Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Når kjeft ikke hjelper Atferdvansker Utfordringer Muligheter og tiltak
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
De dårige følelsene. Veiene ut..
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Normer, verdier og holdninger
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Kvinne på topp September2008.
Hva er aktivitet og deltakelse?

CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
Aggression Replacement Training
Å lykkes eller være lykkelig?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Etikk.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Etikk og moral i lederskap
HelART i Ulåsen barnehage
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Lysgården En skole med Art- tig og Stil-lig læring.
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Aggression Replacement Training og mennesker med utviklingshemming
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Felles tema i mars: Selvkontroll
Sosial ferdighetstrening i barnehagen v/May Helen Eia Richter Ressurssenter for styrket barnehagetilbud.
BOF Barneorientert familieterapi
Lydighet i RIK Lydighet RIKHBU Innen lydighetsdelen i RIK ønsker dommeren å se: Entusiasme/arbeidsglede Presisjon Teknisk utførelse Helhetsinntrykk.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
FORELDREVETTREGLER Respekter klubbens arbeid. Det er frivillig å være medlem av Oppegård IL , men er du med følger du vårt verdigrunnlag : «OI – der.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Sett inn video fra Vimeo:
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Venner og valg Film og samtale.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
LYKKE TIL MAT I BARNEHAGEN.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Fysisk og psykisk helse
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Visdom fra en sjelesørger
Utskrift av presentasjonen:

er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole

2 Hva er sosial kompetanse? Din og min evne til samspill med andre i ulike situasjoner. ART er et program som er utviklet for å styrke sosial kompetanse. Tre komponenter: - sosiale ferdigheter - sinnekontroll - moralsk resonering

3 ART består av tre komponenter 1. Sosial ferdighetstrening –Trening i ferdigheter som - å lyttet til en annen - starte en samtale - unngå bråk - håndtere gruppepress –Består av 50 forskjellige ferdigheter. –Målet er at du kan øke din sosiale kompetanse gjennom å trene på relevant sosial atferd.

4 ART består av tre komponenter 2. Sinnekontrolltrening –Trening på å kjenne igjen egne sinneutløsere og sinnesignaler. –Øke selvkontroll og håndtere sinne gjennom ulike teknikker. –Målet er at du skal kunne redusere aggressiv atferd og bli utstyrt med redskaper du trenger for selvkontroll når du blir sint.

5

6 ART består av tre komponenter 3. Moralsk resonering –Trening i å resonere omkring etiske og moralske dilemmaer. –Hva er forskjellen på rett og galt? –Er det du sier og mener mer rett enn det jeg sier og mener? –Trening i å ta gode valg.

7 Hva mener vi med etikk og moral? Etikk er gjennomtenkningen av hva som er rett og galt. - Hvordan vi skal leve? - Etikk er moralens teoretiske grunnlag. Moral er måten vi faktisk lever på i forhold til det vi vet om rett og galt, godt og ondt.

8 Hva kan ART hjelpe elevene med? Å lykkes sosialt Å bli likt Å få respekt Å lykkes på skolen Å lykkes i idrett (selvbeherskelse) Å slippe negative konsekvenser Å forbedre selvtilliten Å slippe å alltid bli anklaget Å bli et positivt forbilde for andre

9 Dette sier elever som har vært med: ”Vi finner bedre løsninger” ”Jeg får bedre forhold til foreldrene mine” ” Tenker før vi gjør ting” ”Gleder oss til gruppa. Det vi gjør og det vi lærer” ”Vi kan tulle litt i gruppa, men alle veit når nok er nok” ”Mamma sier det hjelper” ”Jeg kommer til å fortelle andre om ART” ”Dette skulle mamma og pappa hatt” ”Kan jeg få ta med meg en kompis på gruppa, for han trenger det òg?”

10 er sm

-fortell meg og jeg glemmer… -vis meg og jeg husker… -la meg gjøre det og jeg lærer …

12 er sm Hvis det er noe dere lurer på i forhold til ART, ring Katrine eller Hege Foto Jørn Myrland