Benchmarking og benchlearning Erfaringer og fremtids- vurderinger sett fra FM- leder nivå Divisjonsdirektør Askjell Utaaker Helse Bergen HF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Advertisements

Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Kvalitetsregister for rusbehandling Amund Aakerholt, prosjektleder Sverre Nesvåg, faglig ansvarlig.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Informasjonsmøte vedr. konkurransen: Rammeavtale juridiske tjenester Oslo 5. november 2013 Kate-Mari Hagen og Monika Hagen Sykehuspartner.
1 Økonomiplan 2012 – 2015 Forvaltning, drift og investering.
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
1 Videreutvikling av administrative støtteprosesser ved DMF.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Benchmarking som kilde til forbedring
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ROS-analyse.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Handlingsplan og Budsjett 2017
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Langtidsplan og –budsjett Prinsipper og forutsetninger
Arbeidskraftprosjektet
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Erfaringer med ny organisasjonsstruktur og pågående omstillingsarbeid i HSO PSU 11.nov
Målbildet Stab/støtte
Langtidsplan og budsjett
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
SAMBRUKSPLAN 25. des
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Strategiske kostnadsdrivere
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Digital utsending av brev Presentasjon for ledelsen
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Slik overbeviser du ledelsen om å investere i skytjenester
Utredningsgruppe samferdsel
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Finansiering og budsjettering
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Benchmarking og benchlearning Erfaringer og fremtids- vurderinger sett fra FM- leder nivå Divisjonsdirektør Askjell Utaaker Helse Bergen HF

3 Divisjons- direktør Haukeland Hotell Teknisk avdeling Medisinsk- teknisk avdeling Prosjekt- kontoret Hospitaldrift Areal- koordinering Barnehage- sjef Kunde- senter Divisjons- stab Pasient- reiser Dokumen- tasjons avdelingen

Drift/teknisk divisjon

Styringsutfordringer Løpende effektivisering – opp mot eksterne leverandører - benchmarking - teste ut anbud - ekstene audit Nedgang i etterspørsel – tilpassing av produksjonskapasitet/kostnader Oppgang i etterspørsel – tilpassing av årsverk/vedlikehold/service Ballanse nyinvesteringer/drifts- og vedlikeholdskapasitet - vedlikeholdsetterslep Prisutvikling i markedet for drift-/tekniske tjenester ut over KPI - energi – avgifter- bygg- og anleggsdeler – bompengeavgifter- - kjøpte tjenester (vedl/håndtverkere/bygg/rådgiving…) Etterslep vedlikehold bygg, anlegg, utstyr– må ta risiko/gjøre RoS-vurderinger Styringsvedtak og skjerpede tilsyn/lover/forskrifter - Branntilsyn/DSB/SFT/….. - Endrede/skjerpede regnskapsforskrifter (aktivering/kostnadsføring) - mva problematikk - nye oppgaver uten finansiering Rekruttere/beholde i et meget godt privat arbeidsmarked ”Uforutsette” hendelser

Utvikling for interne ikke-medisinske tjenester: - forretningsorientering -vi må kunne vise hva vi leverer i forhold til kostnader, resultat og bidrag - kun de kostnadseffektive enhetene vil overleve, men: - kompetanse - service/kvalitet/kundeorientering - mindre byråkratiske interne leverandører - evne til å samarbeide internt vil bli tillagt vekt fra våre (interne) kunder

Vår divisjonsøkonomi i Helse Bergen i stor grad basert på internhandel/interne priser – ubyråkratiske og enkle systemer og rutiner viktig

Begrunnelser for internhandel Økonomisk ”teori” – sammenheng pris/etterspørsel – for høyt forbruk pga gratis tjenester? – for høy produksjon fra klinikerne pga gratis støttetjenerter Prinsipp – alle kostnader henføres til produktet/tjenesten – abc analyser – kostnader henføres behandlingen Organisering av budsjett og økonomisk styring i foretaket – DRG inntekter + ramme til kliniske avdelinger – Avdelingene betaler for støttetjenester Effektivisering/konkurranseutsetting av støttetjenester – kan få frem reelle priser – grunnlag for sammenligning av kostnadsnivå og konkurranseutsetting

Viktige prinsipper for å sikre helhetlig styring Avklare kunde prioriteringer - medisinske - beredskap i driften - risiko - rekkefølgekonsekvenser - egen faglig vurdering Felles ansvarlig ledelse - divisjonen som helhet - ”store talls lov” - ta risiko – akseptere feil - jakte på kostnader - omstilling som form

