Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

Oppfølging normer og regler
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Praktisk info til prosjektkunder
Sommervikar i Blend.
Copyright Kompetansegivende kurs Salg og service – praktisk salg med data som verktøy Varighet:Etter behov Oppstart: Tid: Målgruppe: Selgere Antall.
BRUKTBILKURS Gjennomføres av CarWEB. Etableres nå i samarbeid med BilNorge.no og Norges bilbransjeforbund. Kursene støttes av Finn.no og Zett.no.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Vi fikk i oppdrag å lage en opplærnings plan for tre studenter som har takket ja for en slik opplæring for Blend. Problemstilling: Vi skal opplære disse.
Del 2: Hvordan utnytte eksisterende kundeportefølje bedre
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Veiledet lesing Mørkved skole
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Ser du feilen i denne setningen?
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Øving 1 - Forretningsideen
Aktivt salg.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Kapittel 12. Finansiering Læreplanmål: – Du skal kunne beregne kapitalbehov – og innhente informasjon om ulike finansieringskilder Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Entreprenørskap Kapittel 9. Regnskapet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Idèmyldring. Klarer du denne? Forsøk å binde sammen de ni punktene med fire rette streker uten å løfte blyanten fra papiret.
Kapittel 6. Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 4. Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 5: Markedsplanen-del Handlingsplaner Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 4: Del 3 Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere Læreplanmål: Foreta ansettelser i henhold til lover, forskrifter og regler Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer:
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Kapittel 9: Regnskapet. Del 3 Postering Bilag Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Kapittel 9: Regnskapet. Del 2 Hvordan vi bruker kontoer Hvordan vi posterer og fører regnskap Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Foto: Ernst Furuhatt Forfattersamtale – tips og triks Sissel Holtet 21. September 2016.
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Markedsføring.
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Salg 2 for elektrikere - et forslag
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Choice Sales Introduction
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Hvorfor Spillere Trenger å Lese Online Casinoer? av
Grunnleggende salgsteknikk
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Salgsamtalen Innesalg.
1 Kommunikasjon.
Kundeforholdet Etablering av oppdrag
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Emilios jobb som assistent
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Hva er salg? Ulike definisjoner: Forsøke å overbevise en kunde om at hun tilfredsstiller behovene sine best dersom hun kjøper ditt produkt (vare, tjeneste, idé, tanke) Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Salgssamtalen I salgssamtalen kan vi bruke AIDA-modellen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

AIDA-modellen Attention – Interest – Desire - Action Oppmerksomhet (Attention) Interesse (Interest) Ønske (Desire) Handling (Action) Få kunden oppmerksom på produktet Få kunden interessert i produktet: framheve produktfordeler osv. Få kunden til å ønske seg produktet Kjøp! F. eks godt pristilbud Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Salgssamtalen - spørreteknikker Spørreteknikker er en del av verktøyet til enhver selger, på lik linje med hammeren og spikrene til snekkeren. Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Salgssamtalen - spørreteknikker Spørsmål skaper en toveis dialog Spørsmål er selgerens viktigste styringsverktøy under samtalen med kunden. Spørsmål får kunden til å prate om seg selv og utlevere den informasjonen selgeren trenger for å få i stand et salg. Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Salgssamtalen - spørreteknikker Spørsmål brukes for å etablere delaksepter og bygge opp kjøpssignaler. Spørsmål brukes for å få den endelige ordren. Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Ulike spørsmålstyper Åpne spørsmål: Starter med spørreord. Hva, hvem, hvor mye”. Tvinger kunden til å svare med hel setning. Kan ikke svare ja eller nei. Eksempler: Selger sier: – Hvor gammel er bilen din? – Når tenker du å bytte den ut? – Hva slags bil ser du for deg? Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Oppfølging Avslutning Planlegging Kontakt Behovsanalyse Argumentasjon og demonstrasjon Salgsprosessen Info om kunden. Mål for aktiviteten. Planlegge salgssamtalen Åpningsøyeblikket. Førsteinntrykket. Øyekontakt. Åpningsreplikk Spørreteknikker. Lytte. Tolke. Avdekke kundens behov Kunnskap om produktet. Selge inn riktig produkt. Nevn fordeler og ulemper. Tolke kjøpssignalene. Stopp argumentasjonen Levering. Tidsfrister. Oppfølgingssamtaler. Mersalg. Reklamasjon. Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

En dyktig selger er flink til… Hvordan åpne salgssamtalen? Hvordan overbevise om brukerfordeler? Hvordan behandle innvendinger? Hvordan avslutte salgssamtalen? Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Hva gjør ”superselgeren”? Spørreteknikker Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli

Oppsummering Hva er salg? Salgssamtalen AIDA-modellen Spørreteknikker. Salgsprosessen fra A til Å Hva kjennetegner en god selger? Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli