1 ‘Visst’ er visst en evidensmarkør Kaja Borthen og Cecilie Slinning Knudsen Institutt for språk og litteratur NTNU Om du ønsker, kan du sette inn navn,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements


Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Media håndtering og kommunikasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Kapittel 28 Norgeskartet
44 Hector om skikk og bruk I Norge
I dag: litt om kommunikasjon
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
M. kort viktig ellers minst fortsatt opp veien.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
“Disippel-høring”.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
1 Kaja Borthen Institutt for språk og litteratur, NTNU Om småord som ‘jo’, ‘da’ og ‘visst’: Hva bidrar de med? Norsk Oversetterforenings.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Argumenterende tekster
1 Kan Gud finnes, når det er så mange dårlige argumenter for Guds eksistens?
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Type: Preken Emne: Bønn for unådde Tekst: Joh Sanger før:
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Små ord med stor betydning ADVERBIALER
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Frem.
Prosjekt og forskningsrapport
Gang.
NTNU in International University Rankings 2017
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
2. Melissa, Petter og Cindy
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
HÅP I NORD-KOREA.
Kapittel 14: Tale og lytte
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Ha evig liv Joh
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
“Disippel-høring”.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Lytteforståelse Rammeverket
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Utskrift av presentasjonen:

1 ‘Visst’ er visst en evidensmarkør Kaja Borthen og Cecilie Slinning Knudsen Institutt for språk og litteratur NTNU Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

2 Tema i dette foredraget: Betydningen til ‘visst’ i setninger som den i (1) (1) Jeg er visst lingvist.(trykklett) (2) Visst er jeg lingvist.

3 Eksisterende beskrivelser: ordbøker Norsk Ordbok (1991): Visst brukes for å uttrykke antagelse, en viss tvil Bokmålsordboka (2010): ”antakelig, trolig, ventelig”

4 Eksisterende beskrivelser: ordbøker Norsk Ordbok (1991): Visst brukes for å ”uttrykke antagelse, en viss tvil” Bokmålsordboka (2010): ”antakelig, trolig, ventelig” Korrekt prediksjon: Dette er visst et verb./ Dette er et verb.

5 Eksisterende beskrivelser: ordbøker Norsk Ordbok (1991): Visst brukes for å ”uttrykke antagelse, en viss tvil” Bokmålsordboka (2010): ”antakelig, trolig, ventelig” Ikke korrekt prediksjon: (Taler er usikker på om hun kommer på festen) #Jeg kommer visst på festen i kveld.

6 Eksisterende beskrivelser: Aijmer (Om svensk visst) Visst er en evidensmarkør som signaliserer «hearsay or inference» (Aijmer 1996:421) Ordet signalsierer ‘commitment’, altså at taler går god for at proposisjonen er sann (Aijmer 1996:422)

7 Eksisterende beskrivelser: Aijmer (Om svensk visst) Visst er en evidensmarkør som signaliserer «hearsay or inference» (Aijmer 1996:421) Ordet signalsierer ‘commitment’, altså at taler går god for at proposisjonen er sann (Aijmer 1996:422) Korrekt prediksjon: Det regner visst. (Jeg har hørt av Signe at det regner eller ser at Signe kommer gående med en paraply)

8 Eksisterende beskrivelser: Aijmer (Om svensk visst) Visst er en evidensmarkør som signaliserer «hearsay or inference» (Aijmer 1996:421) Ordet signalsierer ‘commitment’, altså at taler går god for at proposisjonen er sann (Aijmer 1996:422) Ikke korrekt prediksjon: (Jeg åpner døren og ser at det regner): Det regner visst Ifølge Aijmer må dette involvere en slutning Aijmer sier ingenting om at jeg er overrasket

9 Eksisterende beskrivelser: Fretheim Fretheim (1991:181): Visst signaliserer at taler har uklar perseptuell evidens eller annenhåndsinformasjon (hearsay) for det hun sier

10 Eksisterende beskrivelser: Fretheim Fretheim (1991:181): Visst signaliserer at taler har uklar perseptuell evidens eller annenhåndsinformasjon (hearsay) for det hun sier Korrekte prediksjoner: (Jeg ser at det regner) Det regner visst. (Signe forteller meg at det regner) Det regner visst.

11 Eksisterende beskrivelser: Fretheim Fretheim (1991:181): Visst signaliserer at taler har uklar perseptuell evidens eller annenhåndsinformasjon (hearsay) for det hun sier Ikke korrekte prediksjoner: (Jeg ser at det regner): Det regner visst. Jeg har ikke nødvendigvis uklar perseptuell evidens; jeg kommuniserer heller at jeg var uforberedt på at det ville regne

12 Oppsummering så langt De eksisterende beskrivelsene av ‘visst’ er påfallende sprikende De er ikke helt korrekte … men de er inne på noe

13 Vår undersøkelse av visst Datamateriale: –Tekstlaboratoriets talemålskorpus (muntlig) –Oslo-korpuset for bokmålstekster (skriftlig) Parametre undersøkt: Informasjonskilde (hvor har taler informasjonen fra) Mirativitet (‘overraskelse, uforberedt sinn’) Epistemisk modalitet (sikker/usikker viten) Talers holdning (negativ)

