Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
5 Kultur.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Religioner og livssyn i dag
Bønn Uke 42.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Observasjon ?.
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
KRL Av Karina Schjølberg
Velkommen til KRL 103 -vårt kurs om Religionenes uttrykksformer.
4. SYMBOLER OG SYMBOLUNDERVISNING
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Goffman, Garfinkel og Giddens
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Hva er en artikkel?.
Religioner og livssyn i dag
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
RLE Torsdag 29. august RELIGIONER OG LIVSSYN.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forklaringstyper i historievitenskapen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
1 Johannes brev Gud er kjærlighet Om å ta imot og gi kjærlighet:
Tekster om tro og livssyn
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Fra lovtekst til programkode -hva er det saken gjelder? Dag Wiese Schartum.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Lekens egenverdi.
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Ritualisering ved dødsfall
Metodekurs – Forvaltningsrett I
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Religion i samfunnet.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Historie og filosofi 1 Side
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Buddhismen Vokste fram i et hinduistisk miljø.
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Å DEFINERE FENOMENET RELIGION

KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion

SUBSTANSIELLE DEFINISJONER I Retter blikket mot religionens innhold (dens substans) EKSEMPLER: –Tro på Gud –Tro på guder –Tro på overnaturlige makter

SUBSTANSIELLE DEFINISJONER II Eksempel på et forsøk på å styrke en substansiell religionsdefinisjon ved hjelp av motforestillinger og forbedringer: ”Religion er tro på en Gud eller på Guder” –”tro på” passer ikke like godt i alle religioner. Formuleringen er mest treffende innenfor kristendom, islam og jødedom (selv om det også der er noen som ikke legger avgjørende vekt på ”troen på”. –Alternativ: ”opplevelse av”

SUBSTANSIELLE DEFINISJONER III Men: Heller ikke ”Gud” eller ”guder” stemmer overens med alt som trer fram som religion. F. eks. er theravadabuddhister og en del hinduer ikke opptatte av gudstro Reformulering: Religion er menneskets opplevelse av det hellige Det hellige kan vi da forstå som noe dyrebart og ukrenkelig som er helt annerledes alt annet (i buddhismen for eksempel nirvana)

SUBSTANSIELLE DEFINISJONER IV Dersom vår interesse begrenser seg til organisert religion, kan definisjonen avgrenses: Religion er menneskets opplevelse av det hellige knyttet til kulten (dvs det organiserte livet i en religion) [Vi stanser her, men kunne ha fortsatt: For er det ikke også en innsnevring å begrense religion til å handle om ”opplevelse”? For en del er religion først og fremst noe man gjør, ikke noe man opplever….]

SUBSTANSIELLE DEFINISJONER V Svakheter ved substansielle definisjoner –Har en tendens til å snevre inn fenomenet. Tradisjonelt har forskeren også tatt utgangspunkt i Midt-Østens religioner (ikke minst kristendom) og definisjonene passer da best til disse. –Forutsetter at forskeren anerkjenner innenfraperspektivet (i alle fall delvis) jf ”menneskets opplevelse av det hellige”. Det vil ikke alle forskere gjøre fordi de mener de ikke har tilgang til det –Er i liten grad orientert mot religionens psykologiske, sosiale og politiske dimensjoner Styrker ved substansielle definisjoner –Har vist seg å være treffsikre og åpner blikket for religiøse trekk i ulike religioner –Synliggjør religionsfagets egenart i forhold til andre kulturfag –Åpner for å sammenligner fenomener i ulike religioner

FUNKSJONELLE DEFINISJONER I Retter blikket mot hvilke behov religion oppfyller og hvilke virkninger religion kan ha Funksjon = hva religion ”gjør”

FUNKSJONELLE DEFINISJONER II I dette perspektivet gir religion –overordnet livsmening (viktigst) –Identitet og livsmot (jf religionens psykologiske funksjon) –Tilhørighet og fellesskap (jf religionens sosiale funksjon) –Kan virke politisk stabiliserende eller gi håp og mot til å kjempe mot undertrykkelse (jf religionens politiske funksjon)

FUNKSJONELLE DEFINISJONER III Svakheter ved funksjonelle definisjoner: -Tendens til å forstå religion for vidt (er alt som gir livsmening religion?) -Vanskelig å skille mellom grunne og overfladiske religiøse uttrykk og religion som stikker dypere (det er fullt mulig å være både ihuga fotballtilhenger og prest eller imam) -Truer med å redusere religion til psykologi, sosiale behov og politiske interesser; kan kritiseres for ikke å ta religionens selvforståelse på alvor Styrker ved funksjonelle definisjoner: -Får fram sider ved fenomenet religion som utvilsomt er viktig for både enkeltmennesker, grupper og samfunn -Tydeliggjør religionens sosiale og politiske rolle -Åpner for historiske endringer av religionens plass i samfunnet (jf religionsvitenskapelige studier av fotball og shopping)

RELIGIONENS DIMENSJONER Vi kan også nærme oss religion ved å studere ulike sider ved fenomenet. Da er vi i mindre grad ute etter å formulere en presis definisjon, men vil heller kretse inn elementer som går igjen. Ninian Smarts sju religionsdimensjoner er et eksempel på dette

SMARTS SJU DIMENSJONER En rituell dimensjon En mytisk dimensjon En læremessig dimensjon En sosial dimensjon En opplevelsesdimensjon En materiell dimensjon En etisk dimensjon

RELIGIONENS DIMENSJONER Styrker ved dette perspektivet: –Får godt fram hvor mangfoldig fenomenet religion er –Åpner for variasjoner – både mellom enkeltmennesker, retninger og religioner kan det variere hvilke dimensjoner som er viktigst. (For noen er opplevelse viktigere enn lære for eksempel) Mulige svakheter ved dette perspektivet: –Brukt mekanisk kan dimensjonene begrense blikket (- de blir til en tvangstrøye som tres ned over hver religion). –Opplevelsesdimensjonen kan kritiseres for det samme som substansielle religionsdefinisjoner: I hvilken grad har forskeren tilgang til dette perspektivet?

KOMBINASJON AV ULIKE RELIGIONSDEFINISJONER I dag kombinerer mange forskere substansielle og funksjonelle definisjoner der målet er å åpne opp for interessante perspektiver i møtet med det konkrete materialet som skal studeres En viktig tanke er da at religion ikke er noe abstrakt, men alltid uttrykker seg i noe konkret. Og det er det konkrete uttrykket som forskeren skal komme i kontakt med. Dette betyr også at religionsforskeren må ha øynene åpne for å støte på noe hittil usett, ikke bare for gjenkjennelsen av det allerede kjente.