TIDLIG INTERVENSJON FORANKRET I EVIDENSBASERTE TILTAK I EN LÆRENDE ORGANISASJON SAKSHAUG SKOLE I SAMARBEID MED SAKSHAUG BARNEHAGE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Early Years ”New Zealand-modellen”
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til klasse- foreldrene
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Strategier og tiltak på skolenivå
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Lyshovden Oppveksttun!
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og lesestrategier
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
23. September  Ønsker at elevene får en god leseopplæring  Ønsker at det skal være et godt miljø  Ønsker at det skal være trivsel.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2d
Språkløyper i Mylingen barnehage
Velkommen til foreldremøte i 2a
Nasjonale prøver Sandved skole
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Velkommen til foreldremøte
FAGSAMLING for LÆRERE SOM UNDERVISER NYANKOMNE MINORITETSSPRÅKLIGE ELEVER PÅ 1. og 2. TRINN 26. september 2017.
Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag
Velkommen til foreldremøte
Systematisk Observasjon av Lesing.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Velkommen til foreldremøte
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

TIDLIG INTERVENSJON FORANKRET I EVIDENSBASERTE TILTAK I EN LÆRENDE ORGANISASJON SAKSHAUG SKOLE I SAMARBEID MED SAKSHAUG BARNEHAGE

FORELDREMØTE HØST 2009 LESEOPPLÆRING VED SAKSHAUG SKOLE SPRÅKUTVIKLING LESEUTVIKLING PLAN FOR KVALITETSSIKRING AV LESEOPPLÆRING METODIKK FOR LESE- OG SKRIVE- OPPLÆRING

LESEOPPLÆRING SAKSHAUG BARNEHAGE OG SAKSHAUG SKOLE PLAN FOR SAMARBEID MED FOKUS PÅ LESEOPPLÆRING

Allerede ved 4 års alder har barnet etablert en språklig plattform. Å lese og skrive er en forlengelse av allerede påbegynt språklig utvikling. Barnet må stimuleres på flere områder samtidig: Ordforråd, begrep, uttale samt støtte av språkbrukskompetansen. Det vil si hva man snakker om, når og med hvem. Vi har kunnskap om at språkutvikling også handler om arv og miljøbetingelser. Språklig utvikling skjer parallelt med annen utvikling som motorisk, sosial og mental modning. Å gi barnet varierte erfaringer er derfor gunstig med tanke på å utvikle et godt språk.

TREMETAFOREN Erna Horn

Å lære å lese Å lese og skrive er en forlengelse av allerede påbegynt språklig utvikling. Barnet må stimuleres på flere områder samtidig.

Avkoding referer til den rent tekniske siden ved lesingen, hvordan gjøre bokstaver (grafem) om til lyder (fonem). Forståelse referer til evnen til å hente mening ut av en tekst, reflektere over den og trekke slutninger på grunnlag av den. Denne prosessen stiller større krav til intellektuelle ressurser enn avkodingen. Leseflyt viser til antall korrekt leste i ord i minuttet, samt elevens evne til å lese teksten med flyt. (avkoding x forståelse = lesing)

Modellen er en tenkt illustrasjon av normalutviklingen Fra Høien og Lundberg (1997) Dysleksi. Fra teori til praksis

