”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Spørsmålene er ikke så vanskelige, så ikke jukse ved å bla videre!.
Demens - Test.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
4 Bruk øynene riktig.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Layout - utforming - design i
AKTIVITETSFOKUSERTE TILTAK
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
- en nyttig test i demensutredningen?
Kognitive symptomer etter små hjerneslag
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Kubismen.
Muntlige presentasjoner
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
NEWS Et uvurdelig hjelpemiddel i hverdagen. Hva skal vi gjennom i dag Hva er news? Hva brukes news til? Programmer og grupper Noen ord og uttrykk Noen.
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Introduksjon og brukerveiledning Hensikten med MACS er å tilby et system for å klassifisere hvordan barn med cerebral parese bruker hendene når de håndterer.
Cerebral Parese og kognitiv funksjon
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
10 regler for å skrive for web
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Fysisk aktivitet på Mørkved Sykehjem.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Dikt.
Nevropsykologisk utredning
Kræsjkurs Del Ii Hypotesetesting
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
Lesing og lesestrategier
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
Register for personer som utredes ved hukommelsesklinikker ved sykehus i Helse Sør-Øst og Helse Vest Psykiater PhD Ingun Ulstein Forskningskoordinator.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Kognitive endringer ved Alzheimers sykdom i tidlig fase Per Kristian Haugen.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Hvordan skille mellom depresjon og demens (primært Alzheimer) Ole K Grønli Avdelingsoverlege /ph.d. Alderspsykiatrisk avdeling UNN-Tromsø.
Bruk av kognitive tester i hukommelsesklinikker Øyvind Ø. Sundseth Sjefpsykolog Avd. Fys. Med., Nevropsykologisk poliklinikk OUS.
STUDIETEKNIKK Mads Friberg, Psykolog/PP-rådgiver Veiledningssenteret Asker og Bærum.
Hjelpestrategier og analyse av testatferd i kognitive tester for demente Marianne Lien, psykologspesialist Sykehuset Buskerud HF
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Lysbilde 1/23 Kan den gamle hjernen trenes? Presentert av Andreas Engvig Lege i spesialisering i geriatri Diakonhjemmet sykehus.
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Kognitive testprofiler. 1 Kløveråsen: Poliklinikk: Hukommelse, demens, alderspsykiatri. Utredningsavdeling: Utredningsopphold. Kognitiv utredning for pasienter.
MoCA Ny vin i gamle sekker?
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Demensutredning hos innvandrere
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Velkommen til foreldremøte i 2d
Kapittel 2- Juridisk metode
Velkommen til foreldremøte i 2a
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Fredag 22. Desember: I GÅR, I DAG OG I MORGEN….
Demensutredning hos innvandrere
Kartlegging av kognitiv funksjon ved MS
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Emilios jobb som assistent
Kom i gang med programmering!
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus

Intet nytt under solen Hvilke domener av kognitiv funksjon er viktigst å undersøke? –Hukommelse, umiddelbar og utsatt –Visuospatiale evner –Språk –Oppmerksomhet