Utfordringer i eiendomsdriften i helseforetakene Et akkumulert vedlikeholdsmessig etterslep (Helse Bergen om lag 2,7 mld) Mangel på tilførsel av kapital for å fornye bygningsmassen og infrastruktur for moderne sykehusdrift

Forbedringsområder på foretaksnivå – mer effektiv bruk av areal, infrastruktur og tjenester Brukstid (areal og utstyr) Balansert utvikling investerings-/driftsbudsjett Beredskap (RoS og realisme) Teknologi på rett nivå (ikke alltid i forkant?) Rett kompetanse Tjenestenivå Omsorgsnivå (bruk hotell/Hjemmebehandling/…….)

Videre utvikling av eiendomsområdet Det er avdekket betydelige utfordringer innen eiendomsområdet i Helse Vest; – et betydelig vedlikeholdsetterslep, med påfølgende verdireduksjon i eiendomsmassen – mangelfull eller fraværende styringsinformasjon (kostnadsdata, nøkkeltall, mm.) – manglende insentiver for å effektivisere arealbruk (mangler internleie for alle foretak unntatt Helse Bergen) – begrensede prioriterings- og planleggingsmuligheter grunnet usikre rammer (finansiering og budsjetter, langsiktige arealplaner, mm.) som resulterer i redusert effektivitet innen forvaltning, drift og vedlikehold To anbefalinger står sentralt fra «Eiendomsprogrammet» – kostnader ved arealer og tilpasninger bør synliggjøres, og bruker bør kostnadsbelastes (innføring av "internleie") – økt grad av langsiktig planlegging og mer forutsigbare rammer

Budsjettmodell for «vår» organisering i Helse Bergen Hovedprinsipper: – 1. ”Internleie”/arealleie for Forvaltning, Drift&Vedlikehold årlig leieavtale, basert på faktiske arealkostnader og faktisk arealbruk leieavtale reforhandles primært ved budsjettutarbeidelser målsetting om å redusere leiekostnader gjennom mer effektiv arealutnyttelse – 2. Midler til utvikling Basert på årlig/flerårlig plan for utvikling planen revideres/endres ved behov basert på budsjettsituasjon til det enkelte HF kun prosjekter over 50 mill. kr. behandles på RHF nivå) Bruker/ei er Forvalter 1. Arealleieandel for FDV 2. Midler til Utvikling (basert på en plan og prosjektbasert allokering av midler)

22 Benchmarking: Et styrings og utviklingsverktøy for 20 fagområder Konkurransedyktighet Skal være beste kost alternativ for alle tjenester vi leverer til sykehuset, uansett hvordan vi sourcer det (enhetskost). Servicenivået er et tema mellom kjernevirksomheten og intern leverandør Hvordan kan få frem rett enhetskost? – Benchmarking/Benchlearning. Hvorfor vi gjør Utviklingsevne Benchlearning; lære konkret hvordan andre løser oppdraget Benchlearning; lære konkret hvordan andre løser oppdraget Styring: Lederstøtte: er enhetskostnadene på riktig nivå?

23 Hvordan vi gjør BenchmarkingBenchlearning Tallfokus Lag-orientering Gul flagg: Hvordan klarer de det? Tiltaksfokus Lead-orientering Hva er de grep som er gjort siste periode som har hatt god effekt? Faggrupper 5-6 personer møtes og legger frem 3 tiltak hver Faggrupper 5-6 personer møtes og identifiserer faktorer som kan lede til at effekten oppstår Ide Bank

24 Hvordan vi gjør. Lave enhetskostnader undersøkes: Genuin eller ??? Best Practice fra resultat: Lave enhetskostnader Best Practice fra ”retningsdrivende” tiltak på kost og kvalitet Årsak i: unødig høyt servicenivå? Rasjonelle prosesser Stordrift/samdriftsfordeler Organisering Incentivmodeller osv

25 Konkrete opplevelser Dokumenterer til et visst nivå konkurranseevne Setter lyset på potensielle utviklingsområder som må følges opp Trigger utvikling uansett gode eller dårlige enhetskostnader, lærer av hverandre Skaper kultur for konkurranseaspektet og utviklingsaspektet

Utviklingen fremover Nasjonalt helseforetak for felles databaser og benchmarking? RHF-enes fremtid? Forventning om samarbeid på tvers Forventning om å dele data og erfaringer på tvers Vi bør være i forkant – ikke vente på sentralstyrte initiativ! KPI utvikling?