INDERØY KOMMUNE Sakshaug skole Vennav INDERØY KUNNSKAPSLØFTET - FRA ORD TIL HANDLING PROSJEKT UDIR 08/500 INDERØY KOMMUNE: ”Tidlig intervensjon forankret i evidensbaserte tiltak i en lærende organisasjon” SAKSHAUG SKOLE I SAMARBEID MED SAKSHAUG BARNEHAGE Visjon og mål Visjon: Barn og elever i Inderøy kommune skal oppleve mestring og utvikle en positiv selvforståelse i forhold til lesing. Pedagogisk hovedmål: Gjennom tidlig intervensjon minimere behovet for spesialundervisning på grunn av lesevansker i Inderøy kommune. Organisatorisk hovedmål: Refleksjon og fokus på kunnskap skal bidra til oppfyllelse av det pedagogiske hovedmål: Pedagogiske delmål: Skole : P1 Alle elever skal innen 3 år være over kritisk grense på Nasjonale Prøver i lesing, med unntak av elever som har store tilretteleggingsbehov og egen IOP. P2 Elevene skal bli funksjonelle lesere, for å kunne fungere i et livslangt læringsløp. Barnehage: P3 Skolestartere skal være godt forberedt til begynneropplæringen i lesing Organisatoriske delmål: Skole: O1 Utvikle en evidensbasert pedagogisk praksis med utgangspunkt i refleksjon og kunnskapsdeling. O2 Utvikle et kvalitetssikringssystem som sikrer at alle elever med svak faglig progresjon i lesing blir identifisert. O3 Elevene skal oppleve et godt læringsmiljø preget av trygghet, mestring og gode relasjoner. O4 Foreldrene skal involveres i leseopplæringen. O5 Viktigheten av foreldreengasjement i opplæringen må synliggjøres og poengteres. O6 Skoleleder styrker kvalitetsarbeidet ved skolen Barnehage: O7 Vektlegge leseforberedende og lesestimulerende arbeid.

FOREBYGGING AV LESEVANSKER PÅ 1. OG 2. ÅRSTRINN HANDLINGSPLAN: MÅL: - forebygge lesevansker Kartleggingsprøve 1.trinn: IL-basis vår Kartleggingsprøve 2.trinn: IL-basis og Carlsten høst. Carlsten vår

HØST HANDLING 1. OG 2. KL.NÅRMÅLGRUPPEANSVARLIG 1Foreldremøte 1. og 2. trinn: Orientering om kvalitetssikringa ved skolen. (forebygging- oppfølging/styrking- tiltak/ lesekonsulent, viktigheten av foreldreengasjement må synliggjøres og poengteres, veiledning) septemberforeldre Kontaktlærerne 2Gjennomgang av  bruk kartleggingsprøver  føring logg Tirsdag Kontaktlærere 2. trinn. Spesped-koordinatorer 3Kartlegging 2. trinn  II-basis 9-14  Carlsten Innen mandag Innen mandag Kontaktlærerne 4Etter Carlstenprøven 2. trinn  Retter prøven og gir inspektør resultatene Fører logg  Det lages grafer over resultatene  Det pedagogiske personalet ser samlet på kartleggings-resultater  Tolker/ser nærmere på resultatene. Vurderer resultater og utarbeider / foreslår tiltak Innen tirsdag Innen mandag Tirsdag Tirsdag Kontaktlærerne Inspektør Kontaktlærerne og inspektør Koordineringsteam: Kontaktlærere/spes- pedkoordinatorer/ inspektør/rektor leder 5Etter IL-basis prøven 2. trinn.  Retter prøven og fører logg  Tar med resultatene inn i møte med koordineringsteamet.  Tolker/ser nærmere på resultatene. Vurderer resultater og utarbeider/ foreslår tiltak Innen tirsdag Tirsdag Tirsdag Kontaktlærerne Koordineringsteam: Kontaktlærere/spes- pedkoordinatorer/ inspektør/rektor leder

V Å R HANDLING 1. KLASSENÅRMÅLGRUPPEANSVARLIG 1 Gjennomgang 1. tr.  bruk kartleggingsprøver  føring logg Tirsdag Kontaktlærere 1. trinn Spesped-koordinatorer 2Kartlegging 1. trinn  II-basis 1-8 Innen onsdag Kontaktlærere 3Etter testingen 1. tr.  Retter prøven Fører logg  Det pedagogiske personalet ser samlet på kartleggings-resultater  Tolker/ser nærmere på resultatene. Vurderer resultater og utarbeider/ foreslår tiltak Innen onsdag Tirsdag Tirsdag Kontaktlærerne Kontaktlærere og inspektør Koordineringsteam: Kontaktlærere/spes- pedkoordinatorer/ inspektør/rektor leder 4Generell observasjon og samtalerHele åretKontaktlærere, andre lærere i trinnteamet