Hukommelse Verbal hukommelse enklest å teste og måle Vanligste metoden er testing med opplest ordliste (auditiv verbal hukommelse) Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Tiordstest Gir bra informasjon om –Innlæringsevne –Utsatt gjenkalling –Gjenkjenning Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Utføring av tiordstest Ti ikke relaterte substantiver leses høyt, eller vises på trykte kort slik at pas får lese høyt Etter hver gjennomlesning får pas fritt gjenkalle så mange ord som mulig Etter et tidsintervall (>5 min) får pas prøve å gjenkalle igjen Pas får prøve å kjenne igjen ordene på en liste med 20 ord, hvorav ti er de opprinnelige Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Normverdier tiordstest 1.Total gjenkalling = summen av ord pasienten har husket ved de tre første forsøkene. I gjennomsnitt husker personer år mellom 19 og 21 ord. Mindre enn 18 huskede er uvanlig, og mindre enn 16 klart avvikende. Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Normverdier tiordstest 2. Delayed recall (utsatt gjenkalling) = Antall ord pasienten husker etter fem minutter. Variasjonsbredden blant normale år er 4 til 9 ord. < 80 år som regel mer enn 5 ord.  80 år som regel mer enn 4 ord. Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Normverdier tiordstest 3.Gjenkjenningspoeng = antall rette svar på gjenkjenningslisten, minus 10. Her er variasjonsbredden meget liten, og man får normalt 9 eller 10 poeng. Alle undersøkelser utført på normale personer år viser at det er svært avvikende å få mindre enn 8 poeng Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Visuell hukommelse Vanskelig å teste ”ren” visuell hukommelse De fleste bilder går å verbalisere Vanligvis brukes sammensatte geometriske figurer Visuospatiale evner influerer resultatet Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Visuell hukommelse Rey-Osterrieths komplekse figur Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Visuell hukommelse Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et Figur fra RBANS-batteriet

Visuospatiale evner Figurkopiering er ett aspekt Et annet er tolkning av retninger Klokketest tester det sistnevnte Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Klokketest Det fins en mengde måter å gjennomføre og tolke klokketesten En enkel vurdering: ”Er denne klokken normal eller ikke?” er like bra som kompliserte skåringsystemer Eksekutiv funksjon påvirker resultatet Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Klokketest Pasienten får et papir med en trykt sirkel –(7-10 cm diameter) Instruksjon: Skriv inn tall slik at det blir til en klokke Fordelen er at sirkelen er ganske stor, planlegging får betydning Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Klokketest Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Klokketest Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Klokketest Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Klokketest Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Klokketest Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Klokketest Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Klokketest Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Vurdering av språk To aspekter som lett lar seg måle: 1.Benevning av bilder 2.Ordflyt (fluency) Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Benevning av bilder Fjerde plansje i Kendricks OLT kan brukes Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Ordflyt Animal Naming Test Man ber pasienten om å nevne så mange ulike dyr som mulig i løpet av ett minutt. Verdier under er å se på som klart unormalt. Høy utdanning gir bedre resultat. Normalverdier med standardavvik innen parentes: år70-79 år80-89 år 21,07 (5,08)18,96 (4,67)15,81 (4,51) Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

En ny test ”Alzheimer’s Quick Test”, AQT Bygger på evnen til rask og automatisert benevning Ikke kulturavhengig Spesifikt for parietallappsfunksjon, men også noe temporal aktivering Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

AQT Måler tid for benevning av farver, former og bokstaver 1.Farvede firkanter 2.Former, bokstaver eller tall 3.Farvede former, bokstaver eller tall Den tredje oppgaven skaper interferens Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

AQT Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

AQT Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

AQT Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

AQT Testen kan kjøpes fra Assessio Norge Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Ren oppmerksomhet måles enklest med tallspenn (Digit span) Resultat på Trailmaking Test influeres også sterkt av oppmerksomhet Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Tallspenn Meget enkel test Man sier rekker av tilfeldige tall i rolig tempo (ett pr. sekund) Man gir to forsøk på hvert nivå. Når pasienten har klart ett nivå, går man til neste. Langt opp i alder (over 86 år) er normalverdiene de samme: 6 +/- 1 normalt 4 grenseverdi 3 unormalt Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Trail-making test Del A Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Trail-making test Del B Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Normverdier TMT TMT ATMT B GjennomsnittIkke godkjentGjennomsnittIkke godkjent 70 år34-37 sek> 46 sek80-90 sek>136 sek (2 min 16 sek) 80 år40-42 sek> 58 sek sek>179 sek (2 min 59 sek) Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Normverdier TMT TMT ATMT B Skal være bedre enn 1 minutt3 minutter Hukommelse Visuospatiale evner Språk Oppmerksomh et

Kanskje var det noe nytt? Har du spørsmål eller ønsker mer materiale, send meg en mail!