Rett til helsehjelp for enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger 6. November 2015 Bente E. Moe, avdelingsdirektør for minoritetshelse og rehabilitering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Rettigheter til helsehjelp for personer uten fast opphold i Norge
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
Tema for presentasjonen.
Foran fra venstre: Brita Bjørgeli, Sandra Fahre, Heidi Syverstad
Helsetjeneste for asylsøkere
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Tilpassede helsetjenester
PÅRØRENDE RETTIGHETER
ID-vurderinger i asylsaker Seniorrådgiver Siv Blindheim Jacobsen
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Barn som pårørende.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Fysisk og psykisk helse hos beboere i mottak - vår utfordring Avdelingsdirektør Finn Aasheim, Avdeling for psykisk helse.
Legemiddelhåndtering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Spørsmål om journalføring med mer 25. november 2014
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Samarbeid med familien
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Ingvild Biørn-Hansen, tlf , e-post: ØKONOMISKE YTELSER TIL ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE OG.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Uforutsigbare forutsetninger 2 Stor nedgang fr november 2015 og januar 16 november Statsbor g. Uke 44 Uke 45 Uke 46 Total Afghanistan.
Status på asyl- og mottaksfeltet Fylkesberedskapsrådet i Troms 15. oktober (1)1 (1)
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Mona Choon Rasmussen, seniorrådgiver/fagansvarlig, e-post: telefon: Nasjonalt seminar for representanter,
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Flyktninghelsetjenesten Molde Kommune Marthe-Lise Riksfjord Flyktninghelsesøster.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.

Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Helse- og omsorgstjenester
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Journalføring.
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Flyktningehelseteamet i Trondheim, FHT
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Utskrift av presentasjonen:

Rett til helsehjelp for enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger 6. November 2015 Bente E. Moe, avdelingsdirektør for minoritetshelse og rehabilitering

Helsedirektoratet 2 Visjon God helse – gode liv Verdier Faglig styrke Åpenhet Samarbeid Overordnede mål Bedre kvalitet i helse- og omsorgstjenesten Redusere forskjellene i helse og levekår Fremme faktorer som gir god helse i befolkningen

Helsedirektoratets roller: 3 Fagorgan på folkehelse og helsetjenesteområdet Forvaltningsorgan med myndighet til å anvende og fortolke lover og regelverk innenfor sektoren Iverksette vedtatt politikk i tråd med føringer fra departementet Nasjonale faglige retningslinjer og veiledere, faglig normerende Rundskriv til lover og forskrifter bl.a Følge opp strategier og handlingsplaner, tilskuddsforvaltning mv.

Helselovgivning for alle Helse- og omsorgstjenesteloven Tannhelsetjenesteloven Spesialisthelsetjenesteloven Psykisk helsevern loven Pasient- og brukerrettighetsloven 4

Likeverdige helse- og omsorgstjenester Et tjenestetilbud som:  Ta r hensyn til at folk er forskjellige  Tilrettelegger og tilpasser systemene sine etter menneskene de er til for å tjene

| 6 Lovgrunnlag: Likeverdige tjenester Diskrimineringslovverket (indirekte diskriminering) Forvaltningsloven Aktivitetsplikten for offentlige myndigheter: innebærer at informasjon må tilrettelegges for ulike brukergrupper, tilrettelegging for god kommunikasjon og verktøy for å se brukernes behov og synspunkter Krav om likeverdige tjenester går som en rød tråd gjennom helselovgivningen

Hvem er de og hvor kommer de fra? 7

Enslige mindreårige asylsøkere (EMA) Asylsøkere som helhet defineres som en sårbar gruppe EMA spesielt sårbare – 0-15 år: Bufdir har ansvar – år: UDI har ansvar WHO: – Reaksjon etter flukt: opplevelse av sorg, akutt stress, søvnløshet og andre somatiske reaksjoner. – Etter hvert depresjon og/eller PTSD

Enslige mindreårige asylsøkere (EMA) UDI anslår inntil EMA i 2015 EMA utgjør i underkant 20 prosent av alle asylsøkere og omtrent 85 prosent er gutter 75 prosent av asylsøkerne i Norge kommer til å få opphold

Asylsøknader per uke 2015

Antall asylsøkere, siste fire uker, fem største land 11 Uke 41Uke 42Uke 43Uke 44 Afghanistan Syria Irak Eritrea Iran Andre Totalt

Asylsøknader enslige mindreårige per uke

Ukestall – enslige mindreårige Uke 41Uke 42Uke 43Uke 44 Afghanistan Syria Eritrea Andre Total Andel11% 14%11%

Hvilken helsehjelp trenger de? Helse-stasjons- og skolehelsetjeneste – Vaksiner i henhold til barnevaksinasjonsprogrammet Fastlege Forebyggende tjenester – Psykososial helse – Somatisk helse – Seksuell helse 14

§ 4. Barns rett til helse- og omsorgstjenester Personer under 18 år som ikke oppfyller vilkårene etter § 2 har, i tillegg til øyeblikkelig hjelp som nevnt i § 3, rett til nødvendige helse- og omsorgstjenester fra kommunen etter pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1a andre ledd og nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten etter § 2-1b andre ledd første og andre punktum, med mindre hensynet til barnet tilsier at hjelpen ikke skal ytes. I tillegg gjelder pasient- og brukerrettighetsloven § 2-3 til §

