Fylkesmannen i Oslo og Akershus Regelverksamling 24.11.15 Tilsyn etter barnehageloven §§§§§§§ §§§§§

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt – Tilsyn og utvikling i barnehagen Status: 15 barnehager kartlagt, tilsynsbesøk rapporter etter tilsynsbesøkene erfaringssamling ny justert runde.
Advertisements

Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Fagdag for barnehageeiere i Hedmark 10.april 2014
Ny barnehagelov og rammeplan
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Tilsynsoppdraget Modul 4 Opplæring for tilsynspersoner.
Tilbudskonferanse. Rammeavtale for IT- konsulenttjenester, systemutvikling m. m. Velkommen til tilbudskonferanse.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
 ”Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli.  Noen vet kanskje hva en barnehage er, men ingen vet hva den kan bli.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Informasjon om nytt regelverk og annen informasjon.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Nytt fra barnehageområdet Barnehageforum Ny St. melding våren 2016 Ny Rammeplan fra 2017 UDIRs støtteressurser:
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
§12 i vannforskriften
Nav veileder i videregående skole
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
Denne informasjonen gjelder for
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Rettskildestudier (annen rettskildeforskning)
Kvalitetskommuner
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Kurs for brukere av KFF-KSS
FinAut setter standarden for rådgivningskompetanse i finansnæringen
montessoriforbundet, februar 2018
Ved fylkeslege Petter Schou
Oppfølgingsprosjektet
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Økt digital kompetanse hos innbyggerne på fosen
Innledning om KFF-KSS.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Sentrale lover og regler
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
PRESENTASJON Forum for KU 14. april 2015 Oddny Ruud Nordvik avd
Kurs for brukere av KFF-KSS
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Tilbakeblikk Kompetansetiltak for barnehagemyndigheter
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Regelverksamling Tilsyn etter barnehageloven §§§§§§§ §§§§§

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Felles mål Gode barnehager til beste for alle barn Barnehageloven: § 1 Formål (og samfunnsmandat) § 2 Barnehagens innhold (og oppgaver Barnekonvensjonen § 104 (Gr.loven)

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Formål med tilsyn Påse at lovverket følges Sikre at barn får et godt barnehagetilbud med tanke på omfang og kvalitet Ivareta innbyggernes rettssikkerhet Sikre at offentlige midler benyttes i tråd med formålet Øke kunnskap hos ulike grupper i, og utenfor sektoren Tilrettelegge for forbedring av sektoren (Like stort ansvar for kommunale, som for ikke-kommunale barnehager)

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Felles regelverk ulike roller Regelverk: Barnehageloven og Rammeplanen Roller: Fylkesmannen - tilsyn med kommunene med hjemmel i § 9 Kommunen v/barnehagemyndigheten – tilsyn med barnehagene med hjemmel i § 16

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Kommunens 2 roller Barnehageloven: § 7 Barnehageeiers ansvar (eieransvar for egne barnehager) § 8 Kommunens ansvar (som barnehagemyndighet for ALLE barnehager) Viktig å være bevisst på å skille disse rollene!

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Barnehageloven - Pedlex

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Tilsynsmetode UDIR sin metodehåndbok, tilpasset barnehagefeltet Tidligere metode: Systemrevisjon, stor vekt på forsvarlige systemer Viktig endring: Større vekt på veiledning

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Utdanningsdirektoratets metodehåndbok

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Kommunens virkemidler for å påse at barnehagene drives i samsvar med barnehageloven § 8 Kommunen godkjenner barnehagene Kommunen føre tilsyn med barnehagene Kommunen veileder barnehagene

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Tilsynets 3 faser 1: Kartlegging av barnehagene og vurdering av behovet for veiledning og tilsyn 2: Virkemiddelbruk (veiledning og tilsyn) 3: Gjennomføring av tilsyn

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Fase 1 Kartlegging For å oppfylle sitt ansvar som barnehage- myndighet for å påse regeletterlevelse i barnehagene, er det et minstekrav at kommunen/bydelen har kjennskap til hvilke barnehager som befinner seg i kommunen/bydelen. Uten kjennskap til barnehagene, kan de ikke oppfylle sin plikt etter bestemmelsen i lovens § 8.

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Kartlegging - eksempler Årsmeldingsskjemaene Brukerundersøkelser Webbasert tilsyn Bekymringsmeldinger Møter, kurs, opplæring (hvem deltar lite/aldri) Årsplaner og andre dokumenter

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Fase 2 - Virkemiddelbruk

Fylkesmannen i Oslo og Akershus Fase 3 - Gjennomføring av tilsyn