- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus NFR_MBorg INTET OM OSS UTEN OSS Brukerinvolvert samarbeidsbasert forskning - Hvorfor ulike stemmer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forventninger og videre arbeid…...
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Kunnskapsdannelse i forskningsfeltet
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forandringsfabrikken
Historiefaget i skolen
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
PRESENTASJON AV NASJONALT SENTER FOR ERFARINGSKOMPETANSE INNEN PSYKISK HELSE NKLMS
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Goffman, Garfinkel og Giddens
”Med hodet over vannet…”
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Avdeling for sosionomutdanning
Utforskeren.
En virtuell organisasjon, tuftet på et samarbeid mellom Institutt for samfunnsforskning (ISF) og Rokkansenteret/UiB, finansiert av Kultur – og kirkedepartementet,
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Kvalitative og kvantitative metoder
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Medvirkning og medborgerskap i skolen
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Ungdommens stemme på nett Anne Bentzrød, KS Møteplass, Sammen for barn og unge, 17. september 2015.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Paradigmer og ulike kultur i psykisk helsetjeneste
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Overskriften er betydningen av ledelse i rusfeltet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
SLIK BRYTER VI MENSTABUET
Ronny René Nielsen Mona Knudsen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus NFR_MBorg INTET OM OSS UTEN OSS Brukerinvolvert samarbeidsbasert forskning - Hvorfor ulike stemmer inn i forskningsprosessen? -Samarbeidsformer -Hva skal til for å lykkes?

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus Undringer….. Hva er brukerinvolvert forskning? Hva er verdien av brukerinvolvering? Hvordan gå i gang – og hvordan samarbeide? Hvordan unngå symbolsk deltakelse? Opplæring & veiledning? Tar det mye tid? Økonomi? NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus Noen grunner….…. Det meste av forskningen innen psykisk helse har kommet fra forskere og fagfolk - de som kjenner problemene på kroppen har vært lite involvert Dette har ført til ensidig forståelse av psykiske lidelser og hva som hjelper – definisjonsretten hos forskere Det er på tide å skifte fokus – involvere folk med førstehåndskunnskap i forskningsarbeidet Demokratisk prinsipp: kunnskapsutvikling & tilgjengelighet av ny kunnskap NFR_MBorg.

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus Flere grunner..….. Personer med psykiske lidelser kan formidle sin kunnskap og sine erfaringer – og gjør det Dette er mennesker som vet om og kan beskrive konsekvensene av helseprobleme sine …og kan informere forskere og helsearbeidere ift å korrigere feiloppfatninger om dem og oppdatere disse miljøene hva psykiske lidelser så vel som bedringsprosesser faktisk innebærer NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus NFR_MBorg Kjennetegn ved forskning knyttet til ulike ”bruker”grupper: De som det ’forskes på’ har ikke tatt initiativet Forskningen kan forsterke opplevelsen av over- og underordning. (Sannsynligheten for at brukergr. vil oppleve at de har fått noe ut av forskingen/ den har hatt noen betydning for dem, er svært liten). Når data har blitt samlet inn og analysert, blir de først og fremst brukt av forskernes og deres institusjoners formål. De som blir gjenstand for forskningen har ingen innflytelse over slike forhold. Askheim & Borg,2010

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus NFR_MBorg Brukerinvolvering…. Sentralt i helse-og sosialpolitikk – Brukermedvirkning i forskning idag Kommet inn i forskningspolitikken Representanter i forskn komiteer Organisajoner & søkerinstanser Medforskere Mental helse, LPP; Erfaringskompetanse, Napha

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus Ulike samarbeidsformer Rådgivende- referansegruppe Samarbeid – ulike former for deltagelse for å sikre brukerfokus Deltaker/ brukerstyrt – ha kontrollen i alle ledd Vanligst med de to første NB! Ikke informanter- ikke kvalitativ forskning- ikke terapi NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus NFR_MBorg Ulike begrep Deltagerbasert forskning: Funksjonshemmede-forskning, folkehelse-forskning, kvinneforskning Medforskning Brukerinvolvert forskning Brukerstyrt forskning Samarbeidsbasert forskning Kompetansegruppe

