Utviklingen i det politiske klimaet – inntekt og forhandlinger Harald Milli 25. august 2009 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Bondelag - vi lager maten din
Advertisements

Hvorfor produsere mat i Norge?
Landbrukspolitikk Nils T Bjørke 11. November 2010.
Ny stortingsmelding om landbruk og mat
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Vi får Norge til å gro! Viktige landbrukspolitiske saker for vinteren Per Skorge.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Foreløpig uttalelse fra Norges Bondelag Stortingets næringskomité 6. Januar 2012 Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 ( ) Velkommen til bords.
Landbruks- og matpolitikken Meld. St. 9 ( )
Utvikling av norsk landbruk i perspektiv Seminar Landbrukets Utredningskontor og NILF tirsdag 25. august 2009 Per Harald Grue.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Se mulighetene!. Bygdekompasset Basert på det svenske suksessprosjektet Bondeföretagaren. Kom til Norge som et pilotprosjekt i Trøndelag i Er tatt.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Pensjonsreformen og AFP Statssekretær Jan-Erik Støstad YS’ AFP-seminar 23. oktober 2007.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Utredning av innføring av et Opplevelseskort i Asker Hvordan samskape med innbyggerne om deltagelse og aktivitet på tvers av funksjonsevne, kulturelle.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Møte med Jonas Gahr Støre 29. august Den havgående flåten Står for over 70% av verdien og 80% av volumet i villfiskfangsten Nærings- og fiskeripolitikken.
BU- og miljøsamling, Lierne Per Helge Haugdal Arealbank – bare tull eller nødvendig tiltak ?
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Kommunereformen – status
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Resultat av spørreundersøkelse om samdrift og distriktspolitikk +
Natur- og miljøvernstrategien for DNT
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Rådgiversamling 2. november 2016
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Samfunnsregnskap 2016 Hvilke verdier skaper Nortura for Norge?
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Omlegging til produksjonsområder
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Den lovgivende makten i Norge
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
SkatteFUNN Eirik Normann,
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Flere lesere, flere muligheter
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Den 3-årige ingeniørens rolle i samfunnet - Kvalitet og kvantitet
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Midler til utvikling av arktisk landbruk
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Styring av og samarbeid om de regionale tilskuddsordningene i jordbruksavtalen. Seminar for fylkeslederne i Norges Bondelag 26. – 27. august, Landbrukets.
En fremtidsrettet jordbruksproduksjon
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
TFKs satsing på jordvern
KrFs næringspolitikk.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Stortings- og idrettsvalget 2017
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Grønt og tørken Per Harald Agerup.
Formål: Selskapets virksomhet er å eie og forvalte fast eiendom
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Kurs Landbrukspolitikk
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingen i det politiske klimaet – inntekt og forhandlinger Harald Milli 25. august

Hvorfor landbrukspolitikk? 1. Landbruk behandles ulikt andre næringer i de aller fleste land, fordi: – Mat er ikke industri Stedbunden og biologisk næring; langsiktighet: ingen av/på bryter – Vanskelig produksjonsregulering Stor fellesgodeproduksjon, matsikkerhet, kulturlandskap, kulturarv – Ikke omsettbare i et marked Begrensede stordriftsfordeler 2. Særlige utfordringer Norge: – klima, geografi, topografi – Høyt lønns og kostnadsnivå Dette er grunnlaget for ulike tiltak fra myndighetene

Produksjonsfordelingen i Norge

Nye prioriteringer og økt behov for matproduksjon 1974 Brudd i jordbruksforhandlingene –melkestreik Matkonferanse i Roma Landbruksminister Treholt – spis mer grøt Øksneskomiteen la fram sin innstilling 1974/75 Oljekrise Kjøreforbud i helgene - Kongen tok trikken til Sognsvann 7. oktober 1975 – Brev fra Norges Bondelag til Stortingets presidentskap 4

Nye prioriteringer og økt behov for matproduksjon forts. 1974/ oktober 1975 – Norges Bondelag sender brev til Stortingets presidentskap og krever bindende tempoplan for gjennomføring av inntektsmålsettingen for landbruket Inntektsmålsettingen skal være oppfyllt i

Natta mellom 1. og 2. desember vedtok Stortinget at inntektsmålsettinga skulle være oppfyllt i løpet av 3 avtaleperioder Modellbruk utvikles Levekårsfordeler skal trekkes inn i sammenligninga Betydelig inntektsopptrapping Nye prioriteringer og økt behov for matproduksjon forts. 6

Resultatene kommer Retningslinjer for bruksutbygging Betydelig investeringslyst Nødvendig å bremse produksjonen – overproduksjon Bonusordning melk 1978 Fjerning av forbrukssubsidier på kjøtt – betydelig overproduksjon i 1981 Inntektsmålsettingen erklært nådd i 1982 To-pris melk

1993 – St.prp. Nr 8 –”Landbruk i utvikling”- Inntektsmålet endres til mulighet for innteksutvikling 1994 – GATT-avtale 1994 – EU-avstemmong 1995 – Omlegging av importvernet 1999 – St. meld. nr 19 ”om norsk landbruk og matproduksjon - Skatt inn som virkemiddel Nye politiske føringer 8

