Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A 30.01.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Konstruksjon av barn og barndom
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
De minste barna i barnehagen
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Dialektisk relasjonsteori
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Barns læring, voksnes ansvar!
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Anerkjennelse og definisjonsmakt
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
BARNEHAGEN I ET FLERKULTURELT SAMFUNN
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Hilde Dehnæs Hogsnes HiV aug09 Hva kan barn fortelle? - intervju som metode Forberedelser til grunnskolepraksis
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A

Hva møter barn i barnehagen?

Barns møte med barnehagen?

”…to be socialized is to belong” ”Opplevelse av stolthet og følelsen av tilhørighet til sin barnehage vil være viktig for identifikasjon og dermed sosial handlingsdyktighet” Nina Winger s. 36

Å bli sett og hørt – en viktig basis for identitets- skapingen

Å etablere tilhørighet i en sosial og kulturell kontekst

- å tre inn i og bli en del av - å tre ut av og bli forskjellig fra Identitet: (Høgmo 1992)

Barnehagebarnet Hvem er jeg? Å gjøre seg kjent med seg selv sammen med de andre i barnehagen

I møte med barnehagen Barns forskjellige erfaringer og kunnskaper knyttet til språk, kultur eller religion må gjenspeiles i barnehagens hverdag, slik at alle barn kan finne gjenkjennelse og identitetsbekreftelse. Temahefte om SPRÅKLIG OG KULTURELT MANGFOLD s. 29

”Sannheten om barna skapes i de pedagogiske rommene””Sannheten om barna skapes i de pedagogiske rommene” Elisabeth Nordin Hultman

Hvordan kan vi kommunisere en pedagogiske ide når rommet utformes?Hvordan kan vi kommunisere en pedagogiske ide når rommet utformes?

Hvordan oppfatter vi barn? KOMPETENTE? INITIATIVRIKE? AKTIVE? PASSIVE? FRUSTRERTE? UKONSENTRERTE? KONFLIKTSØKENDE? MULTIPLE FORSTÅELSER Hva tilbyr miljøet, materiellet og samhandlings- formen når vi oppfatter barna slik?

Rommene regulerer barns hverdagsliv Trygghet Setter grenser Overvåker Uttrykker posisjoner Synlig/usynlig Ideer/verdier Hva har barn fri tilgang til? Hva bestemmer de voksne? Hvor er det barna befinner seg i kjempenes land - og avhengig av voksne? Orden og ryddighet på bekostning av et variert lekemiljø?

Hvordan gir barnehagen rom for barns ulike identiteter? I samtale med barna? I samtale om barna? I møte med deres foreldre? Det språklige miljøet? I det fysiske miljø I det kulturelle, estetiske uttrykk i barnehagen? I lekene og utstyret I dagsrytmen

Hvordan kan barnehagen og førskolelærerne møte Likheter? Forskjeller? Annerledeshet? Mangfold?

Ulike koder ? Måltider Påkledning Lek Dans Musikk Kulturelle uttrykk

Førskolelærerrollen Hvilket barnesyn har vi og hvordan ser vi det i relasjon til hvordan vi utøver førskolelærer- rollen? Barnet som medmenneske (subjekt)? Vi voksne vet best? Barns intensjoner er irrasjonelle?

Førskolelærerrollen: Vi skaper forutsetninger for hverandre gjennom Forståelse og innlevelse Bekreftelse Åpenhet Selvrefleksjon og avgrensethet Bae (1996) Kap. 9

Litteratur: Bae, B (1996) Voksens definisjonsmakt og barns selvopplevelse (kap.9) i Det interessante i det alminnelige Oslo;Pedagogisk forum Eide B, Winger N (2003) ”Fra barns synsvinkel” Intervju med barn. Oslo: Cappelen Akademiske forlag Gjervan M, Andersen C og Bleika M (2006) Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademiske forlag Gjervan M (2006) Temahefte om språklig og kulturelt mangfold. KD2006 Winger N (1994) Om identitetsforhandlinger og selvforvaltning i det moderne samfunnet i Aasen P og Haugaløkken O(red) (1994) Bærekraftig pedagogikk. Oslo: Gyldendal