EN SYNLIGGJØRING AV UNGDOMSARBEID I PRAKSIS Beskrevet av Kristina Vestveit Nervold Lesja 2.august. 2015 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Advertisements

DFI Alpin – GBPS! 9-10 år år 13 år og eldre Treningsplan sesongen 2005/06.
HelART i Ulåsen barnehage
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For utøvere.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Kursmoduler trenerstigen NSF Trener 1 Pistol, Rifle, Viltmål og Lerdue Varighet: 45 timer + 45 timer praksis i egen klubb. De 45 timene med undervisning.
Glede, helse og fellesskap – bare i idrettslaget? Brukerseminar Kari Steen-Johnsen, NIH og Anne-Lene Bakken Ulseth, ISF.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Elverum Fotball Kvalitetsklubbprosjektet
Keeperskolen 2012 Elverum Fotball - Ungdomsavdelingen.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Betingelser for frivillig innsats – motivasjon og kontekst Dag Wollebæk, Synne Sætrang og Audun Fladmoe Presentasjon av rapport, Funkis Studieforum 31.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Sportsklubben nord Versjon
Presentasjon av handlingsplanen
Spillermøte G april.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Prosjektpresentasjon – Før du starter
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Møteplassen – gruppetilbud for barn og foreldre
Skedsmo FK Jentesamling 1. juni
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Hasle-Løren IL Fotball- G19 Juniorfotballen
Øvelser med kommunal kriseledelse
Relasjonskompetanse DEL 2
MJØSSKI
Velkommen til August 2017.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Valgfag innsats for andre
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
PRAKSISMØTE.
Årshjul med faste aktiviteter
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Samtaletrekk B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Evaluering k18-k /2018. Evaluering k18-k /2018.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
alle barna sin rett til god omsorg
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Barnehagenorsk Samling 14
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Autoritativ barnehage
Engasjement og frivillig arbeid
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 1.06 Treningsplanlegging
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

EN SYNLIGGJØRING AV UNGDOMSARBEID I PRAKSIS Beskrevet av Kristina Vestveit Nervold Lesja 2.august

Agenda: Tanker rundt hvordan vi kan beholde ungdommene over til seniorklassene? Beskrivelser av praktiske øvelser og verktøy. Kom gjerne med innspill til slutt. 2

Faktorer i ungdomsarbeid Forankring i ledelsen/styret/foresatte Tilfredsstillende rammefaktorer En målrettet plan Struktur i planlegging og gjennomføring Trygghet og glede i gruppa Evaluering, både subjektiv og objektiv Ansvarliggjøring Informasjon, samlingsplattformer, facebook/sosiale medier BALANSE I ROLLEN SOM LEDER/ INSTRUKTØR/ VEILEDER/ COACH? 3

Hvordan lære bort det faglige, tekniske og mentale til barn/ungdom? Regel nr.1: KIS(S) Keep it simple (and stupid) Regel nr.2: TTT Ting tar tid 4

Trygghet på trening skaper et sosialt fellesskap LE-DEL-SE Som trener/leder Se og kjenn dine utøvere. Eksempel på trivselsundersøkelse Makkerpar. Utøverne bør kjenne og være trygge på hverandre. (Foreldre) 5

Organisering av trening på generell basis Individuell trening/personlig trening Lagstrening (med struktur) Miks av flere lag, ulike nivåer, samlinger 6

Motiverende trening Bør være faglig og utviklende, med en balanse av noe i komfortsonen og noe utenfor komfortsonen. Eksempel på treningsprogram fra en samling i regi av NSF 7

Kort oppsummert oppbygging av en samling 8 Målet uansett samling: Mestring, glede, adrenalin, god ledelse Nyttige verktøy i en samling: Skape og tydeliggjøre forventninger Ufarliggjøring Lære noe nytt, nye øvelser og driller Bruk av musikk under trening Involvere foreldre Bli kjent på tvers Reflektere over egen praksis Dele erfaringer med andre Egen utvikling: Skape balanse mellom instruktør, trener, coach, veileder.

Ansvarliggjøring, selvstendiggjøring og bevisstgjøring: Skytterne planlegger sin egen økt sammen med makker. Skytterne tar del i planlegging av aktiviteter mot en treningssamling. Skytterne evaluerer hverandre. De eldste utøverne instruerer de yngste. Andre oppgaver i skytterlaget. Utøverne er med i evalueringen av deg som trener. 9

BARN VS UNGDOM Barn Lek Styrt trening Struktur og forutsigbarhet Mer foreldreinvolvering Foreldregrupper Informasjonskvelder Ladekvelder Stevnekjøring Sosiale happenings Ungdom/voksne Mer selvstendiggjøring Mer ansvarliggjøring Krever mer faglig tyngde Lytte Møte skytterne der dem er Engasjere dem som trenere Sende dem på kurs Mye ros og bekreftelse 10

Oppsummering KEEP IT SIMPLE, TTT LE-DEL-SE Læring på tvers Motiverende treninger Bygge opp sosiale fellesskap Ha en målbar og strukturert plan Se behovene til skytterne og foreldrene Være et forbilde 11

Spørsmål etter foredraget: Ta kontakt med: Kristina Vestveit Nervold E-post: Telefon: Tusen takk for at jeg fikk dele erfaringer med dere. Lykke til med rekrutteringen. Vi gjør hverandre bedre ! Lykke til på Landsskytterstevnet