Hvem påvirkes direkte av landbrukspolitikken i Norge ? Litt under bønder/gårdsbruk = litt under årsverk arbeidsplasser i jordbruksbasert næringsmiddelindustri 85 mrd kr i produksjonsverdi / totalt 152 mrd i næringsmiddelindustrien Totalt = ca arbeidsplasser Landbruksindustri, Orkla og Yara, Håndverkere, lokalt næringsliv (motkonjunktur) Reiseliv

Andel av forbruksutgift

Andre viktige beslutninger av stor betydning for bøndenes rammevilkår 1981· Forslag om å innføre skattemessig kontinuitet ved generasjonsskifte - Avvist 1984· Krav om fjerning av matmomsen - Halvert i · Forslag om å øke miljøavgiften på mineralgjødsel opp til 200% - Avvist 1992· Skattereformen – skattemessig kontinuitet 2000 · - Avvist Innføring av jordbruksfradraget som en del av inntektsdannelsen 2005· Forslag om gevinstbeskatning ved generasjonsskifte - Avvist for overdragelse innen familien 11

Hvorfor vil NB beholde jordbruksforhandlingene? Matproduksjon, bygder og kulturlandskap gis betydelig fokus en gang i året, både politisk og i media Jordbruksforhandlingene setter fokus kun på jordbruket i motsetning til statsbudsjettet Sett fra myndighetenes side forplikter avtalen også bøndene til å gjennomføre det som avtales

Hvorfor markedsregulering? Sikre bøndene avsetning Prisstabilitet Lik pris for alle bruksområder Prisuttak i samsvar med jordbruksavtalen Overproduksjon kan føre til at bonden må selge varen sin til lavere priser Underdekning fører til høyere priser for forbrukeren og en vil åpne for import. Betales av bonden selv

Lover og regler – sikrer produksjonsøkonomien Skal gi mulighet til lønnsom råvarepris – kvoter og konsesjoner Skal begrense kapitalbehovet og jordakkumulasjon – prisregulering, odelslov, konsesjon

Produktivitetsframgang i jordbruket

St.meld. 19: ”Inntektsutvikling og sosiale vilkår på linje med andre grupper” Stortingets uttalelse ved behandlingen av St. meld. nr. 19 ( ): ”For å sikre at landbruket skal kunne utføre de mangesidige samfunnsoppgavene som næringen er tildelt, mener et flertall, unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, næringen må tilbys inntektsmuligheter og sosiale vilkår som sikrer rekrutteringen til næringen. Dette flertallet mener det må føres en aktiv landbrukspolitikk som sikrer aktive utøvere i jordbruket en inntektsutvikling og sosiale vilkår på linje med andre grupper i samfunnet”

Regjeringenes inntektsmål for jordbruket Utviklinga i landbruket bestemt av politisk vilje Regjeringserklæringen legger viktige føringer for de neste 4 årene Regjeringen Bondevik 2001 (Sem-erklæringa): ”legge til rette for at aktive utøvere skal få en inntektsutvikling på linje med andre grupper i samfunnet” Regjeringen Stoltenberg 2005 (Soria-Moria erklæringa): ”sikre utøvere i landbruket inntektsutvikling og sosial vilkår på linje med andre grupper” => mer forpliktende, omfatter alle bønder, ikke avgrenset til aktivitet

Inntekstutvikling. kr/årsverk. Totalkalkylens normaliserte regnskaper

Utvikling i antall foretak i jordbruket

Utvikling i antall foretak i jordbruket i prosent

Jordbruksavtalens ramme

Jordbruksavtalens ramme - kostnadsvekst

Struktur tilskudd melk: Endring i Regjeringsperioder. %. 2002=Basisår

Struktur tilskudd melk: Endring i Regjeringsperioder. Kr/foretak 2002=Basisår

Inntektsutvikling jordbruket vs. andre grupper

Politisk handlingsrom I hele perioden ligger Stortingets behandling av landbrukspolitikken i Stortingsmelding nr. 19 til grunn. Oversikten viser at det er et betydelig politisk handlingsrom. Det handler om regjeringens vilje til å prioritere norsk landbruk og norsk matproduksjon gjennom den løpende politikken og ikke minst hvilke økonomiske rammer en er villig til å stille opp med i de årlige jordbrukforhandlinger.

Norsk landbruk og veien framover Norsk landbruk har vært og må være ei politisk næring. Norsk landbrukspolitikk må være robust og offensiv og ha et presisjonsnivå og treffsikkerhet som gjør det mulig å nå de politiske målene for næringa – et landbruk med en variert bruksstruktur over hele landet. Virkemidlene må utformes slik at en får en ressurs-, klima-, energi- og miljøbasert produksjonsstruktur og produksjonsfordeling. Det må stimuleres til innovasjon og fornying med særlig vekt på kvalitet, renhet og produktmangfold i tråd med markedets behov og ønske.

Norsk landbruk og veien framover forts. Landbruket må sikre seg bred politisk og opinionsmessig tillit og forståelse. Politikerne må være villig til å prioritere norsk matproduksjon og bidra aktivt til å sikre bøndene et inntektsnivå som gjør næringa attraktiv og konkurransedyktig ikke minst for ungdommen. Sterkt importvern må sikre et nasjonalt prisnivå og det er nødvendig med betydelig budsjettstøtte for å kunne utøve en offensiv politikk og sikre at prisforskjellen til omverden ikke blir for stor.

Takk for oppmerksomheten!