14 Informasjonskilde: annenhånds (3)Det første jeg har sagt det var visst ”Kamerater, vi sulter” (4)Ellers bruker jeg p-piller. Det er visst ikke helt bra, men det er jo praktisk. => Taler har informasjonen om ytringens innhold via andre (‘hearsay’/annenhåndsinformasjon)

15 Informasjonskilde: slutning (3)Ei stripe lys slipper ut døra fra kjellerlokalet til Rema 1000 på Melhus. Det er visst kveldsåpent, og sammen med lyset siver discorytmer ut […] (4)Da sprang han op. Men så kom han visst til å tenke på noe, for han kom ikke av flekken.  Taler har trukket en slutning (her: basert på observasjon)

16 Informasjonskilde: persepsjon (5)Men fisken er jo død. - Nei, den rører visst på seg. Folk stusset der de stod foran de nye fiskekummene på Torget i går. (6)Guri meg, nå holdt jeg visst på å rive ned den. (Om en mikrofon som taler har kommet borti)  Taler har evidens i form av direkte persepsjon

17 Restriksjoner ved persepsjon (7)(Jeg og mannen min vurderer å kjøpe et hus og jeg har reist for å se på det. Vi trodde huset var hvitt, men det er det ikke. Jeg ser opp på huset og ringer hjem for å fortelle at det er rødt): Huset er visst rødt. => Visst kan ikke brukes ved direkte persepsjon uten at taler samtidig uttrykker ‘mirativitet’ (overraskelse eller uforberedt sinn)

18 Oppsummering informasjonskilde Visst brukes ved følgende informasjonskilder: –Hørt av andre (hearsay) –Slutning –Direkte persepsjon + mirativitet Det regner visst Ser det og varSluttet meg til detHørt det av andre uforberedt

19 Aikhenvald (2003) om evidensialitet Tradisjonell evidensinndeling: Norsk ‘visst’ => høyst utradisjonell evidensmarkør

20 Lazard (2009): ‘the mediated’ “In Balkan and Middle Eastern languages, the evidential […] may be used to saying of other people, to inferences drawn from the evidence of traces of events or to perception of unexpected events at the very moment of speaking. […]” “Since the three uses – hearsay, inference and mirative – are found as subcategories of the same category in a number of languages belonging to different families and spoken in different parts of the world, their association cannot be fortuitous: They must have something in common.” These forms point to the speaker’s becoming aware of the facts. => Visst er visst en (form for) evidensmarkør likevel

21 Andre effekter av visst I datamaterialet vårt har vi også funnet effekter av visst knyttet til: Talers negative holdning til proposisjonen Epistemisk modalitet (hvor (u)sikker taler er) Mirativitet

22 Talers holdning (9)Cirkus Arnardo og Cirkus Merano samler flere tusen mennesker hver dag. I løpet av 14 dager får mennesker med seg sirkusspillopper i hovedstaden. Men det er visst ikke så interessant. For mediene. (10)Tsjestjenske familier, som er blitt bombet ut av sine hjem og kommet til russiske byer, utsettes for en ytterst brutal behandling der. Det er visst ikke meningen at tsjetsjenere som flykter fra russiske bomber skal overleve andre steder heller.  Visst assosieres iblant med negativ, syrlig holdning fra talers side, men ikke alltid.

23 Mirativitet Taler uforberedt, overrasket, uten kontroll: (11)Hvor pokker er jeg? Jeg snakket med dr. Gjerde, jeg skjelte ham visst ut. (12)Jeg har alltid hatt lyst til å prøve meg på sandefjord- smøret, men det er visst ikke så lett, konstaterer Ludvig Steff-Pedersen. (Driver og lager sandefjordsmør) Taler ikke overrasket: (13)Men Siv Eriksen (ex. Gjerpen) & co. imponerte ikke storveis på Stord, og kunne fått kamp med en rutinert toppspiller i vertskapets rekker. Hanne Hegh spilte i fjor, er lagleder i år, og utvilsomt en kapasitet gull verdt for et mannskap blottet for rutine på høyt nivå. Håndball- dronningen la visst opp et år for tidlig. => Visst assosieres ofte, men ikke alltid, med mirativitet

24 Epistemisk modalitet Taler usikker på sannhetsgehalten til proposisjonen: (14)Da sprang han op. Men så kom han visst til å tenke på noe, for han kom ikke av flekken. (15)Akkurat nå tråkket 12 menn målbevisst opp langs et sølete strete nede i byen. Folk vek unna, for dette var tydelig karer som hadde et alvorlig ærend. Mennene kom visst fra Margaretakirken nede på Ørene. Taler ikke usikker: (16)Hun har beholdt sitt sveitsiske pass og stemte ja til EØS ved folkeavstemningen for noen måneder siden. Men det hjalp visst lite, det ble nei-flertall. (17)Huset er visst rødt. (Ser på huset) => Visst assosieres ofte med usikkerhet, men ikke alltid

