Argumenterende tekster

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Litterære virkemidler
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FYR Ny GIV
En artikkel er en saktekst.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlige presentasjoner
Utforskeren.
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
En artikkel er en saktekst.
Essay er en skriftlig sjanger.
Elevforsk: saktekster, argumentasjon
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Resonnerende tekst.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Argumenterende tekster
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
ARGUMENTERENDE TEKSTER SAKTEKST I PRAKSIS. Å LØSE VERDENS PROBLEMER Hva mener du om: Rasisme? Miljøvern? Arbeidsledighet? Kriminalitet og straff? Krig.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Velkommen til foreldremøte.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Artikkel.
Kapittel 2- Juridisk metode
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Antikkens filosofer 8. trinn
Hvordan bygge opp en fagtekst?
Ledersamling Olweus- programmet
Psykisk helse.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Retoriske appellformer
Oppdrag i historie - Muntlig
Fysisk og psykisk helse
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Argumenterende tekster Skrive for å drøfte Skrive for å overbevise

Hva betyr det å argumentere? Å argumentere betyr «å føre bevis». Vi bruker argumenter når vi skal forklare eller begrunne en påstand eller forsøke å overbevise noen.

EKSEMPEL «Den romanen var vanskelig å lese, fordi forfatteren brukte et vanskelig språk.» «Den romanen var kjedelig å lese, den handlet ikke om noe interessant.» Spørsmål: Hvilken setning begrunner påstanden? Hvilken setning er bare påstand og synsing? Oppgave: Gi en god begrunnelse for hvorfor vi ikke bør ha lekser, og en som bare er synsing.

Muntlig oppgave Jobb sammen med sidemannen. Lag begrunnelser for disse påstandene: Det er viktig å pusse tennene hver dag. Ungdom bør ikke ha tv på rommet sitt. Gutter og jenter behandles forskjellig på skolen. Lekser er viktig.

Ulike argumenterende tekster Kan være subjektiv – det vil si at de bare ser en sak fra én side. Da skriver man for å overbevise. Eksempel: Leserinnlegg og diskusjonsinnlegg i nettdiskusjoner. I et leserinnlegg skal DIN mening komme fram. Språket kan være mer muntlig, du kan bruke «store ord». Det trenger ikke være så gjennomarbeidet som en artikkel. Innlegg fra Aftenpostens diskusjonsside for ungdom – Si ;D http://www.aftenposten.no/meninger/sid/article4206362.ece

Argumenterende tekst kan også være….. Lengre tekst der flere sider ved en sak presenteres, man sammenligner noe eller ser på årsaker til noe. Kan være tekst som: tar for seg positive og negative sider ved en sak. (f.eks. bruk av Internett) drøfter ulike sider ved et tema (f.eks. blir jenter og gutter behandlet likt?) tar for seg årsaker til noe (f.eks. hvorfor starter ungdom å drikke alkohol) Er ofte mer saklig og objektiv. Vanlig at man kommer med en konklusjon og/eller egne meninger i avslutningen.

Argumenter– noen knep! Vise til flertallet: Være selvsikker: «Alle er jo enige om at ungdom trenger klare grenser.» «De fleste vil vel mene at 14-åringer ikke burde få lov til å være ute etter klokken ti.» Være selvsikker: «Det er uten tvil slik at ungdom har godt av strenge lærere.» «I dag er det ingen som tviler på at melk er sunt.» Bruke sunn fornuft: « Ingen med vettet i behold ville la ungene sine være ute så sent.» «Alle som har litt i toppen skjønner jo at en 14-åring bør være i seng før klokka elleve.» Lag eksempler muntlig sammen med elevene ut fra ulike temaer, eks. dataspill, utetider, leksetider, aldersgrenser, tv på rommet osv.

Flere knep… Bruke fakta – vise til eksperter: «I 2005 hadde 2 av 3 norske ungdommer mobiltelefon.» «Professor Olweus har funnet ut at gutter som trener kampsport, har høyere nivå av voldelig adferd enn de som ikke gjør det.» «Forskere har kommet fram til at elever som gjør lekser lærer mer enn de som ikke gjør det.»

«I krig og kjærlighet er alt tillatt» Ikke alle argumenter er like gode. «Dersom vi innfører dødsstraff vil forbryterne få seg en skikkelig lærepenge» «Foreldre og lærere kan ikke uttale seg om hvordan det er å være ung, de er jo bare gamle og teite og skjønner ingenting.» Gode argumenter er saklige: de har med den aktuelle saken å gjøre. Å angripe motstanderen tyder som regel på at man har gått tom for gode argumenter.

Innledning -skal presentere emnet! Start med fakta/historisk sammenheng/forklare begrep: «Dødsstraff har trolig eksistert siden tidenes morgen og blitt brukt av alle samfunn. Dødsstraff vil si at man med loven i ryggen tar livet av et menneske som straff for en forbrytelse.» «I dag eier de aller fleste en pc, mobiltelefon eller iPad, og vi er koblet til Internett døgnet rundt.» Start med en påstand. «Dagens ungdom er håpløst late og mangler folkeskikk!

Start med et spørsmål. «Blir man mer voldelig av å spille dataspill? Mange vil nok si ja til det.» «Hva er poenget med å ha to skriftspråk? Det spørsmålet tror jeg mange ungdomsskoleelever stiller seg.» «Blir gutter og jenter behandlet likt på skolen? Blir de behandlet likt hjemme?

Hoveddel - her kommer argumentene dine! Ord som signaliserer et argument: Da, siden, fordi, for, ettersom…. «Jeg synes man burde ha skoleuniformer fra 8. klasse, for da starter vi med klær og mote på alvor.» «Det bør være mye strengere kontroll på kjøp av dataspill, fordi mange spiller voldelige spill de er for unge for.

Avslutning - her kan du…. Oppsummere innholdet i teksten. Ta opp tråden fra innledningen. Komme med en konklusjon. Avslutte med et spørsmål. Slå fast hva du mener! « Selv er jeg av den mening at…..» « Min konklusjon er at….» «Dette er galskap!»

Din tur! Bruk det du har lært og skriv innledning til to av disse temaene. Tema: Ungdom og kroppspress Lekser Skoleuniform. Nynorsk i skolen. Kjønnsroller (Gutt/jente, lik behandling, like muligheter, forventninger osv.)

Din tur! Bruk det du har lært og lag et av hver type argument for bruk av lekser i skolen. Vise til flertallet Vær selvsikker Bruke sunn fornuft Bruke fakta/ ekspertargument !!!Dersom du blir ferdig kan du gjøre det samme mot samme tema, eller velge et annet tema.