Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verktøykasse for brukermedvirkning
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser NKSD
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Fagskolen Rogaland: offentlig, med 3 avdelinger
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
”Fosterdiagnostikk på aldersindikasjon – et aktuelt helsetilbud for kvinner med minoritetsbakgrunn?” En kvalitativ studie knyttet til genetisk veiledning.
Kompetansesentrenes tilbud til personer med minoritetsbakgrunn og sjeldne og lite kjente diagnoser Prosjekt støttet av Helsedirektoratet, (med 60% prosjektleder),
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Ulikheter og variasjoner
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Scandinavian Sarcoma Group
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
Sykepleier – mer enn et yrke
Høyspesialisert medisin – hvor står arbeidet
Strax-huset ”Mobilisering for et bedre liv”. A. Loennechen 28. februar 2008 Hva er Strax-huset? Bydekkende etat i Bergen kommune Tjenestetilbud til stoffavhengige.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Hvorfor MAKKERSKAP? Hanne Gry og Katinka. Målsettingen for Makkerskap Å skape et inkluderende klasserom der færre elever skal oppleve at de faller utenfor.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Senter for sjeldne diagnoser
Å leve med en sjelden diagnose Lise Beate Hoxmark, rådgiver/sosionom Frambu, 15. juni 2015.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Å leve med en sjelden diagnose Lise Beate Hoxmark, rådgiver/sosionom Frambu, 2. juni 2015.
Stemmer fra Gaza - Gi oss arbeid og kontakt med verden! En av Norsk Folkehjelps partnere på Gaza-stripen er General Union of Cultural Centres. GUCC gir.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
ÅSTVEIT HELSESENTER LIKEVERDIGE HELSETJENESTER INNEN HABILITERING OG REHABILITERING TIL PASIENTER MED INNVANDRER BAKGRUNN TONE O. KALLEKLEIV,
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Å leve med en sjelden diagnose Lise Beate Hoxmark, rådgiver/sosionom Frambu, 8. juni 2015.
Syv siders begrunnet avslag på søknad om støtte til malerutstyr og pass…til en mann som ikke åpner posten ( noe alle vet), har store lese/skrive vansker.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Forberedende samtaler
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Lege i liv og død Til refleksjon
Den vanskelige samtalen
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Velkommen til fagkurs på
Boligsosialt utviklingsprogram
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Enkel brukerveiledning
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser

Litt bakgrunn Erfaring gjennom mange år viser: Lite kunnskap Liten erfaring hos tjenesteapparatet Midler fra Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser

Mål for prosjektet Å øke studenters kunnskap: om sjeldne diagnoser om det å leve med en sjelden diagnose om hvor de finner kunnskap

Målgruppe Studenter innen: Helse Psykologi Pedagogikk Sosiale fag

Plan for undervisningen Minst 2 skoletimer: 1. time, generell –Om å leve med en sjelden diagnose –Tverrfaglig perspektiv –Hvor finnes kompetanse 2. time, tilpasset ulike fag –Fagspesifikk undervisning –Kasuistikker

Hvorfor? Over lever med en sjelden diagnose Få personer med enkeltdiagnoser Studentene vil møte personer med sjeldne diagnoser i fremtidig jobb!

Hvorfor? Grut m fl. Sjeldne funksjonshemninger i Norge. Brukeres erfaringer med tjenesteapparatet. Sintef-rapport A Grue L. En vanskelig pasient? Sykehusene og pasienter med sjeldne tilstander Nova rapport 11/8.2008

Konklusjon i Sintef-rapporten: Å ha en sjelden diagnose er å falle utenfor fagfolks kunnskapsunivers

Hva sier forskningen? Om de som har en sjelden diagnose: –Opplevelse av å være alene –Behov for å møte andre i samme situasjon som en selv Om tjenesteapparatet: –Kunnskapsmangel på alle nivå –Manglende helhet

Kunnskap er viktig En svensk undersøkelse viste at: Cirka ⅓ hadde fått feil behandling fordi den sjeldne diagnosen ikke var kjent. Cirka ¼ opplevde at annen sykdom ble oversett fordi alt ble forklart med den sjeldne diagnosen.

Tema Å leve med en sjelden diagnose Taushetsplikt og åpenhet Mangfold og livsløp Sjelden og vanlig Tverrfaglig tilnærming Hvor finnes kunnskap

Å leve med en sjelden diagnose

Taushetsplikt og åpenhet Motsetninger eller to sider av samme sak? Hvem trenger å vite hva? Overføring av informasjon og kunnskap –Til fagapparatet –Mellom fagpersoner

Livløpsperspektivet

Sjelden! Og vanlig!

Tverrfaglig samarbeid Et instrument kan ikke spille en symfoni, det trengs et helt orkester

Hvor finnes kunnskap? Ved kompetansesentrene Sjeldentelefonen Nordisk lenkesamling

Hva har vi oppnådd? Gjennomfører undervisning i 2016 Avtale med Høgskolen i Hedmark –Pedagogiske fag –Helsefag

Utfordringer Å bli kjent –Utdanningene har stramme rammer Samarbeid –Mange ulike fag –Brukerstemmer Utvikle undervisningen –Til klasserom –Til nett

Fremtiden Mål: Sjeldne diagnoser som obligatorisk tema i høyere utdanning NKSD eier og administrerer En del av Sjeldenskolen

Takk for oss Siri Grønhaug Ingrid Wiig