25 Aikhenvald (2003) ”The inferred evidential […] may acquire an epistemic extension of ‘conjecture’, uncertainty, and lack of control […] A nonfirsthand term in a two-term system, or an inferred term in a three-term system, tend to subsume all sorts of information acquired indirectly. These evidentials may then evolve mirative extensions (to do with unexpected information, the ‘unprepared mind’ of the speaker, and speaker’s surprise […]” ( Aikhenvald 2006:324) => Det at visst er en evidensmarkør og samtidig assosiert med mirativitet og talers usikkerhet, er ikke overraskende

26 Oppsummering av funn ‘Visst’ og informasjonskilde –Slutning –Hearsay –Persepsjon + mirativitet Andre effekter –Taler er (ofte) usikker på om proposisjonen er sann –Taler er (ofte) uforberedt på/ overrasket over saksforholdet –Taler har (iblant) negativ holdning til saksforholdet

27 Semantikken til visst For en ytring S som inneholder visst og uttrykker proposisjonen p, berik p til høyere- ordenseksplikaturen ‘Taler er blitt gjort oppmerksom på p ved at det eksisterer evidens for p’. ‘Høyere-ordens eksplikatur’: Se Wilson og Sperber (1991)

28 Semantikken til visst For en ytring S som inneholder visst og uttrykker proposisjonen p, berik p til høyere- ordenseksplikaturen ‘Taler er blitt gjort oppmerksom på p ved at det eksisterer evidens for p’. Det regner visst. -> Taler er blitt gjort oppmerksom på at det regner ved at det eksisterer evidens for at det regner

29 ‘Visst’ og pragmatiske slutninger Semantikken til ‘visst’: ‘Taler er blitt gjort oppmerksom på p ved at det eksisterer evidens for p’. Kontekst og prinsipper for pragmatisk beriking (Wilson & Sperber, 1995) (Mulige) konklusjoner om hvilken type evidens taler har for p: - Hørt av andre - Slutning - Persepsjon (Mulige) konklusjoner om - Modalitet - Mirativitet - Talers ansvar - Talers holdning ….

30 Hvordan visst kan bidra til relevans Ytring:Det første jeg har sagt det var visst ”Kamerater, vi sulter” p a.Bidrag visst:Taler er blitt gjort oppmerksom på p og det eksisterer evidens for p. b.Premiss:Dersom man er blitt gjort oppmerksom på noe man selv har sagt, har man hørt det fra andre. c. H.o.-eksplikatur: Taler har hørt fra andre at det første han har sagt var ”Kamerater, vi sulter.” d. Premiss:Dersom man rapporterer at man har hørt et saksforhold fra andre, kan man ikke stilles til ansvar for sannheten til det e. Konklusjon:Taler kan ikke stilles til ansvar for sannheten til proposisjonen ”Det første jeg har sagt var …” f. Premiss:Dersom man har informasjon kun via andre, er det ikke sikkert man tror at denne informasjonener sann g.Konklusjon:Det er ikke sikkert taler tror på at det første han sa var ”Kamerater, vi sulter” h. Premiss:Dersom man velger å kommunisere at man har hørt via andre hva man selv har sagt, er det fordi man ikke selv husker å ha sagt det. i. Konklusjon:Taler husker ikke selv at han har sagt ”Kamerater, vi sulter” …

31 Prominente diskursmønstre Noen pragmatiske slutninger forekommer så ofte at de får en spesiell status kognitivt sett (blir spesielt lett tilgjengelige) Disse kan over tid utvikle seg til å bli en del av den iboende betydningen til ordene Ariel (2008): Det holder ikke å snakke om semantikk og pragmatikk; vi trenger en tredje kategori prominente diskursmønstre

32 Oppsummering visst Semantikken til visst: For en setning S som inneholder visst og uttrykker proposisjonen p, berik p til høyere-ordenseksplikaturen ‘Taler er blitt gjort oppmerksom på p ved at det eksisterer evidens for p’. Prominente diskursmønstre for visst: -tolk p som noe taler er usikker på -tolk p som noe taler var uforberedt på/overrasket over -tolk p som noe taler har en negativ holdning til

33 Referanser Aijmer, Karin Swedish modal particles in a contrastive perspective. In Language Science, vol. 18: Aikhenvald, A Evidentiality. Oxford: Oxford University Press. Bokmålsordboka, Universitetet i Oslo. Fretheim, T Formal and functional differences between s- internal and x-external modal particles in Norwegian. Mulitilingua 10, pp Fretheim, T “Ego”-dempere og “alter”-dempere. Maal og Minne, s Lazard, Gilbert On the grammaticalization of evidentiality. Journal of Pragmatics 33, pp Norsk Ordbok, Kunnskapsforlaget. Wilson, Deirdre & Sperber, Dan Relevance. Wilson, Deirdre & Sperber, Dan Relevance and linguistic form. Lingua.

34 Referanser Innholdet i dette foredraget er publisert i: Borthen, Kaja og Knudsen, Cecilie Semantiske og pragmatiske aspekter ved trykklett ‘visst’. Norsk Lingvistisk Tidsskrift, 32,