HANDLING 2. KLASSENÅRMÅLGRUPPEANSVARLIG 1Gjennomgang 2. tr.  bruk kartleggingsprøver  føring logg Tirsdag Kontaktlærere 2. trinn Spesped-koordinatorer 2Kartlegging 2. trinn  Carlsten Innen onsdag Kontaktlærerne 3Etter testing 2. tr.  Retter Carlstenprøven og gir inspektør resultatene Fører logg  Det lages grafer over resultatene, klassevis  Det pedagogiske personalet ser samlet på kartleggings-resultater  Tolker/ser nærmere på resultatene. Vurderer resultater og utarbeider/ foreslår tiltak Innen onsdag Innen mandag Tirsdag Tirsdag Kontaktlærerne Inspektør Kontaktlærerne og inspektør Koordineringsteam: Kontaktlærere /spes- pedkoordinatorer/ inspektør/rektor leder 4Generell observasjon og samtalerHele åretKontaktlærere, andre lærere i trinnteamet

TILTAKSPLAN 1. ÅRSTRINN : FORSLAG TIL TILTAK SOM KAN OG BØR GJELDE GENERELT A 1 – tiltak/leseverksted A 2 – tiltak med skriftforming A 3 - generelle tiltak

A 1 – tiltak KLASSETILTAK 1. KL. - Sanger, rim og regler - Sansemotorisk trening - Skape gode lesekroker - Skrive/lese med data - Forberedende lesetrening (språkleiker, klappe stavelser, lytte lyder, rytmeleker, stavelseslesing) - Begrepstrening (Nyborg m.fl.) Ukas begrep - Samtaletrening/bruke språket i dialog - Tekstskaping - Høytlesing for elevene hver dag

A 2 – tiltak med skriftforming KLASSETILTAK 1. KL.- Fokus på riktig blyantgrepet - Fokus på riktig bokstavforming - Systematisk innlæring av bokstaver ved å bruke alle sanser - Bokstav og orddiktater - Tekstskaping - Skrivedansen

A 3 Generelle tiltak Tilgang på utvalgte lesebøker, eks. lettlestbøker Leseglededager, halve eller hele, i løpet av året Vi deltar i leselystkampanje årstrinn Bruker av mediatek/biblioteket ”Lesekonsulent” Tilpassede arbeidsplasser (pult og stol som base på alle trinn) Lesegrupper

TILTAKSPLAN 2. ÅRSTRINN : FORSLAG TIL TILTAK SOM KAN OG BØR GJELDE GENERELT A 1 – tiltak/leseverksted A 2 – tiltak med skriftforming A 3 - generelle tiltak

A 1 – tiltak KLASSETILTAK 2. KL. - Sansemotorisk trening - Lesetrening, individuelt og i gruppe - Individuell lekse (Les-serie og lignende) - Skape gode lesekroker - Høyfrekvente ord (begrepstrening, ukas ord, ordtre,ordsamling, blink kort)) - Språkleiker (klappe stavelser, stavelseslesing, lytte ut lyder, rytmeleker) - Bokstav og orddiktater - Bibliotek/høytlesing - Skrive/lese med data

A 2 – tiltak med skriftforming KLASSETILTAK 2. KL.- Fokus på riktig blyantgrepet - Bruke ei skriftformingsbok - Fokus på riktig bokstavforming - Ha bokstavene ferdig opptrykt på pulten - Systematisk innlæring av småbokstaver ved skriving/øving - Bokstav og orddiktater - Tekstskaping - Skrivedansen

A 3 Generelle tiltak Tilgang på utvalgte lesebøker, eks. lettlestbøker Leseglededager, halve, i løpet av året Vi deltar i leselystkampanje årstrinn Bruker av mediatek/biblioteket ”Lesekonsulent” Fadderhjelp Arbeider med ordkjeder, ukentlig Tilpassede arbeidsplasser (pult og stol som base på alle trinn)

