Kompetanse og opplæring Utøves av kompetansegruppa m. undergrupper/nettverksgrupper –Karriereveiledning –Kompetanseutvikling i forb. m. innføring av Kunnskapsløftet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samiskopplæring i Nordland
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Melding til Stortinget…
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Tidlig innsats for livslang læring
Landsorganisasjonen i Norge
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Ulikheter og variasjoner
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Bortvalg og kompetanse
Kompetanse for mangfold
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til FORELDREKURS
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse og opplæring Utøves av kompetansegruppa m. undergrupper/nettverksgrupper –Karriereveiledning –Kompetanseutvikling i forb. m. innføring av Kunnskapsløftet –Voksenopplæring –ØKO (kvalitet i KOSTRA) –Spesialundervisning

Kompetanse og opplæring Kompetansegruppa = opplæringsregion øst (Oslo k, AFK,VFK, TFK, BFK, HFK, OFK, ØFK) 3 opplæringsregioner: øst, sør-vest, nord Utgjør FFU (Forum for fylkesutdanningssjefer) Ledes av oplæringsregion øst, direktør vgo i Vestfold

Kompetanse og opplæring MERVERDI = Hovedutgangspunkt for arbeidet i kompetansegruppa m. undergrupper –Erfaringsdeling, ”læring” –Samhandling i form av prosjekter, tiltak Hovedkonklusjon: Kompetansegruppa en hensiktsmessig og nyttig arena!

Kompetanse og opplæring En samfunnsmessig innramming: - Norge kommer dårlig ut i internasjonale undersøkelser (PISA, PIRLS). Systematiske forskjellene knyttet til sosio/økonomiske forhold slår negativt ut (”den siste 20%”) - ”Det norske paradokset?”

Kompetanse og opplæring Et bilde fra Østfold: – på uføreytelser –2 428 arbeidsledige –Ca på diverse tiltaksmidler (attføring og rehabilitering) Framskriving av folkemengden i yrkesaktiv alder til 2010 viser formidable utfordringer!

Kompetanse og opplæring AldersgruppeAntall i 2000Antall i 2010Absolutt endring 25 – 29 år – 34 år – 44 år – 59 år – 64 år

Bekymring fra NAV-Østfold –Unge på varige trygdeytelser uten å ha vært innom arbeidsmarkedet –Generasjon og familier hvor ”det å gå på trygd” er akseptert Relevant for ”Bortvalg og kompetanse” Utgangspunkt: ”Vi har for liten forskningsbasert kunnskap om omfang/bevegelser og årsaker!”

Bortvalg og kompetanse Bakgrunn Kjønn Innvandrer Sosial bakgrunn Bosituasjon Grunnskole Vurdering av undervisning Spesialunderv. Egenvurdering Fravær Lekser Trivsel Sosialt liv Adferd Karakterer Rådgivning Fremtidsplaner Begrunnelse Videregående opplæring Studieretning - overganger Vurdering av undervisning Spesialundervisning Egenvurdering Fravær - Lekser - Trivsel Sosialt liv -Adferd Prestasjoner - Karakterer valg Kompetanse Annen aktivitet Jobb – ledighet

Søkning til grunnkurs, 2002 N=9756

En av tre hopper av videregående HOPPER AV: For 2000-kullets del hadde bare 62 prosent av guttene, mot 74 prosent av jentene, fullført videregående skole fem år etter skolestart.

02/03 03/04 04/0505/06 81,8 9,12,8 15 3, , ,2 Bortvalg gjennom tre og et halvt år B 47 B 3 L15,4 E11,6

Bortvalg på studieretningene gjennom 3½ år Snitt alle 15,1 prosent

Utvikling av bortvalget

Hva påvirker bortvalg av videregående? Bortvalg Motivasjon Ambisjoner Jobb- og lønn Interesse Bakgrunn Bosituasjon Foreldres utdanning Foreldres jobbtilknytning Foreldres holdning til utdanning Allmennfag- orienterte foreldre Innvandrere og etterkommere Prestasjoner Karakterer Ekstra hjelp og støtte Innfridd førsteønske Innsats Tid brukt på lekser Jevnt og trutt Skippertak Tilpasning til skolen Fravær Pliktoppfyllende Alvorlig avvikende atferd Svært alvorlig avvikende atferd Skolen Fritid Venner   Organisert virksomhet Rammefaktorer Fylker og studieretninger

Hva kan/bør/må gjøres? ”Den nære sammenhengen mellom familiebakgrunn og læringsresultater kan tolkes som at utdanningssystemet ikke kan gjøre en forskjell, og at den sosiale reproduksjonen bare ligger utenfor utdanningssystemet eller angår forhold som utdanningssystemet selv vanskelig kan gjøre noe med. En slik tolkning er etter departementets vurdering ikke holdbar…… I det videre arbeidet med sosial utjevning er det viktig å rette søkelyset mot faktorer i systemet som kan fremme bedre læring for alle.” St. meld nr 16 (2006 – 2007) og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring

