Skolutvikling i en internasjonal tid NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Oslo 14.3.2015 Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Ansvar og prosesser i skolen
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
KS ORDFØRERKONFERANSE ”UTDANNING I VERDENSTOPPEN” Kunnskapsminister Øystein Djupedal Oslo 9. mai 2007.
”Folkehelsesøstra i bevegelse fra barnehage til rådmann”
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
1.
Læringsmiljø Bunntekst.
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Tiller videregående skole
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Regjeringens tanker om fattigdom Framfylkingens nordiske fattigdomskonferanse Kjell Erik Øie Statssekretær
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Etikk og eierskap - filosofiske tanker om etikkens plass i aksjemarkedet Henrik Syse, tidl. leder for Corporate Governance-gruppen, NBIM E-post:
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Effektiv undervisning
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
Internasjonalisering
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Internasjopnalisering
Skolebasert kompetanseutvikling
Skole- hjem samarbeid.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
REalfagskommune!.
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Seniorene en verdifull ressurs for samfunns- og arbeidslivet ! eller ?
Skolebasert kompetanseutvikling
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

Skolutvikling i en internasjonal tid NORDISKA LÄRARORGANISATIONERS SAMRÅD Oslo Petter Skarheim Utdanningsdirektoratet

Hovedpunkter 1.Hva gjør det internasjonale med oss? 2.Hvorfor er barnehage og skole så viktig? 3.Grunn til optimisme? 4.I samme båt?

Utdanning er blitt (mye mer) internasjonal Skarpere speil Grensesprengende Mye å lære (bort) Mobilitet – fysisk og digitalt Utdanning blir mer kunnskapsbasert

Hvorfor er barnehage og skole så viktig? Konkurranseevneutfordring Kompetanseutfordring Velferdsutfordring Fordelingsutfordring

Konkurranseevneutfordring

Kompetanseutfordring Styrke et samlet kompetansesystem: Utvikle riktig kompetanse Få kompetansen inn i arbeidsmarkedet Bruke kompetansen effektivt

Velferdsutfordring Demografisk tsunami Utdanning både øker og reduserer arbeidsstyrken Fremtidig velferd er avhengig av at all arbeidskraft tas i bruk

Fordelingsutfordring Likhet i utdanning gir sosialt samhold og bindekraft Både utdanning og arbeid må være inkluderende og effektiv

Systemutfordring

Utdanningspolitikk er blitt alle politikkområders mor Helsepolitikk Arbeidsmarkedspolitikk Integreringspolitikk Sosialpolitikk Velferdspolitikk Barnevernspolitikk Næringspolitikk Distriktspolitikk Utenrikspolitikk Bistandspolitikk ETC

XYZ – Ligninger med mange ukjente Statlig virkemiddelvekst Fra reformrelatert til varig Staten har aldri vært så stor Akseptert (!?) Krever kontinuerlig gjennomgang Kommunesektor i endring Krise? Kan være innovativ? Hvem bør gjøre hva? Tverrsektoriell utfordring It Takes a Village to Raise a Child

Aldri vært større grunn til optimisme Det er mulig å bli høyt presterende Unødvendig med undervurdering Nederlag kan forebygges

Men det krever Ledelse Motivasjon og eierskap (ellers ingen endring) Forbedret undervisning (er det som teller) Kollektiv kompetanse (ingen er en øy..) Få med alle (elever, lærere, skoler, kommuner)

Ingen vei utenom Lærerne må jobbe mye (mer) sammen Skoleeierne, skolene og lærerne må bygge virksomheten på kunnskap (om tilstand, utvikling, metoder, resultater)

Men det er selvsagt vanskelig Skolen er den mest komplekse organisasjonen som finnes

Vi er alle i samme båt Fra skjermet til eksponert sektor Ikke så lett verken å være Lærer Rektor skoleeier Statsbyråkrat, eller utdanningspolitiker lenger Felles utfordring Felles Interesser

The good, the bad and the lucky De som er gode Men ikke vet hvorfor De som er dårlige Og som ikke vet hvorfor De som er dårlige Men som vet hvorfor De som er gode Og som vet hvorfor

Det er vanskelig å overvurdere skolens betydning i vårt samfunn Lykke til, og Takk for oppmerksomheten