Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Ronny René Nielsen Mona Knudsen
Jarlsberg Ronny René Nielsen Mona Knudsen
2
Fylkesmannstilsyn sett fra et brukerperspektiv
Først og fremst innebærer det økning av kvalitet (håper vi) Bør involvere brukere i tilsynet fordi vi kan stille andre spørsmål, og er opptatt av andre sider Brukere bør både være del av tilsynsgruppa, men også intervjues/spørre under et tilsyn som pasient/bruker.
3
Forskjeller i opplevelse av hva som er viktig?
Vi tro at fylkesmannen kanskje driver tilsyn på f.eks. pasientrettigheter, økonomi, drift, system og rutiner beleggs krav (kvantitative) ? Vi som brukere er opptatt av tilfriskningsgrad, individuell behandling, oppfølging, pasienttilfredshet, individuell brukermedvirkning (kvalitativt)
4
Ting å tenke på? I hvilken grad tør fylkesmannen (eller kan) påpeke om personer er skikket til å jobbe med mennesker? Skal alle kunne jobbe med mennesker som f.eks. trenger å gå i endringsprosesser? Burde det stilles minimumskrav til det å kunne håndtere mennesker? (relasjonskompetanse) Ser fylkesmannen på slike ting som personlig egnethet? (dette var veldig viktig for kommunene i likemannsprosjektet, men jeg hørte aldri samme krav om skikkethet til de kommunale ansatte (Ronny René)). I hvilken grad tilrettelegger fylkesmannen for at mennesker med brukererfaring skal kunne bruke denne erfaringen i tilsynet? Og i hvilken grad er mennesker med erfaring seg bevisst dette ansvaret?
5
Oppsummering For pasientene vil et godt tilsyn være opptatt av:
å bli frisk sett hørt få medvirke
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.