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus Fra MoodNet… …”ting går utrolig fort når forskere deltar… de snakker på innpust og utpust … toppen av effektivitet … kvikke, smarte folk som har mye å gjøre. Vi medforskere er langsommere, vi bruker medisiner, og kan ha skade fra sykdom og medisiner… oppleves som en trenger god helse for å samarbeide med forskere”. NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus Krisehåndtering og hjemmebehandling SHP-prosjekt delstudier – 2 post doc, 2 PhD, 1førstelektorkomp. Kompetansegruppe i søknaden for en delstudie trengte hjelp til å forstå & være konkrete Hva er psykisk krise? Hvordan utforske det? Hvordan få kunnskap om det å leve med…komme videre 3 med kriseerfaringer, 2 med pårørendeerfaring, 2 forskere Planen: 4 årlige møter, noe betaling Ville involveres mye mer……deltok i hele prosjektet NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus KHHB Kompetansegruppe Medforsker: Fokusgrupper med personer med egenerfaring Medforsker: Fokusgrupper med pårørende Skriveverksted Ulike formidlingsformer Vitenskapelige artikler Videreutdanning i Samarb basert Forskning Miljø& kunnskapsberikelse NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus IFPR Samarb basert forskning er et satsningsområde Inkludert i alle våre søknader om forsningsmidler Stillinger i de to nye NRF prosjekter & en rekke kompetansegrupper Brukerstyrt prosjekt Snart 7 ansatte med brukererfaring i forskningsgruppa- rekruttert ut fra den erfaring eller søkt seg til oss NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus NFR_MBorg MoodNet 2013 Fokus på klinisk nær forskning Strategi for brukerinvolvering. 12 medforskere Sluttført PhD-prosjektet (finansiert) Bidratt med brukerkunnskap i planlegging & oppfølging av flereforskningsprosjekt Gjennomført ”Forskerskole” m. UiB Deltar på nettverksmøter og i de lokale HF

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus Erfaringer…. Bredde i kunnskapsutv; kunnskap og forståelse om menneskelige erfaringer og situasjoner som lett overses i ’tradisjonell forskning’ Får opp andre problemstillinger Større mulighet for å skape forandringer som andre med egenerfaring har behov for Forskningssamarbeidet berikes Forskningsstrategi; forskningsprosesser & kvalitetskrav ikke annerledes Utfordring: rammer & økonomi NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus Saker å tenke på…. Forskningssamarbeidet: – Kritisk blikk: reelt samarbeid? – Snakke om samarbeidsprosessen Behov for opplæring i forskning – Hva slags opplæring? – Opplæring av alle Veiledning ( forskningen, praktiske, følelsesmessig) Mentorgruppe Finansiell side – med i søknaden NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus Spørsmål å stille seg…. Er det slik at….: – Erfaringene til brukere beskrives mer reelt enn akademikeres reformuleringer og tolkninger? – Redefineres problemene og settes inn i en større sammenheng; ser vi mer det menneskelige, kultur, hverdagsliv? – Utfordres de tradisjonelle forskningsmetoder og er medforskning mer inkluderende? – Beskrives de kollektive erfaringer mer grundig? (Beresford, 2005) NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus MoodNet ”…me stille dei spørsmåla på ein annan måte, som for ein fagperson gjerne kan verke lite relevant liksom, men når du då etterpå høyrer gjennom dei, så er det veldig relevant, og på den måten … sant, me må vere med som medforskar … og det er jo det som gjer det så spennande… ” NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus MoodNet Vi har utviklet ny kunnskap sammen”, som en av deltakerne uttrykker det. ”… det er nå først vi har startet med et nettverk, en plattform, en ramme… med Forskerskolen får vi en helt annen posisjon, muligheten til å påvirke blir mer konkretisert gjennom at vi får en teoretisk ballast…”. NFR_MBorg

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus FRA VIDSAM «Jeg trodde først at dette hadde noe med metode å gjøre, men holdt på å si at det har det ikke. Dette har jo mer med strategi for hvordan du fremskaffer kunnskap. Så jeg tenker at det har blitt tydeligere for meg gjennom dette studiet da. At det er jo på en måte de samme prinsippene som gjelder, men at du har andre, du har flere aktører inne med flere ulike perspektiver, som beriker kunnskapsproduksjonen på en måte innenfor prosjektene.”

- Institutt for forskning innen psykisk helse og rus MOODNET ”Eg har vorte meir bevisst at viss brukererfaring og fagkompetanse spelar på lag, så vil ein få ei langt anna forskning, og mykje betre for dei det gjelder… vår kompetanse er viktig for at brukarane skal få det betre i ettertid.”