Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Teknologi og forskningslære
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Universitetet i Agder Fornybar energi Studier i Grimstad
NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen Evalueringen sett fra en liten høgskole Instituttleder Terje Tvedt Institutt for teknologi- og nautikkfag Høgskolen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hva er utfordringen? Innlegg på dialogmøte arrangert av Fagerbergutvalget 31 mai 2010 av Advokat Christian Hambro.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Rune Nilsen prorektor.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Sist oppdatert november 2013.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Tjenesteyting, handel og logistikk - Puls Hvordan få frem gode prosjekter - søknadsprosessen og vurderingskriteriene Ulf Henriksen og Trond Knudsen 30.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Litt historie om Y-veien
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Fremtidens spesialsykepleiere
Kommersialisering av forskningsresultater
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Statssekretær Jens Revold
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Universitetskommune 3.0 Forberedende diskusjon frem mot ILM 21. nov
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna

Stjernøutvalget - mandatet: Omfatter det meste Men utvalget skal ikke drøfte: Statlig eierskap av institusjonene Gratisprinsippet Gradsstrukturen – bachelor og master Forskningspolitikken generelt (men forskningens betydning for utdanningen)

Noen diskusjoner i Stjernøutvalget: Profesjonsutdanning og akademisering Hva skal være høyskolenes oppgave for regional utvikling? spesielt teknologifagenes rolle, jfr nærhet til næringsliv Teknisk utdanning diskuteres ikke løsrevet fra andre ”Kritisk størrelse” for forskningsmiljøer og (forsker)utdanning? Forskerskoler?

…diskusjoner i utvalget… Strukturelle modeller for UH-sektoren!? Finansielle insentiver – fyller de hensikten? Konkrete ønsker!? Hvordan stimulere til samarbeid mellom høyskoler og universiteter – og mellom akademia og omverdenen Hvordan sikre samfunnet ”riktig” kompetanse og samtidig ivareta den enkeltes frie valg? Se nettsiden

Hvordan finner vi studentene – og de oss?

Hvem ønsker de unge å være? Utdanningsvalg = identitetsvalg Camilla Schreiner, Viten & Verdi 18. okt 2006 ” hva vil du jobbe med når du blir stor? ” hvem vil du være når du blir stor?

Finn din karrierevei Helse og sosial Film og medier Skjønnhet, mote, design Natur, dyr og planter Fordypning Fart og spenning Penger og handel Kunst, teater, musikk Samfunn og politikk Utlandet Jobbe med mennesker Fingernem, liker å jobbe med hendene Plan og bygg, Miljøteknologi, Transport… Musikktekno- logi Mate- matikk Industri- design Romforsk- ning Medisinsk teknologi Spill- teknologi Prosjektled else Engineering

Og hva slags teknologer trenger samfunnet i fremtiden?

Vi trenger teknologer som Har solide kunnskaper og forståelse innenfor basisfagene Er målrettet og problemorienterte Har dannelse: respekt for andres kompetanse og tillit til egen Kan samarbeide for å løse problemene (nyttig mangfold!)

God teknisk utdanning på alle nivåer! (+ 3)- bachelor/master(/PhD) vs. 5 (+ 3) - siving (+ PhD) eller siving/integrert forskerutd. eller ”YVEI” type rekruttering Kunne hoppe mellom utdanningssteder? Flere veier til målet er fornuftig !

Hvordan får vi det til? Kvalitet i utdanningen NOKUTs rolle og arbeidsform Alle må ikke bli like! Men ”like gode” La institusjonene få utvikle de gode og unike miljøene – gjerne i samarbeid med lokalt næringsliv (se Agder, Telemark, Kongsberg, Narvik, Stavanger…) Men vi trenger noen breddemiljøer!

…hvordan får vi det til? Legge til rette for samarbeid både om forskning og studietilbud – mellom institusjoner (nasjonalt og internasjonalt) og mellom institutter, bedrifter og andre. Øker robusthet i volum og kompetanse Ikke nødvendig å tildele et nasjonalt ansvar for små eller ”døde” fag – stor nok treghet! Vil det offentliges behov for enkle modeller styre løsningene?

Back-up

media/TV, astronaut, pilot, jobba på plattform, bli stylist, designe klede +++ designer, psykolog, sjef eller jobbe i et moteblad (der de har horoskop) advokat, politi, astronaut, danser el. journalist jeg vet ikke, fordi det er så mye jeg vil bli sosionom, skuespiller, sanger eller jobbe i dyre- butikk og hjelpe dyr! Camilla Schreiner, Viten & Verdi 18. okt 2006