OPPFØLGING AV LESEUTVIKLINGA PÅ 3.–7. ÅRSTRINN HANDLINGSPLAN: MÅL: -styrke leseferdigheten på årstrinnsnivå. Kartleggingsprøver vår og høst 3. trinn Carlsten og ordkjedetest 4. trinn Carlsten og ordkjedetest 5. trinn Carlsten og ordkjedetest 6. trinn Carlsten og ordkjedetest 7. trinn Carlsten og ordkjedetest Grafisk framstilling av resultater Carlsten, høst og vår. Inspektør har ansvar for å lage en grafisk framstilling av kartleggingsresultatene fra alle grupper på data. Ett ark for hver gruppe. Sammenligningsgrafer- år til år.

H Ø S T HANDLING 3. – 7. klNÅRMÅLGRUPPEANSVARLIG 1Foreldremøter Orientering om kvalitetssikringa ved skolen. (forebygging- oppfølging/styrking- tiltak//lesekonsulent, viktigheten av foreldreengasjement må synliggjøres og poengteres, veiledning) Sept.Foreldre 3. – 7. tr.Kontaktlærerne 2Gjennomgang av  bruk kartleggingsprøver  føring logg Tirsdag Kontaktlærere/ norsklærer 3. – 7. trinn. Spespedkoordinatorer 3Kartleggingsprøver  3. t. Carlsten /og ordkjedetest  4. t. Carlsten /og ordkjedetest  5. t. Carlsten /og ordkjedetest  6. t. Carlsten /og ordkjedetest  7. t. Carlsten /og ordkjedetest Innen mandag Kontaktlærerne 4Etter prøvene  Retter prøvene og gir inspektør resultatene på Carlstenprøvene Fører logg  Det lages grafer resultatene  Det pedagogiske personalet ser samlet på kartleggingsresultater  Tolker/ser nærmere på resultatene. Vurderer resultater og utarbeider/foreslår nødvendig tiltak Innen tirsdag Innen mandag Tirsdag Tirsdag Kontaktlærerne Inspektør Kontaktlærerne og inspektør Koordineringsteam: Kontaktlærere /spes- pedkoordinatorer/ inspektør/rektor leder

VÅR HANDLINGNÅRMÅLGRUPPEANSVARLIG 1Gjennomgang av  bruk kartleggingsprøver  føring logg Tirsdag Kontaktlærere/ norsklærer 3. – 7. trinn. Spespedkoordinatorer 2Kartleggingsprøver  3. t. Carlsten /og ordkjedetest  4. t. Carlsten /og ordkjedetest  5. t. Carlsten /og ordkjedetest  6. t. Carlsten /og ordkjedetest  7. t. Carlsten /og ordkjedetest Carlsten: Innen onsdag Ordkjede: Innen fredag Kontaktlærerne 3Etter testene i mars kl  Retter prøvene og gir inspektør resultatene på Carlstenprøvene Fører logg begge prøvene  Det lages grafer over resultatene, klassevis  Det pedagogiske kollegiet ser samlet på kartleggingsresultatene  Tolker/ser nærmere på resultatene. Vurderer resultater og utarbeider/foreslår nødvendig tiltak Innen onsdag Innen mandag Tirsdag Tirsdag Kontaktlærerne Inspektør Kontaktlærerne og inspektør Koordineringsteam: Kontaktlærere /spes- pedkoordinatorer/ inspektør/rektor leder

TILTAKSPLAN 3. TRINN: FORSLAG TIL TILTAK SOM KAN OG BØR GJELDE GENERELT A 1 – tiltak som lett kan periodiseres A 2 – tiltak med skriftforming A 3 - generelle tiltak

