Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Advertisements

FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Hva skaper attraktive landsbyer? Nasjonalt landsbynettverk, Ringebu, 21. juni 2013.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Friluftslivets år 2015 «Nå er det din tur!» Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal håper skoler og barnehager bruker Friluftslivets år til å sette fokus på.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
Fremtidas byggenæring - undersøkelse 1. Hvor relevant opplevde du møtet om framtidas byggenæring? På en skala fra 1 – ikke relevant meget relevant.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
11 Sekretærkonferansen Januar 2010 Plogspissprosjekt Sekretærens rolle i organisasjonen.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet Felles formannskapsmøte Kjell Hulløen.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Holdninger til helseforsikring
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Internettansvarlig i NARF
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Refleksjon over egen læring har stor effekt
På sporet av en lokal frivillighetspolitikk?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk
Hva gjør at man kan kalle et prosjekt et raskt prosjekt?
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gang.
RFID på Deichmanske bibliotek
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Erfaringer med bruk av NS 8435
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Valgfag innsats for andre
Sørlandets Maritime Park & Akvarium
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Åfjord videregående skole:
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Profesjonsfaglig digital kompetanse​ - et kommuneeksempel
RFID på Deichmanske bibliotek
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Den Europeiske språkdagen
Hva er TOLERANSE? A. Misforstått oppfatning av toleranse:
Utskrift av presentasjonen:

Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle på, som andre kan lære av. Lars Ueland Kobro/signTorbjørn Wekre Prosjektleder/forsker Seniorrådgiver, TelemarksforskingDistriktssenteret Tlf Tlf , Kontaktinfo: MEDIESTRATEGI

Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter 1.Timing 2.Budskap 3.Kanaler (kontakter og relasjoner) 4.Avsender

Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter TIMING 1.Ved prosjektets oppstart 2.Ved markante bevegelser 3.Avslutning – konklusjon 4.Finn en egnet dag/uke – ikke i valget!...

Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter TIMING 1.Ved prosjektets oppstart 2.Ved markante bevegelser 3.Avslutning - konklusjon

Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter Begrens budskapet til tre hovedmomenter 1.Noen distriktskommuner lykkes bedre enn andre (vi er en av dem) 2.Vi vet IKKE hva som er årsaken til suksess, men vi kan finne det ut 3.Næringsutvikling og attraktivitet handler om samspill og samarbeid – her er det sikkert mange som skal dele æren!

Suksessrike næringskommuner – utfyllende momenter 1. Noen lykkes bedre enn andre Noen distriktskommuner lykkes bedre enn andre (vi er en av dem) Det er plukket ut i alt 15 kommuner som lykkes med næringsutvikling OG bosetting. Se egen liste Suksess i denne sammenhengen handler om utvikling langs tre dimensjoner; bedriftsutvikling målt i sysselsetting, besøksnæring forstått som næringsliv hvor kundene må oppsøke kassapparatet (handel, kultur, reiseliv) og bosetting ; befolkningsutvikling som ikke er arbeidsplassbetinget. Se topp-femten lista over hvor deres kommune skårer høyest. Næringsutvikling og attraktivitet handler om samspill og samarbeid – så her er det sikkert mange som skal dele æren for at vi lykkes relativt godt.

2. Vi vet ikke hva årsakene til suksess er Det er fristende å gjette på hva som er suksessoppskrift hos oss – det skal vi IKKE gjøre nå. Vi vil møte prosjektet uten forutinntatte oppfatninger – det er klokest (En kommune har allerede uttalt seg til en lokalavis og sagt at det handler om ”å sitte langt ute på stolen” – det vet vi foreløpig ikke om stemmer) Prosjektet vil finsikte kommunens næringsliv med hensyn til hvilke bransjer, bedrifter og butikker m.v. som står for den største framgangen På samme måte vil bostedsutviklingen finsiktes for å avdekke detaljer rundt bosettingen i kommunen; alder, barn/ikke barn, hvor i kommunen utviklingen har funnet sted osv. Suksessrike næringskommuner – utfyllende momenter

3. Mange skal dele æren Det er helt sikkert enkeltpersoner og enkeltbedrifter som har vært sentrale i den positive utviklingen – best å ikke nevne navn nå… Næringsutvikling handler om samspill, nettverk – utvikling av et sted – ikke en organisasjon Forskningsprosjektet vil jobbe aktivt med å avdekke hvilken nyskaping og utvikling som springer ut av initiativ og samarbeid mellom svært ulike aktører på stedet; ildsjeler, entreprenører, bedrifter og bediftsnettverk, for å nevne noe. De femten utvalgte kommunene har ulik partipolitisk ledelse og ulik økonomisk status. Suksessrike næringskommuner – utfyllende momenter

Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter KANALENE 1.Regionale NRK-kontorer gjennom en dame hos NRK-Telemark 2.En nasjonal avis 3.Regionalaviser 4.Egne web sider 5.Kundens websider

Suksessrike næringskommuner - Hovedmomenter AVSENDER 1.La lyset skinne på oppdragsgiver og kunder 2.Pass på å få med alle navn og logoer i all utsendelse 3.Personifisering er et nødvendig onde 4.Vær bevisst på at budskapet kommuniserer aktører

Suksessrike næringskommuner - kommunelista Nummereringen angir hvilken plass distrikts- kommunen har blant samtlige 430 norske kommuner, innenfor henholdsvis bedrift, besøk og bosettingsattraktivitet.