

Korrupsjonens følger KORRUPSJON De FATTIGE Rettferdighet Tjenester Likhet ØKONOMISKE Høyere investeringskostnader Mindre vekstpotensiale Mindre investeringer Mindre konkurranse Gale investeringer Mindre inntekter Lavere kvalitet Høyere priser Mindre vekst Kapitalflukt INSTITUSJONELLE Høye kostnader for kontroll Mindre adgang til rettferd Mindre adgang til service Skjeve innkjøp Sendrektighet Urettferdighet Ineffektivitet POLITISKE Ikke-transparente beslutninger Mindre politisk konkurranse Manglende politisk vilje Manglende politisk tillit Autoritære styreformer Mindre ‘accountability’ Perverterte valg Delegitimering SOSIALE Mistro Nepotisme Klientellisme Økte forskjeller Mindre deltakelse Mindre sosial kapital

Hva gjør bistandsorganisasjonene? Innomhus Anti-korrupsjons koordinator Opplæringstiltak Whistleblowers Informasjonsutveksling, koordinering (OECD/DAC, U4) Tiltak mot korrupsjon i bistandsprosjekter Codes of conduct Internasjonalt OECD konvensjonen (bestikkelser) FN konvensonen (korrupsjon) FATF (hvitvasking) WB/IMF, regionale utv.banker Påtale og utlevering Mutual legal assistance Asset recovery

Hva gjør bistandsorganisasjonene? Godt styresett Forvaltningsreformer Offentlige innkjøp Finansforvaltning Skattesystemer Åpnehet/innsyn Anti-korrupsjonskommisjoner Demokratisering Lovgivning, domstoler Parlamenter Valg og valprosesser Politiske partier Sivilsamfunnsorganisasjoner I samarbeidslandene Programmer og prosjekter Offentlige reformer og tiltak (75%) NGOer og sivilsamfunn, deltakelse, innsyn (25%)

Hva gjør bistandsorganisasjonene? Institusjonsbygging og reform Parlamenter og parlamentsreform Juridiske apparat og juridisk reform Spesielle institusjoner Ombudsmenn Anti-Corruption Agencies Forvaltningsreformer Dereguleringer Lover, forskrifter og etiske regler Codes of conduct Riksrevisjon og annen revisjon Toll og skatteetat Lokalforvalting og desentralisering Forebyggende tiltak Tilgang på informasjon, åpenhet Medier Undersøkende journalistikk Offentlige anbud og kontrakter Assets disclosure Brukerkontroll Integrity pacts Citizens’ charters Motivering og ledelse Bedriftskultur Kunnskap og bevisstgjøring Sivilsamfunnet Klageinstanser

Hva gjør bistandsorganisasjonene? Kontroll, påtale og straff Finansforvaltning Kontroll av finanstransaksjoner Kontroll av eiendom og interesser Økokrim Etterforskning Påtale Elektronisk overvåkning og kontroll Amnesti, straffefrihet og straffelette Forebygging og kontroll med hvitvasking Beskytelse av informanter/klagere Monitoring og oppfølging Landstudier National Integrity Studies Politisk økonomi Public Expenditure Tracking Drivers of Change analysis Målbare indikatorer på Institusjonelle reformer Administrative reformer Juridiske reformer Internasjonalt samarbeid Påtale og utlevering Mutual legal assistance Asset recovery

Hva kan bistandsorganisasjonene gjøre? TI: The Corruption Fighter’s Tool Kit UN ODC: Anti-Corruption Tool Kit USAid: A Handbook on Fighting Corruption U4: Project database

Utfordringer for bistanden Korrupsjonen er et STORT problem Gjør bistandsorganisasjonene små Gjør bistanden dyrere og mer komplisert Globaliseringen hjelper.. og forvansker Informasjonstilgang og internasjonalt press Internasjonalt problem Internasjonal økonomisk kriminalitet Hvitvasking, skatteparadiser Tilbudssiden Givere må koordinere seg og samarbeide

Utfordringer for bistanden Bistand er en del av problemet, når den.. Ignorerer korrupsjonsproblemet Støtter “hvite elefanter” Støtter korrupte regimer Driver massive og ukoordinerte pengeoverføringer Finansierer ‘myke’ investeringer og muliggjør ‘harde’ for mottakerne Bruker korrupte lokale tjenesteleverandører Binder bistanden Bidrar til ”the ressource curse”

Utfordringer for bistanden Bistandens instrumenter er.. Utilstrekkelige og mistilpassede Upolitiske og a-historiske Administrative og økonomiske heller enn politiske Fokusert på formelle institusjoner og formell politikk Sektororienterte og prosjekt/programorienterte Trekker i motsatt retning Direkte budsjettstøtte Desentralisering Privatisering og deregulering

Lærdommer Korrupsjon er et reelt utviklingsproblem Det er de fattige som rammes hardest Kunnskap og analyseverktøy kommer Korrupsjon et symptom på dårlig styresett og manglende demokrati Korrupsjonen må bekjempes i demokratiets navn Lokal kontekst avgjør alt Det finnes ingen generelt brukbar strategi Alle tiltak på tilpasses mottakerlandets korrupsjonsproblem Needs assessment based and targeted Sivilsamfunnet er svært viktig Nødvendig med strategiske partnere og allianser Politisk dialog er viktig Politisk vilje er viktig Ingen kjappe løsninger, dette vil ta tid

Anbefalinger Gjør hjemmeleksen Practice what you preach Bruk alle innganger og muligheter Mottakerlands uttalelser, signaturer.. Kontaktpunkter: PRSP, DBS,.. Valg, konferanser.. Take them by the word Keep up the pressure Harmonisering og samarbeid

Anbefalinger Samarbeid mellom bistandsorganisasjoner Dele informasjon og analyse Harmonisere strategier Dele på arbeidsoppgaver og ansvar Harmonisere politiske midler og pressmidler Svartelisting, sanksjoner og kondisjonalitet Koordinerte utspill (særlig på politisk korrupsjon) Snakk med én stemme! Samarbeid med andre Harmonisere med mottakerlands myndigheter Nasjonale stragegier og institusjoner Argumenter for “win-win”- situasjoner Bygge strategiske allianser Alle berørte parter Personer Organisasjoner Drivers of change