Best Value En bedre tilnærming til prosjekter Ari Soilammi, utviklingssjef RIF September 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Advertisements

Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
DOMMERMANUAL TEMA NORDEN NM 2016 Trondhjem mars.
Tilbudskonferanse v/Elisabeth Solberg og Bjørn Eivind Berge Byrådsavdeling for helse og omsorg Oppdragsgivers spesifikasjon Bilag 1.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Mobilt vanntåkeannlegg. Mobilt vanntåkeanlegg Mobile vanntåkeanlegg er utviklet med tanke på å beskytte personer som ikke er i stand til å ta vare på.
Skien kommune. Mål Nye løsninger ved bruk av velferdsteknologi skal bidra til at den enkelte bruker kan oppleve økt trygghet, mestring og livskvalitet.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
KONGSVINGER KOMMUNE.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
PROSJEKTLEDER OG PROSJEKT? SPAR MED OPP_RETT
Støttefunksjonen Støttefunksjonen utfører arbeidsoppgaver primært for intern organisasjon (politisk nivå, rådmann, enheter, avdelinger, enkeltansatte),
Formidling av ansvar Presentasjon xx.xx.2009.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Innbyggerundersøkelsen hvordan bruker vi den i forbedringsarbeidet
NYE ASKER KOMMUNE TJENESTEPENSJON FRA
Intelligent brukerstøtte i offentlige anskaffelser
Verktøy for leverandørkategorisering
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Segmentering og posisjonering
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Målbildet Stab/støtte
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Strategiske kostnadsdrivere
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Evaluering eBorger Pilot
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Ymse om regelverksutvikling
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
Mari Vestre Charlotte Lindberg Johan Englund Difi
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Oppfølging av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Valg av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Teknisk utvalg Årsplan 2018
Velkommen til foreldremøte
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Mellom barken og veden vol. 2 - Rådgivers rolle
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Utskrift av presentasjonen:

Best Value En bedre tilnærming til prosjekter Ari Soilammi, utviklingssjef RIF September 2015

Hva er Best Value Er en annen tilnærming til prosjekter, kommunikasjon og ledelse Brukes innen BAE (prosjektering, entreprise, drift), IT, Helse, mv. Fokus på anskaffelse av riktig ekspertise Utfordrer og utvikler leverandører Forenklet kommunikasjon – minimer beslutningsbehov Mindre detaljstyring og kontrollfunksjoner – mer ledelse Leverandør må identifisere risikoforhold og tilhørende eierskap og tiltak Måling av prestasjoner

Best Value-tilnærmingens resultater Testet og evaluert i over 1600 byggeprosjekter, totalt over 50 mrd kr i prosjektkostnad, NL og USA er ledende 97% av prosjektene innenfor budsjett 94% av prosjektene innenfor tidsfrister Reduksjon av prosjektkostnader ift tradisjonelle prisfokuserte anskaffelser – med vesentlig bedre kvalitet på leveransene 98% av brukere av Best Value er fornøyde 50% reduksjon av anskaffelses/konkurransekostnader - for begge parter Brukes på de mest krevende prosjektene - med et svært lavt konfliktnivå

Tradisjonell tilnærming er konfliktskapende

Tradisjonell tilnærming fremmer ikke verdiskaping Mange beslutninger på tynt grunnlag – oppdragsgiver tvinges Personlige relasjoner og tillit er for viktig – lite transparent Detaljstyring og -kontroll fra oppdragsgiver Detaljerte kravspesifikasjoner gir lite rom for bedre løsninger Fokus på anskaffelsespris Tilbudsdokumentasjon på 100-vis (1000-vis!) av sider og oppdragsgiver sliter likevel med å evaluere ulik kvalitet fra ulike leverandører Svært omfattende kontrakter Oppdragsgiver velger løsninger i stedet for leverandøren

BAE-næringens anskaffelser

Best Value = Minimere risiko ved å engasjere ekspertise

Best Value = Minimere beslutninger Beslutninger: Bør ha færrest mulig Øker prosjektrisiko Øker behovet for å stole på andre Øker behovet for nære forbindelser Minimerer kontinuerlig forbedring => Poenget er å gjøre det så enkelt at alle forstår fakta, og valg av løsning er enkelt og åpenbart (dvs ingen «beslutning» lenger)

Best Value = Bruk av dominant informasjon Ekspertise kjennetegnes ved sin bruk av dominant informasjon: 1. Fremstille informasjon som målbare størrelser (kvantifiserte). 2. Viser forskjeller. 3. Enkelt. 4. Kan verifiseres. 5. Forutsetter ikke detaljert teknisk kunnskap hos mottager. 6. Alle kan forutsi sluttresultatet, skaper konsensus. 7. Er “sunn fornuft”, “åpenbart” og en “no brainer” 8. Minimerer behov for beslutninger.

Best Value i praksis: Anskaffelsen

Seleksjonsfasen (1) – oppdelt i filtere

Eksempel: Målbare kriterier for kvalitet/prestasjoner fra leverandør Verifiable performance metrics /project capability: # of projects in last 10 years: 991 # of large projects (€150K- € 3.3 Million ): 72 % of large projects on time: 89% % of large projects on budget: 95% % of large projects customers satisfied: 93% Customer satisfaction last 5 years : score 8.9 out of 10 Recommended by 100% of customers 5 years in a row

Hvorfor bruke Best Value-tilnærmingen?

Mer informasjon på pbsrg.com: Best Value årskonferanse i Phoenix, Arizona i januar 2016, se ksm-inc.com

Takk for oppmerksomheten Ari Soilammi, RIF Utviklingssjef Tlf