Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Karriereveiledning - Regional konferanse Bergen september.
Læring på arbeidsplassen
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
En smakebit fra Telemark
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Nasjonale prøver.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Rådgiverkonferansen Nytt fra senteret Hva skjer nasjonalt? «Veiledning i offentlig sektor, kull 5, 2015.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
PARTNERSKAPSAVTALE FOR KARRIEREVEILEDNING Telemark.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kompetanse for mangfold
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Aktuelt om rådgivertjenesten
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Fagforbundet Vest-Agder
Visste du at: Karrieresenteret i Nord-Trøndelags historie strekker seg 8 år tilbake i tid? Etableringen av senteret var del av et bredt forankret arbeid.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Karrieresenteret Vestfold Nettverksmøte i Sandefjord –
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016 NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN

Karriereveiledning – til det beste for individet og for samfunnet NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Norsk økonomi i omstilling – krever evne til endring hos folk i alle aldre og yrker Innvandring og integrering – kompetansen må utnyttes Frafall og feilvalg – gode valg lønner seg for alle Utenforskap – behov for livslang læring og deltagelse i arbeidslivet

Utdrag fra mandatet Vurdere og anbefale hvordan et helhetlig system for livslang karriereveiledning, fysisk og på nett, bør organiseres og utvikles for å gi bedre tilgang til karriereveiledning for alle Utrede spørsmål knyttet til: -økt kvalitet og profesjonalitet i tjenestene -bedre og mer effektiv utnyttelse av ressursene -tilstrekkelig regional fleksibilitet og handlingsrom -grense- og samhandlingsflater mellom de ulike aktørene som tilbyr karriereveiledning -omfanget og prioriterte målgrupper NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN

Et mangfoldig aktørbilde

Utvalgets situasjonsanalyse Sektorvis utvikling og organisering gir utfordringer både strukturelt, økonomisk og kvalitetsmessig: -Mangler i tilgangen til karriereveiledning -Varierende kvalitet -Svakheter i samordning, forvaltning og finansiering NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN

Hvordan skape et helhetlig system? - Alle må ha tilgang til karriereveiledning, tette hullene i tilbudsstrukturen. - Folk skal kunne velge mellom ulike veiledningstilbud, som for eksempel individuell veiledning, kurs, nettbaserte tilbud og e-veiledning, etter eget behov. -Myndighetene må sørge for samordning sentralt og lokalt så tilbudene henger sammen og ikke overlapper hverandre. - Økt kvalitet og profesjonalitet - gjennom felles forståelse av formålet, kompetansestandarder, utdanningstilbud, etiske retningslinjer, evalueringssystem – utarbeide nasjonalt kvalitetsrammeverk NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN

Utvalgets hovedanbefalinger Kvalitet og profesjonalisering Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning -Kompetansestandarder for ulike roller – og utdanningstilbud som svarer til disse -Rammeplan for karrierekompetanse - for bedre og mer systematisk karrierelæring -Systematisk evaluering og nasjonal statistikk -Felles etiske retningslinjer Styrke forskningen i norsk kontekst og bygge sterke fagmiljøer Styring og samordning Nødvendig med bedre samordning og mer koordinert styring mellom departementene og mellom underliggende etater Tydelig og utvidet mandat til Nasjonal enhet for karriereveiledning i Vox for å utvikle kvalitet, profesjonalitet og helhet. Rolle og arbeidsdeling må samstemmes med NAV og Utdanningsdirektoratet. Karriereveiledning som del av et foreslått nasjonalt kompetansepolitisk partnerskap Samarbeid i fylkene - partnerskap for karriereveiledning videreføres NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN

Partnerskap for karriereveiledning - For å sikre et helhetlig tilbud til befolkningen, trengs det fortsatt samarbeid og samordning i fylkene – partnerskap for karriereveiledning videreføres - Bør minimum inkludere kommunene, i tillegg til fylkeskommunen og Nav - Lokale avtaler om å benytte karrieresentrenes tjenester forankres i partnerskapet, og finansieres særskilt av den aktøren som ønsker å benytte tjenestene - Partnerskapene bør fokusere på strategisk utvikling av karriereveiledningen i fylket, som en del av kompetansepolitikken NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets hovedanbefalinger

De «sektorvise» tilbudene Kapittel 6 – 14 -Kap 6: Karrieresentre og partnerskap -Kap 7: Karriereveiledningstilbud på nett -Kap 8: Karriereveiledning i grunnopplæringen -Kap 9: Karriereveiledning i fagskolene og folkehøgskolene -Kap 10: Karriereveiledning i universiteter og høgskoler -Kap 11: Karriereorientert veiledning i Nav -Kap 12: Karriereveiledning for integrering -Kap 13: Karriereveiledning i Forsvaret -Kap 14: Karriereveiledning i kriminalomsorgen NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN

Karriereveiledning på nett Etablere et karriereveiledningstilbud på nett Med utgangspunkt i dagens utdanning.no, men hele befolkningen som målgruppe, og et bredt fokus både på utdanning og arbeid Kvalitetssikret og nøytral informasjon om utdanning og arbeid E-veiledningstjeneste – tilgang til profesjonell karriereveileder Bredt tilbud av verktøy til bruk for egen refleksjon og research Gi et oversiktlig tilbud til befolkningen og unngå dobbeltarbeid hos de ulike aktørene – samordne nett-tilbudet der det ikke kan slås sammen Vil gi betydelig økt tilgang til karriereveiledning for hele befolkningen NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets hovedanbefalinger

Det nettbaserte som del av helheten NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN

Karrieresentre Tilgang til karriereveiledning for alle voksne – karrieresentre Tilstrekkelig tilbud til alle over 19 år – en lovpålagt plikt for fylkeskommunen Karrieresentre i alle fylker – veiledning som kjerneoppgave Bredere portefølje med fler kollektive tilbud, for å nå flere Økt statlig finansiering gjennom rammeoverføring – fra KD, ASD og JDs budsjetter (450 millioner) Karrieresentre - en viktig ressurs for andre, både lokalt og nasjonalt Karriereveiledningstilbudet på nett og ved karrieresentrene ses i sammenheng og bør fremstå helhetlig Karriereveilederne bør ha karrierefaglig mastergrad NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets hovedanbefalinger

NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Finansieringskilder for karrieresentrene

Satsing på karriereveiledning i skolen Tilgang og profesjonalisering: - Skille utdannings- og yrkesrådgivning fra annen rådgivning og kalle det karriereveiledning - Ny stillingskategori: karriereveiledere i egne stillinger i skolen (ikke som del av undervisningsstilling) - Styrket finansiering – minimum doblet ressurs fra dagens nivå -Gi lærlinger rett til rådgivning på lik linje med elever - Utrede eget karriereveiledningsfag for elever på studieforberedende -Et styrket karriereveiledningstilbud på nett skal være tilpasset elever som står foran overgang til høyere utdanning, læretid og arbeidsliv. Også tilrettelagt for bruk i undervisningen. NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets hovedanbefalinger

Satsing på karriereveiledning i skolen Kompetanse og utdanning: -Alle karriereveiledere må ha karrierefaglig utdanning (kompetansekrav: i nåværende ordning minimum 60 stp, på sikt mastergrad) -Kompetansekravene bør åpne for at flere yrkesgrupper med karrierefaglig kompetanse kan fylle stillingen -Alle som underviser i faget utdanningsvalg må ha karrierefaglig utdanning (kompetansekrav: min 30 stp) - Videreutdanningstilbudet må være en del av Kompetanse for kvalitet og karrierefag må også inn i lærerutdanningene NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN Utvalgets hovedanbefalinger

Utvalgets hovedanbefalinger forts Karriereveiledning for integrering - nyankomne raskere i utdanning og arbeid Tilstrekkelig tilgang til karriereveiledning i introduksjonsprogrammet Karrierelæring som del av opplæringen i norsk- og samfunnskunnskap Programrådgivere og lærere må ha tilstrekkelig kompetanse Karrieresentrene i alle fylker vil være en viktig ressurs Karriereveiledning og Nav Økt karriereveiledningskompetanse for veiledere i Nav Nav må delta i fylkesvise partnerskap for karriereveiledning og bruke karrieresentrenes ressurser NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN

Utvalgets hovedanbefalinger forts Karriereveiledning i høyere utdanning – bedre gjennomføring Alle læresteder må ha profesjonelle karrieretjenester Karriereveiledning bør inngå som del av studieløpene for alle studenter Kompetansekrav også for karriereveiledere i UH-sektoren – mastergrad Kunnskapsgrunnlaget om tjenestene må styrkes Fagskolene Fagskolene bør inngå i et helhetlig system for karriereveiledning De som utøver karriereveiledning i fagskolene bør ha tilstrekkelig utdanning og kompetanse i tråd med utvalgets anbefalinger for nasjonale kompetansestandarder for ulike veilederroller Kunnskap om fagskolene skal være et sentralt element i alle karriereveilederes kompetanse NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN

Utvalgets hovedanbefalinger Karriereveiledning og Nav Økt karriereveiledningskompetanse for veiledere i Nav Nav må delta i fylkesvise partnerskap for karriereveiledning og bruke karrieresentrenes ressurser Karriereveiledning i høyere utdanning – bedre gjennomføring Alle læresteder må ha profesjonelle karrieretjenester Karriereveiledning bør inngå som del av studieløpene for alle studenter Kompetansekrav også for karriereveiledere i UH-sektoren NOU 2016:7 NORGE I OMSTILLING - KARRIEREVEILEDNING FOR INDIVID OG SAMFUNN