TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Advertisements

Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
Matematikk på mellomtrinnet
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
FYR – SETT FYR PÅ MATEMATIKKEN ØNSKER Å – SÅ ELEVENE FORSTÅR DET.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Samarbeid hjem-skole. Alt samarbeid har som mål å fremme elevenes læring og utvikling.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Utforming av skolebygg
Skulestart 2011.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Vurdering for læring.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Velkommen til August 2017.
Velkommen!.
20. september.
Vurdering i Kunnskapsløftet
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Tverrfaglig uke for LUT
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Foreldremøte skolestartere 2018
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
PRAKSISMØTE.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samtalens didaktiske muligheter
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
KrFs skolepolitikk.
Velkommen til foreldremøte
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier legge til rette for elevmedvirkning fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmetoder

Definisjon Tilpasset opplæring er tilrettelegging for læring der eleven, ut fra evner og forutsetninger, søker utfordringer og utvikler seg faglig, sosialt, fysisk og personlig. (Eks)Eks) Tilpasset opplæring bygger på kunnskap om og forståelse av elevens læreforutsetninger og personlighet. (Eks)(Eks) Læringen foregår i området mellom det eleven kan og det eleven står for tur til å kunne (Strandkleiv & Lindbäck, 2004). (Eks)(Eks)

Utfordringer på eget nivå Regnefortellinger Utforskende oppgaver Utvikle egne læringsstrategier Undersøkelseslansdskap

Muligheter til å utvikle sine evner i samarbeid med andre LæringsmålHvor i boka? Forslag til oppgaver Dette har vi jobbet med Sjekket av lærer Linjediagram Jeg vet hva et linjediagram er Jeg kan lese av et linjediagram Jeg kan tegne et linjediagram Jeg vet hva frekvens er Jeg kan lage en frekvenstabell s , 6.2, 6.3, 6.4, 6.40 Tilleggs- oppgaver (gule ark): A.6.1, A6.2, A6.3, A6,4, A6.5, C6.1, C.6.2

Differensiering Omfattende differensieringstiltak er ingen garanti for at opplæringen er godt tilpasset.

Organisatorisk differensiering Innebærer at eleven i større eller mindre grad får et pedagogisk tilbud utenom den sammenholdte læringsgruppen. Fordeler? Ulemper?

Pedagogisk differensiering Foregår innenfor den sammenholdte læringsgruppen. Innebærer at elevene møter oppgavene og utfordringene i læringsarbeidet på ulike måter, men innenfor rammene av den ordinære opplæringen. Fordeler? Ulemper?

Nivådifferensiering Faste grupper? Eget spor i matematikkboka? Annen matematikkbok? Felles oppgaver i klassen – oppgaver som kan løses på ulike nivåer?

HVORDAN TILPASSER MAN? Stille realistiske krav og klare forventninger til den enkelte

Viktig for all matematikkundervisning Mestring Motivasjon

Tilpasset opplæring Litteraturhenvisninger Brekke, G. (1995). Introduksjon til diagnostisk undervisning. Nasjonalt læremiddelsenter Dale, E. et al. (2005). Tilpasset og differensiert opplæring i lys av Kunnskapsløftet. Læringslaben. Lunde, O. (2001). Tilrettelagt opplæring for matematikkmestring Ostad, S. (1985). Matematikkdiagnostikk. Univeritetsforlaget. Strandkleiv, O. I. & Lindbäck, S. O. (2004) Hva er tilpasset opplæring? Knudtzon, S. (2006). Kartlegging av matematikkforståelse hos 6 og 7 åringer

Volumet er 216 Hva er et volum? 216 hva? Hvordan kan jeg måle det? Hvordan skal min figur se ut? Hvilke ulike figurer kan jeg lage?

Volumet er 216 – en løsning h r l s s Tilbake

DIAGNOSTIKK KARTLEGGING Hvor står den enkelte elev faglig? Hvilke ”knagger” har eleven å henge ny kunnskap på? Elevsamtaler ”Hvordan tenkte du?” Ulike matematikktester, kartleggingsverktøy ”Loggskriving”

Kartlegging av matematikkforståelse hos 6 og 7 åringer Signe Holm Knudtzon En Canadisk test med 17 oppgaver inviterer lærere i 1. og 2. klasse til å delta fra august

NUMERACY AMONG SIX-YEAR-OLD CHILDREN Signe Holm Knudtzon Vestfold University College

Telle baklengs

18 elever i mai i 1. klasse 1 – barnet kan ikke telle baklengs (vil ikke, kan ikke) 2 – barnet har en viss ferdighet i å telle baklengs, men er ikke trygg på å telle baklengs fra – barnet teller greit og sikkert baklengs fra 10 til 1 evt til 0. 4 – barnet teller baklengs fra 15 eller – barnet kan telle baklengs fra 100 til 1.

Mønster Å beskrive og fortsette et mønster blå, rød, gul, gul, blå, rød, gul, gul, blå, rød Tilbake

Utforskende oppgaver Hvordan kan du dele opp 60? Lag like store hauger. 2*30 4*15 3*20 6*10 5*12

Utforsking, gjerne ved bruk av et materiell Tilbake

Strategier Tilbake

Undersøkelseslandskap Ole Skovsmose Tradisjonelle matematikk- oppgaver med et entydig svar Undersøkelses- landskaper ”Ren” matematikk uten noen praktisk anvendelse ”Semi”-anvendelser av matematikken Ekte, reelle anvendelser av matematikken

Undersøkelseslandskap Du har 16 gjerdebiter, hver på 1m. Tegn ulike områder du kan gjerde inn med disse. Beskriv. Regn ut areal. Hvilken figur har størst areal? Velg et eget antall gjerdebiter. Utforsk hvilke arealer du kan gjerde inn. Tilbake