Barns rett til helsehjelp Barn uten oppholdstillatelse har samme rett til helsetjenester som andre barn med unntak av: Rett til å stå på fastlegeliste og reisekostnader 16

| 17 Helseerklæringer og torturdokumentasjon Helseerklæringer i utlendings- og asylsaker er nødvendig for å ivareta rettsikkerhet i behandling av søknad om beskyttelse og tilrettelegging av opphold i landet. Helseerklæringer kan være viktig, både i forhold til å dokumentere tortur, forfølgelse og andre menneskerettighetsbrudd, samt i forhold til opphold på humanitært grunnlag. Ved dokumentasjon av torturskader, se Istanbul- protokollen og IR Om behandling av utlendingssaker med anførsler om helsemessige forhold (UNE).Istanbul- protokollenUNE

| 18 Enkelte som søker om beskyttelse i Norge er allerede registrert som asylsøkere i andre land Ifølge Dublin-konvensjonen skal en søknad om beskyttelse behandles i det landet søker først ankom.Dublin-konvensjonen Konsekvenser for rett til helsehjelp for søkere med dublinstatus er et fortolkningsspørsmål:

| 19 Dublin-saker Alternativ 1: Når det er konstatert at Norge ikke er første søkerland for vedkommende, er ikke vedkommende lenger å betrakte som asylsøker i Norge og har følgelig ikke de rettigheter som følger av forskrift om asylsøkere. Vedkommende skal derfor returneres fra Norge til dette landet, og har i det landet status som asylsøker, jamfør AID som hadde ansvar for forskriften inntil forskrift Alternativ 2: En person som har søkt beskyttelse (i Norge eller i et konvensjonsland) er i den perioden søker oppholder seg i landet under søknadsbehandling per definisjon asylsøker i Norge med tilhørende rettigheter i henhold til forskrift, jamfør UDI (JD overtok forskriften fom )forskrift

Hvor finnes informasjon? 20 God og tilpasset informasjon om hva man kan forvente av helse- og omsorgstjenestene, hvilke rettigheter man har til helsehjelp og hvordan man går frem for å få nødvendig helsehjelp og behandling er viktig. Informasjonen tilpasses den enkelte slik at den blir forstått. Det finnes også informasjon på engelsk om rett til helsetjenester rettet mot utlendinger i Norge. Health care rights - helsenorge.no

Taushetsplikt 21

Taushetsplikt, videresending av helseopplysninger, tolkebruk Generell taushetsplikt gjelder Taushetsplikt er ikke til hinder for effektivt samarbeid Opplysningsplikt Tolkeportalen Pårørende og barn skal ikke benyttes som tolk Ansvarlig for helsetjenesten skal bestille og betale for tolk. | 22

| 23 Taushetsplikt og menneskehandel Helsepersonell som mistenker at noen er utsatt for menneskehandel bør melde fra til mottaket. Taushetsplikten skal ivaretas, og hvis personen er over 18 år må vedkommende samtykke til å sende slik melding. Dersom personen er under 18 år, har ansatte i helsetjenesten plikt til å melde fra til barnevernet ved mistanke om menneskehandel. I slike tilfeller er det ikke nødvendig med samtykke, jamfør helsepersonellovens § 33. helsepersonellovens § 33

| 24 Taushetsplikt & Samtykke Den som yter helsehjelp, skal føre journal etter bestemmelsene i helsepersonel­lovens kapittel 8 - §§ 39 flg. og forskrift om pasientjournal.journal forskrift om pasientjournal Journaler skal ikke håndteres av andre enn helsepersonell. Pasienten har rett til innsyn i egen journal. Pasienten har videre rett til retting og sletting av journal i henhold til visse vilkår. Pasienten har også rett til å motsette seg utlevering av journal eller opplysninger i journal, jamfør pasientrettighetslovens kapitel 5.pasientrettighetsloven Oversendelse av helseopplysninger forutsetter i utgangspunktet samtykke fra pasient.

Finansiering av helsetjenester 25

| 26 Finansiering av helsetjenester I transittmottakene er helsetjenestene gratis for beboerne, og de betaler ingen egenandel. – Egenandel ved henvisning til spesialisthelsetjenester dekkes av helsekontorene og refunderes av UDI. – Samme refusjonsordning gjelder for legemidler til akutt tannhelsebehandling. I ordinære mottak – Barn er fritatt for egenandeler opp til 16 år

Rett til helsetjenester for asylsøkere og flyktninger Veileder IS

Nasjonal strategi for innvandrerhelse Helseutfordringer Kunnskap hos helsepersonell Kunnskap hos innvandrerbefolkningen Kommunikasjons- problemer 28

| 29 Kunnskap hos helsepersonell For lite systematisk kunnskap om sykdom/helse og bruk av helsetjenester blant innvandrerbefolkningen. For lite fokus på minoritetsperspektiv i relevante spørreundersøkelser og brukererfaringsundersøkelser pga manglende tilrettelegging og manglende registrering av landbakgrunn. Andre sykdomsmønstre og høyere sykelighet blant enkelte innvandrergrupper. For eksempel generelt dårligere psykisk helse. Sårbarhet ved migrasjon og tilpasning til nytt samfunn. Helsemessige konsekvenser av marginalisering og diskriminering.

TNS Politikk & samfunn Kartlegging av tolkebruk © TNS Helsedirektoratet By-kommunene og kommuner med over 9000 innbyggere oppgir i størst grad at de har rutiner for bruk av tolk innenfor helsetjenester ved asylmottak Q9_5: Helsetjenester ved asylmottak (Hvordan vurderer kommunen at rutinene følges innenfor følgende tjenesteområder?) 30

31 Takk for oppmerksomheten !