Leksehjelp Foreldremøte Hinna ungdomsskole 1. september 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Advertisements

Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Velkommen til informasjon om valg av programfag for skoleåret
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Omvendt undervisning Foredrag på Impulskonferansen i Molde, 21. oktober Roar Edland-Hansen, NDLA.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Valgets Kval Etiske dilemmaer knyttet til Samfunnets støtter av Henrik Ibsen Et diskusjonsopplegg for klasser i videregående skole.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Velkommen til foreldremøte.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Foreldremøte, 1. trinn Juni 2017.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
En positiv skoleforelder.
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Foreldremøte november 2017.
Framgangsmåte i mobbesaker
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Velkommen til informasjon om valg av programfag for skoleåret
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Orientering om fagvalget for 3. klasse skoleåret
Lekser.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Velkommen!.
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til dugnad i kommunen
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Velkommen til foreldremøte om fagvalg, eksamenstrekk og sosialt miljø
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Velkommen til foreldremøte
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Hva er en foreldrekontakt?
Utskrift av presentasjonen:

Leksehjelp Foreldremøte Hinna ungdomsskole 1. september 2015

Foreldreundersøkelsen 9. trinn 3. – 6. trinn

Leksehjelpen – et supplement For elever kan det være inspirerende å få leksehjelp av andre enn foreldre og lærere. Mange foreldre føler de ikke strekker til pga tid, kompetanse eller annet. Røde Kors har i flere år drevet leksehjelp for barn og ungdommer for å hindre at elever faller utenfor.

Leksehjelpen hjelper En forskningsrapport utført av Sintef i 2004 viser at barn og unge som har fulgt Røde Kors sin leksehjelp over tid hever karaktergjennomsnittet.

Leksehjelpen – et samarbeid På Leksehjelpen møter elevene trygge voksne som kan hjelpe med leksene og skape en positiv situasjon rundt skolearbeid. Leksehjelpen drives i samarbeid med rektor og skolens ansatte. Leksehjelperne er frivillige i Stavanger Røde Kors og leksehjelpstilbudet er gratis.

Leksehjelp på nett Røde Kors har også leksehjelp på nett – et gratis og anonymt tilbud for ungdoms-skoleelever. Elevene kan logge seg på Her får man to valg: a.Eleven kan snakke direkte med en leksehjelper via videochat. Denne er åpen mandag–torsdag, – b.Eleven kan sende inn et spørsmål eller oppgave. Spørsmålene blir besvart innen 2 – 3 dager. Som foresatt kan du oppmuntre ditt barn til å bruke tilbudet.

MATTEANGST Jenter får oftest matteangst Selv om jenter og gutter i Norge gjør det like godt i matte, sliter jentene i større grad med matteangst. En ny gjennomgang fra Institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner viser at Norge på flere områder har større kjønnsforskjeller enn mange andre land. Ett av områdene hvor Norge, men også andre nordiske land, skiller seg ut, er i kjønnsforskjeller knyttet til matteangst og elevenes tiltro til egne evner i matematikk. Norske og nordiske jenter rapporterer systematisk om mer matteangst og langt mindre tiltro til egne matteevner enn gutta, til tross for at resultatene er noenlunde like. Professor i biologi Gro Amdam, som er kåret til en av Norges ti klokeste hoder av VG og som en av Norges elleve mest fremtredende forskere under 40 år i Morgenbladets forskerkåring, har merket seg den særegne matteangsten blant norske kvinnelige studenter. Hun har aldri sett spor av slike kjønnsforskjeller blant sine amerikanske studenter, men sier dette er helt gjennomgående hos de norske. – De norske jentene sier ting som «dette får jeg ikke til», «jeg er tallblind» og så videre, mens gutta bare sier «dette blir et tøft fag», sier hun. Amdam understreker at det ikke er noen forskjell på hvordan kvinner og menn presterer i de matematiske fagene.

Khan Academy Khan Academy er et ikke-kommersielt utdanningsnettsted grunnlagt av amerikaneren Salman Khan i Khan Academys mål er å sørge for «utdanning av høy kvalitet for alle overalt».Salman Khan Nettstedet har en samling av over 4000 korte forelesninger, lagret som skjermkaster på YouTube. Forelesningene er fra fagfelt som matematikk, historie, medisin, finans, fysikk, kjemi, biologi, astronomi, samfunnsøkonomi, kunsthistorie og informatikk.skjermkasterYouTube matematikkhistoriemedisinfinansfysikkkjemibiologiastronomisamfunnsøkonomikunsthistorieinformatikk Eksterne lenker khanacademy.orgkhanacademy.org offisiell nettside Khan Academy NorskKhan Academy Norsk prosjekt med å tekste/oversette læringsvideoene til norsk

Unngå denne fellen hvis du vil ha matteflinke barn «Det gjør ikke så mye, jeg var ikke så flink i matte jeg heller». Det er lett å ty til trøst når den håpefulle kommer hjem med lave sifre på karakterarket. Kanskje hadde både mor og far talltrøbbel da de gikk på skolen. «Det ligger nok i familien», vil noen si.

Følg heller disse enkle rådene Tilpass deg barnets tanker Spør barnet hvordan de tenker. Vi voksne er regelbundet etter minst ti år på skole og har gjerne tanker og ideer om hvordan matte bør læres bort. Dette kan være uforståelig for barnet. Hvis du kartlegger hvordan de tenker gir dette et utgangspunkt for å arbeide med matematikk sammen med barnet. Gjennom samtaler blir barna også mer bevisste på egen læringsprosess. Kortspill og strategi Det er viktig å relatere matten til elevens hverdag og virkeligheter. Gjennom kortspill og sjakk kan barna lære seg strategi og det å tenke fremover. Gjennom baking får barn et bevisst forhold til måleenheter. Bilturen hjem kan bli en god leksjon i forholdet mellom fart, tid og strekning. De minste kan få i oppdrag å telle knivene i skuffa. Spill med barnet 15 minutter hver dag og diskuter hva som er matematikk i spillet. Ikke gi opp - Matematikk handler om å prøve seg fram, gjøre feil, slite og til slutt forstå. Det er viktig å være støttende, men la barnet gjøre jobben selv. Likevel må foreldre avgrense tiden dersom det blir alt for frustrerende for barnet.

Piff opp norsktimene med engelsk Norsklærere bør applaudere at ungdommer blander engelsk og norsk. Det kan gjøre norsk grammatikkundervisning mer spennende, mener språkprofessor. Norske ungdommer bruker nå så mange engelske ord, at man skulle tro de hadde bodd i USA eller Storbritannia. Men årsaken til sammenblanding av engelsk og norsk handler mer om hva som snappes opp av ord og uttrykk mens de spiller Sims, eller ser amerikanske filmer og serier. De fleste har ikke gått lenge på barneskolen før de vet hva uttrykk som LOL (laugh out loud) eller OMG (Oh, my god!) er for noe. Dette gjenspeiles i skoleelevens norskstiler. - Se mer på: engelsk/#sthash.dJeJ2xxj.dpufhttp://gemini.no/2014/08/piff-opp-norsktimene-med- engelsk/#sthash.dJeJ2xxj.dpuf

Andre gode oppslag