Laste ned presentasjonen
PublisertHildur Rønningen Endret for 9 år siden
1
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Kunderelasjoner Nøkkel aktiviteter Kundesegment Nøkkel partnere Kundeløfte Nøkkel ressurser Kanaler Kostnadsstruktur Inntektsstømmer Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur
2
Kundesegment Kundesegment beskriver hvem ditt foretak skal skape verdier for. FRAM Nordfjord 40 ++ Planlegger alderdom Vil bruke boligen lenger Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur
3
Kundeløftet Kundeløftet definerer hva slags verdier du skal levere til kundene dine – hvilke behov som skal dekkes. FRAM Nordfjord Totalpakke Pakkepris El sikkerhet Trygghet Energibesparelser Økt Komfort Profesjonelle aktører Forstår kundens behov Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur
4
Distribusjonskanaler
Kanaler er hvor ditt foretak når sine kundesegmenter (gjennom faser; oppmerksomhet, vurdering/evaluering, kjøp, levering og oppfølging) FRAM Nordfjord Temakvelder Presseomtale DM Info-kvelder Hjemmeside Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur
5
Kunderelasjoner Kunderelasjoner beskriver hvilke type relasjoner du har til dine kundesegmenter. (Personlig 1:1, Selvbetjening, sosiale medier) FRAM Nordfjord Dedikert personlig assistanse Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur
6
Inntektsstrømmer Inntekten er hva kundene er villige å betale for å få oppfylt kundeløftet. (kontant, abonnement, leie/leasing, EPC, lisens, annonser, distribusjonsavgift) FRAM Nordfjord Pakkepris; fakturert fra den enkelte Tillegg; fakturert fra den enkelte Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur
7
Nøkkelressurser Nøkkelressursene er de viktigste som kreves for å kunne oppfylle kundeløftet. (anlegg/maskiner, IPR, menneskelige, finansielle) FRAM Nordfjord Personell Kompetanse Utstyr Logistikk Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur
8
Nøkkelaktiviteter Nøkkelaktiviteter er de viktigste aktivitene som skal til for å levere kundeløftet. (salg, produksjon, problemløsning, FoU) FRAM Nordfjord Salg/Markedsf. Energianalyse Tilbud Prosjektering Prosjektledelse Utførelse Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur
9
Alliansepartnere Alliansepartnere er de virksomhetene eller nettverkene du er avhengig av for å levere kundeløftet FRAM Nordfjord Bank Husbanken Forsikring Enova Arkitekter Prosjekterende Leverandører Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur
10
Kostnadsstruktur Kostnadsstrukturen beskriver alle kostnader knyttet til det å operere forretningsmodellen (verdidrevet eller kostnadsdrevet?) FRAM Nordfjord Abeidskostn/ utførelse Material Prosjektledelse Reklamasjon Markedsførings-kostnader Source: Business Model Generation, Osterwalder&Pigneur
13
Arbeidsoppgave Arbeid med å utvikle de ulike blokkene i forretningsmodellen. Enkel metode: Vi tar blokk for blokk, og spørsmål for spørsmål. Hver enkelt tenker for seg selv 2 minutter og noterer minimum 2 svar Diskuter i ca 8 minutter og konkluderer. Går videre til neste spørsmål/blokk.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.