Kunnskapsløftet Hovedmål: En bedre kultur for læring skal gi økt læringsutbytte i hele grunnopplæringen! Virkemidler: –Ytre rammer Ny struktur Ny fag- og timefordeling Nye fag

Innholdsmessige endringer –Nye læreplaner med klare kompetansemål. De grunnleggende ferdighetene er integrerte i alle læreplaner –Et vurderingssystem som skal fremme læring/motivasjon (undervegsvurdering) og gi gode målinger av læringsresultat (sluttvurdering) –Skal operasjonaliseres gjennom tilpasset og differensiert opplæring

En formidabel oppgave der kompetanseheving blir en kjernestrategi –Hvem? Skoleeier/adm. nivå Skoleledelse Lærere/instruktører

Hva? –Faglig fordypning i form av etter/videreutdanning –Pedagogisk kompetanse –Ledelseskompetanse –Styringskompetanse

Hvordan? –”Kurs endrer ikke kurs” –”Forskning viser at helt sentralt for hvorvidt reforminitierte tiltak gis betydning i skolens praksis, nettopp er i hvilken grad de gjøres til gjenstand for refleksjon og diskusjon blant skolens personale.” (Bachmann/Haug – Forskning om tilpasset opplæring s. 105)

Nettverksgruppen for kompetanseheving i Kunnskapsløftet –Erfaringsdeling – gjennomførte tiltak –Kontakt med tilbydere –Framover: Større fokus på effekt/resultat Felles tilbud

De digitale utfordringene: –Kunne bruke digitale verktøy er en av fem grunnleggende ferdigheter og dermed integrert på den enkelte fags premisser på alle trinn –Pedagogisk bruk av digitale læremidler som virkemiddel i forhold til målet om variert og tilpasset opplæring. Norsk Digital Læringsarena (NDLA) en viktig ressurs som blir fulgt opp av kompetansegruppa.

Forbedret karriereveiledning – en reformutfordring! Karriereveiledning = prosesser som skal gi et optimalt grunnlag for egne valg mht. utdanning og/eller yrke –Noen diagnoser: Mye informasjon. Elevene gis ikke tilstrekkelig veiledning (NOU 2003: 16 – I første rekke) Lav profesjonalitet i tjenesten grunnet manglende systematisk veilederutdanning. (OECD 2002) Sentralt på den europeiske dagsordenen – svakt utviklet i Norge (uklar ansvarsdeling, uklar samordning, mangel på strategisk utvikling). Brev fra U.dir Forbedret utdannings- og yrkesveiledning vil være et viktig tiltak for å forebygge bortvalg. GIVO-rapporten 2006

Nettverksgruppen YoU/Karriereveiledning –Erfaringsutveksling/drøfting av faglige problemstillinger –Samarbeid om informasjonstiltak/materiell –Gjennomføring av konferanser bl.a. i samarbeid med Utdanningsdirektoratet

Nettverksgruppe, spesialundervisning –Begrunnet ut fra felles juridiske og pedagogiske utfordringer Sterke individuelle rettigheter stiller store krav til juridisk kompetanse Sammensatt problematikk og ”gråsoner” representerer stadig større utfordringer

Emosjonelle eller sosiale problem I Utviklingen i antall elever som med uttalelse fra lege eller psykolog dokumenterer emosjonelle eller sosiale problem Skoleårene til

Emosjonelle eller sosiale problem II Utviklingen av antall polikliniske konsultasjoner i Helse øst RHF, Divisjon psykiatri Fra 2001 – 2005 Kilde: Årsrapport for Helse Øst 2005

Emosjonelle eller sosiale problemer III Både skolene, barnevernet (Bufetat) og Barne- og ungdomspsykiatrien bekrefter at antallet øker…. ….og at problemenes alvorlighetsgrad er økende

Voksenopplæringsgruppa –Lov/forskrift – forståelse og løsninger i praksis –Rapporter, utredninger av interesse for vo- området –Presentasjoner av ulike utviklingsprosjekt/tiltak med relevans for vo-området

ØKO-nettverksgruppa (økonomi – KOSTRA – Opplæring) –Kvalitetssikring gjennom felles tolkninger og definisjoner mht. regnskapsføring –Sammenstille, sammenligne og framstille som grunnlag for produktivitets- og kvalitetsutvikling –Påvirke mht til endringer og fortolkninger av funksjoner av funksjoner, definisjoner og andre forhold i KOSTRA

Framtid –Fortsatt arbeid med KOSTRA-data og bakgrunnen for disse dataene –Inntakskompetanse –Fortsette med sammenstillinger av utvalgte nøkkeltall –Få til rapportering på skolenivå –Tilføres ressurser som sikrer større kapasitet og kontinuitet –Sammenhengen mellom ressursinnsats og læringsutbytte blir viktig for skoleeiers styring

Programmet ”Kompetanse og verdiskapning –Utvikle entreprenørskap som skolefag som skolefag og ungdomsaktivitet – et nyttig bidrag til næringsmessig og sosial utvikling ”Den norske modellen for entreprenørskap i utdanningen” som grunnlag for internasjonale samarbeidsprosjekt Videreutdanning i entreprenørskap for lærere