Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringer med ny organisasjonsstruktur og pågående omstillingsarbeid i HSO PSU 11.nov 2013 08.12.2018.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringer med ny organisasjonsstruktur og pågående omstillingsarbeid i HSO PSU 11.nov 2013 08.12.2018."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer med ny organisasjonsstruktur og pågående omstillingsarbeid i HSO
PSU 11.nov 2013

2 Mål for ny organisering av HSO
Å sikre en dynamisk og effektiv organisasjon innen helse, sosial og omsorg, både i et kort og i et langsiktig perspektiv En hensiktsmessig organisering av HSO når det gjelder utøvelse av ledelse, krav til god økonomistyring, kompetente arbeidsmiljøer og ivaretakelse av brukerbehov

3 Helse, sosial og omsorg (HSO)
HSO-direktør NAV rusforebygging Senter for Psykiske helsetjenester Helsetjenesten Drammen Helsehus Gulskogen Helse- og omsorgsdistrikt Åssiden Helse- og omsorgsdistrikt Hamborgstrøm Helse- og omsorgsdistrikt Losjeplassen Helse- og omsorgsdistrikt Marienlyst Helse- og omsorgsdistrikt Åskollen Helse- og omsorgsdistrikt Fjell Helse- og omsorgsdistrikt Konnerud Helse- og omsorgsdistrikt Tilrettelagte tjenester - bo og dagtilbud Tilrettelagte tjenester –Boveiledning og aktivitet Tjenestetildeling og samordning Skap Gode Dager

4 Økt ledertetthet Endringer Sammenligning Virksomhetsledere
Max kontrollspenn: 100 åv Avdelingsledere Max kontrollspenn: 25 åv Alle vh tilført midler til: Fagrådgiver Bemanningskonsulent / vikarpool Kostnad: ca 11 mill kr Nærværsforventning utover konsernkravet på 9,2 % HSO-krav: 7,7 % HSO-resultat 3.kvartal 2013: 8,2 %

5 Fordeling av budsjetterammene
Utførende virksomheter Prosentvis fordeling av budsjettmidler Lønnsbudsjett 70 – 90 % av budsjettrammene Administrative stillinger 3 – 10 % av budsjettrammene Driftsbudsjett 20 – 30 % av budsjettrammene Inntekter (ressurskrevende brukere m.m.) 2 – 10 % av budsjettrammene

6 Strategisk omstilling og utvikling av HSO
STRUKTUR – innhold Organisasjon Ledelse Roller Prosesser i organisasjonen Medbestemmelse Styringsinfo Kompetanse STRUKTUR - innhold God virksomhets-styring Økonomiledelse Ledelsesprosesser Styringsinfo og nøkkeltall Analyse av tjeneste-produksjon INNHOLD - struktur Målrettet kompetanse-utvikling i hele HSO Målrettet tjenesteutvikling Organisasjons-kultur Ledelsens gjennomgang Arbeidsflyt Rekruttering 2012 2013 2014

7 Implementering av ”prinsipper for god virksomhetsstyring” i HSO
Helse, sosial og omsorg har i 2013 begynt arbeidet med å sikre implementering av prinsipper for god virksomhetsstyring Dette arbeidet vil fortsette inn i 2014 God virksomhetsstyring i HSO bygger på tre grunnprinsipper: Måling og ansvarliggjøring Åpenhet og integritet Uavhengig kontroll

8 Jakten på mulighetsrommet
Innbyggernes forventninger Demografiske forutsetninger Økonomiske rammer Geografiske forhold Statlige føringer, tilsyn og kontroll Lover, forskrifter og veiledere Lokalpolitiske føringer Faglige standarder Tjenestenivået skal ikke forringes - Realistiske kutt - Politisk akseptabelt Tjenesteproduksjonen skjermes - Kutt i administrasjon – Omdømme styrkes Alle berørte skal med - Medvirkning Ikke i strid med lover og regler Jakten på mulighetsrommet

9 Ledelsens jakt på handlingsrommet
Virksomhetsoppfølging i HSO Nøkkeltall /KPI for ledelse og lederverktøy Økonomi-ledelse og god virksomhets-styring Ledelsens gjennom-gang Oppdrags-avtaler Leder-kontrakter Utviklings-samtaler

10 Lederverktøy for lederne i HSO

11 Lederverktøy for nærværssatsing - under utarbeidelse
Nærværskonsept Teoretisk forankring og grunnlag for medarbeider-satsing Faktagrunnlag per virksomhet Prosessopplegg for møter i lederteam og med medarbeidere Lederverktøy og idébank for mulige tiltak Erfaringsutveksling på felles arenaer på tvers av virksomheter

12 medarbeiderinvolvering - under utarbeidelse
Lederverktøy for medarbeiderinvolvering - under utarbeidelse DREAM - ideer Løftes opp i linja God idé - vi gjennomfører! Vi gjennomfører ikke Vi vurderer nærmere Lav Forventet effekt Høy Lav Vår gjennomføringsmulighet Høy

13 DREAM i HSO Lav Kvalitet Høy Lav Kostnad Høy

14 Omstillingsarbeid i HSO – påbegynt i 2012
FAG Hverdagsmestring Tjenestekjeder Kvalitet mer enn kvantitet Rett pasient på rett plass Pasientflyt Etikk og holdninger FOLK Tilstedeværelse av ledere og medarbeidere Medarbeiderskap Myndigjorte medarbeidere Rett person på rett plass Arbeidstidordninger Holdninger og ”mindset” PENGER Økonomiledelse Arbeidsflyt Effektive arbeids-prosesser Rett kompetanse på rett plass Holdninger som kostnadsdriver Vurdere volum i tjenesteproduksjon

15 Brukerfokus, brukerfokus og brukerfokus - i omstillingsarbeidet fremover
Mestring, muligheter og mening Omsorgsmeldingen St. meld. nr. 25 ( )

16 Virksomhetsrammene i HSO inn mot 2014
Effektiv tjenesteproduksjon Noen budsjettekniske flyttinger Økte budsjettrammer sykehjem Vurdere inntektssiden Vurdere endring type plasser Forvaltningspraksis i tråd med bystyrevedtak, mål & rammer Effekt av DREAM Effekt av innovasjon Fortsatt nærværssatsing Satsing på frivillighet

17 Omstilling tar tid.. ..og alle må få muligheten til å være med om vi skal lykkes!


Laste ned ppt "Erfaringer med ny organisasjonsstruktur og pågående omstillingsarbeid i HSO PSU 11.nov 2013 08.12.2018."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google