A 1 – tiltak som lett kan periodiseres KLASSETILTAK 3. KL min. stillelesing daglig. Egen stillelesingsbok. - Systematisk grammatikkopplæring og studieteknikk/ lesestrategier. - Daglig heimelekse i skriving og lesing. - Bibliotek/høytlesing. - Ord-/setningsdiktat. - Skape gode lesekroker. - Systematisk opplæring Word? - Kor og korlesing - Individuell lesing med lærer - Gjenfortelle leseleksa - Friskriving, fortelling

A 2 – tiltak med skriftforming KLASSETILTAK 3. KL. - Fokus på blyantgrepet og skriveredskap. - Skriftforming timeplanfestes. - Finskriftbok – avskrift av leseleksa som heimearbeid - (ca. 4 – 5 linjer) - Fokus på skrift i alle timer. - Start med sammenhengende skrift. - Finskriving

A 3 Generelle tiltak Bruke ressurser på bøker Det gjennomføres leseglededager, halve eller hele, i løpet av året Vi deltar i leselystkampanje for årstrinn ”Lesekonsulent” Arbeider med ordkjeder, ukentlig Bruker mediateket

TILTAKSPLAN 4. TRINN: FORSLAG TIL TILTAK SOM KAN OG BØR GJELDE GENERELT A 1 – tiltak som lett kan periodiseres A 2 – tiltak med skriftforming A 3 - generelle tiltak

A 1 – tiltak som lett kan periodiseres KLASSETILTAK 4. KL min. stillelesing daglig. - Daglig heimelekse i lesing og skriving med orddiktat fra leksa. - Systematisk grammatikkopplæring. - Studieteknikk/sjølinstruerende oppgavehefter. - Bibliotek/høytlesing. - Ord- / setningsdiktat. - Skape gode lesekroker. - Rettskrivingsperiode vår - Systematisk opplæring Word? - Parlesing av leselekse – gjenfortelle innholdet i leksa - Skape sammenheng og utvikling i fortelling(tankekart) - Fri fortelling - Bildefortelling

A 2 – tiltak med skriftforming KLASSETILTAK 4. KL. - Fokus på arbeids-/sittestilling – ev. v/fysioterapeut. - Skriftforming timeplanfestes. - Fokus på sammenhengende håndskrift. - Generell orden i alt skriftlig arbeid - Finskriving

A 3 Generelle tiltak Bruke ressurser på bøker Det gjennomføres leseglededager, halve eller hele, i løpet av året Vi deltar i leselystkampanje for årstrinn ”Lesekonsulent” Arbeider med ordkjeder, ukentlig Bruker mediateket

TILTAKSPLAN 5. TRINN : FORSLAG TIL TILTAK SOM KAN OG BØR GJELDE GENERELT A 1 – tiltak som lett kan periodiseres A 2 – tiltak med skriftforming A 3 - generelle tiltak

A 1 – tiltak som lett kan periodiseres KLASSETILTAK 5. KL min. stillelesing daglig. - Leselekse - Systematisk grammatikkopplæring. - Studieteknikk med sjølinstruerende oppgavehefter. - Ord- / setningsdiktater. Ukas ord. - Bibliotek/høytlesing/lydbok. - Skape gode lesekroker. - Temabøker - Parlesing av leselekse – gjenfortelle innholdet i leksa - Bokanmeldelser, uttrykke egne tanker, trekke ut hovedpunkter - Alfabetisere, finne fram i oppslagsverk - Bruke ”Word” for å skrive en tekst - Friskriving, billedfortelling

A 2 – tiltak med skriftforming KLASSETILTAK 5. KL.- Fokus på arbeids-/sittestilling – ev. v/fysioterapeut. - Skriftforming timeplanfestes. - Fokus på sammenhengende håndskrift. - Generell orden i alt skriftlig arbeid - Finskriving

A 3 Generelle tiltak Bruke ressurser på bøker Det gjennomføres leseglededager, halve eller hele, i løpet av året Vi deltar i leselystkampanje for 5.–7. årstrinn. ”Lesekonsulent” Arbeider med ordkjeder, ukentlig Bruker mediateket

TILTAKSPLAN 6. TRINN : FORSLAG TIL TILTAK SOM KAN OG BØR GJELDE GENERELT A 1 – tiltak som lett kan periodiseres A 2 – tiltak med skriftforming A 3 - generelle tiltak

A 1 – tiltak som lett kan periodiseres KLASSETILTAK 6. KL. - Leselekse - Systematisk grammatikkopplæring. - Studieteknikk/sjølinstruerende oppgavehefter. - Lese minst en 1/2 time på skolen hver uke. - Bibliotek/høytlesing. - Ord- og setningsdiktater. - Skape gode lesekroker. - Systematisk opplæring Word? - Temabøker - Parlesing av leselekse – gjenfortelle innholdet i leksa - Gi respons og vurdering, systematisk - Skrive resumé, faktasetninger - Finne fram på Internett

A 2 – tiltak med skriftforming KLASSETILTAK 6. KL. - Fokus på arbeids-/sittestilling – ev. v/fysioterapeut. - Skriftforming timeplanfestes. - Fokus på sammenhengende/lesbar håndskrift. - Generell orden i alt skriftlig arbeid

A 3 Generelle tiltak Bruke ressurser på bøker Det gjennomføres leseglededager, halve eller hele, i løpet av året Vi deltar i leselystkampanje for 5.–7. årstrinn. ”Lesekonsulent” Arbeider med ordkjeder, ukentlig Bruker mediateket

TILTAKSPLAN 7. TRINN: FORSLAG TIL TILTAK SOM KAN OG BØR GJELDE GENERELT A 1 – tiltak som lett kan periodiseres A 2 – tiltak med skriftforming A 3 - generelle tiltak

A 1 – tiltak som lett kan periodiseres KLASSETILTAK 7. KL. - Leselekse - Systematisk grammatikkopplæring, tilpasset den enkelte elev. - Studieteknikk, stillelesingsbøker. - Ord- og setningsdiktat. - Bibliotek/høytlesing. - Lese en 1/2 time på skolen hver uke. - Skape gode lesekroker. - Systematisk opplæring Word? - Temabøker - Parlesing av leselekse – gjenfortelle innholdet i leksa - Skrive faktasetninger - Litterære sjangre - Lage disposisjon - Variere språket - Hente tekster fra Internett

A 2 – tiltak med skriftforming KLASSETILTAK 7. KL. - Fokus på arbeids-/sittestilling – ev. v/fysioterapeut. - Skriftforming timeplanfestes. - Fokus på sammenhengende/lesbar håndskrift. - Generell orden i alt skriftlig arbeid

A 3 Generelle tiltak Bruke ressurser på bøker Det gjennomføres leseglededager, halve eller hele, i løpet av året Vi deltar i leselystkampanje for 5.–7. årstrinn. ”Lesekonsulent” Arbeider med ordkjeder, ukentlig Bruker mediateket

”Slik gjør vi det ved Sakshaug skole” En helhetlig metodikk for lese- og skriveopplæring ved Sakshaug skole er under utarbeidelse.

Foreldrene skal involveres i leseopplæringa. Har kunnskapen rundt barnet. Er en ressurs i forhold til sine barn. Viser interesse for og er positive til skolen og dets personale. Hjelper barnet med heimearbeidet. Foreldrene skal ikke undervise egne barn etter skoletid. Etablere gode rutiner for tilbakemelding

Foreldrene deltar i leseopplæringa ved å: Lage gode rutiner for hjemmearbeidet. Lese med og for barnet. Snakke med barnet om innholdet i tekstene. Om begrep og forståelse. Hjelpe barnet til å møte forberedt til neste dag. Bøker og annet utstyr må være på plass.

En god leser… har nøkkelen til all videre læring får gode opplevelser gjennom møtet med skolefagene opplever mestring som gir mot og krefter til å gå på nye oppgaver i skolehverdagen