Nettets rolle i kommunikasjonsoppdraget Hvordan skape verdi på web? VRI/RFF Forskningsrådet, 14.3.2011 Tormod Guldvog 14/3/2011 VRI/RFF kommunikasjonsseminar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Øystein Pedersen Dahlen
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Strategisk ledelse, STR 9634
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Definere og velge hovedmål og delmål
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Undersøkelsen 2009 Kommunikasjon. Innledning Kvantitativ undersøkelse av kommunikasjon Hensikt: ikke nødvendigvis å finne noe nytt, men å danne et bilde.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
A Merkantildata Company empowering your business.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Akuttenheten – på nett Et hovedprosjekt 2-årig høgskoleutdanning innen IT - i Trondheim! 4 vt ~ 2 dager pr uke, fra 28.1 – 30.5 En student... Oppgaven:
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Modellkommunene Hva er unikt?
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Politisk påvirkning.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
(1/3) Samfunnsansvar > Sjekkliste for grønne speiderturer á la ”Sikkerhet på tur”. > Automatisk trekk av CO2-kvoter på reisefordeling! > Bygge/utvikle.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Åsmund Nyhus Daglig leder
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Dialogverktøy Et praktisk verktøy som egnes seg både til å utforske problemstillinger og finne konkrete løsninger.
Hvordan lage kampanje Fra tanke til handling!
Brukerrådet Akuttpsykiatrisk seksjon – Oslo Universitetssykehus
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Roede-kurslederen på Facebook
Tips for bruk av sosiale medier
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Samarbeid og medbestemmelse
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Camilla Hall-Henriksen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Nettets rolle i kommunikasjonsoppdraget Hvordan skape verdi på web? VRI/RFF Forskningsrådet, Tormod Guldvog 14/3/2011 VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo1

Tormod Guldvog 2 Har jobbet med redaksjonelt innhold og innholdsdrevne prosjekter på web siden 1995 Partner, Konstabel strategisk kommunikasjon AS Tidligere: Web Manager i Visma Rådgiver i Devoteam daVinci Webredaktør i Norsk Romsenter (NHD) Journalist i NRK P2 (Verdt å vite) Redaksjonssjef i Origo (Telenor Media) Aktiv landeveissyklist, bokanmelder for NRK P2 Verdt å vite siden 2001 Leder DNDs Faggruppe for webkommunikasjon (Østlandet) 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo3 14/3/2011 Websites fail when they focus on the content or the technology. We must instead focus relentlessly on our customers’ top tasks. We must measure success based on our customers’ ability to quickly and easily complete these top tasks. Gerry McGovern The stranger’s long neck (2009)

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo4 14/3/2011 Alt vi driver med Eksternt Internt Det vi sier Det folk trenger Tolknin g

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo5 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Brukeren først = større sjanse for å oppnå noe 6 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo7 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo8 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo9 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo10 14/3/2011

En kort og munter fortelling om noe veldig dumt som endte godt 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

Problem: Måtte ha ny bil (Note to self: liste opp mange grunner for det) 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

Jeg kunne gjøre alt på web! Men… 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

Hva med denne? 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

Hvorfor… Hvorfor glemte Ford.no å spørre meg om HVA jeg skulle bruke bilen til? 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

Verdiskapning på web For å lykkes på web, må dere sette tydelige mål der brukerens behov står i fokus stille krav til at websidene bidrar til målbar effekt i en eller annen form jobbe med web på en måte som sikrer framdrift og vekst skape en felles forståelse av hvilke verdier som skal skapes, og hvordan 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Primært mål: Web skal hjelpe brukerne å løse sine behov for forskningsmidler på en måte som skaper målbar verdi for oss. Primært mål: Web skal hjelpe brukerne å løse sine behov for forskningsmidler på en måte som skaper målbar verdi for oss. VRI/RFF EKSEMPEL

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo18 14/3/2011 Hvorfor er vi på web?* * Vanlig spørsmål som ikke stilles, og ofte står ubesvart Virksomhetens ledelse

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Hvorfor er verdiskapning på web vanskelig? 19 14/3/2011 Mye tid brukt på innholdsproduksjon og vedlikehold Desentralisering ødelegger fokus Ukjent avkastning fra web Ukjent resultat fra øvrig markedskommunikasjon Ukjente krav til kvalitet, forventningsstyring, mål Uklare organisatoriske retningslinjer – hvem gjør hva? Manglende fokus på brukeroppgaver: Hvem kommer til webben vår, og hvorfor? Ingen mulighet til rapportere tall som reflekterer noen reell verdiskapning Bidragsytere vet ikke om hverandre Innholdet har sjelden (eller aldri) definerte mål KLIKK Hvor er det egentlig verdien skapes?

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Alle har nok med sitt 20 14/3/2011 SamarbeidKomplettereKonkurrereBudsjettKommunikasjon

Alle er alt for alle - overalt Divisjon 1Divisjon 2Divisjon 3Divisjon 4 ForsideVi er, vi gjør, vi tilbyr Seksjon 1Løsninger og muligheter Seksjon 2Løsninger og muligheter Område 1Løsninger og muligheter GenereltNyheter og aktuelt 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

Hvordan ser dette ut for brukeren? Virksomhets- strategi RessurserKunnskap Kommunikasjon / Omdømme 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

Kommunikasjonsproblemet Det vi har gjort Det vi sier om det Det folk vil høre om det 24 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo25 14/3/2011 Strategisk visjon for vår web Webben vår skal skape reell, målbar verdi ved å sette brukerne i stand til å løse sine oppgaver på en praktisk, kostnadseffektiv måte -der de er -på den måten brukeren ønsker det -med å tilby relevant innhold og tjenester -og fokusere på vår kjernevirksomhet Virksomhetsstrategi

14/3/2011 VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo26

Utfordring: Gjøre weben enkel å bruke… 14/3/2011 VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo27

…for å leve opp til forventningene. ? ? 14/3/2011 VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo28

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Men vet du hvem brukerne er? 29 14/3/2011

Vet du hva brukerne kommer for å gjøre? Konvertere Foreslå verdi Tilpasse til målgruppene Tilby meningsfylte valg Hva trenger du? BedriftslederForslagResultatForslagResultatForskerForslagResultatForslagResultatPolitikerForslagResultatForslagResultat 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Konvertere = brukeren utfører ønsket handling

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Vet du hvor de gjør det? 31 14/3/2011 Kjernesider: Sider som skaper mest verdi for brukerne våre Kjernesider: Sider som skaper mest verdi for brukerne våre

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Vet du hva de søker etter? Forskningsmidler Virkemidler Penger Bedriftsstøtte Forskningsstøtte Støtte til forskning Hjelp til forskning Støtte til bedrifter ??? 32 14/3/2011

Hver kjerneside må ha et klart mål ”Gjøre” Agere på informasjon Gjøre endring Fullføre konvertering ”Kontakte” Kontakt oss via chat/telefon Finne lokalt kontor/enhet ”Lære mer” Se video Laste ned dokumentasjon ”Fortsette” Hjelpe brukeren videre til neste steg Vise brukeren relevante veier ut av denne sammenhengen Mange trafikkilder 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Vi vil at X% av brukerne skal…

Innholdskvalitet Har du klare mål? Hvilken gevinst ønsker du? ProduserePublisereMåleForbedrePlan MålGevinst 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

Viktig å drepe synsing og skape god dialog i organisasjonen Mye tid brukt på innholdsproduksjon og vedlikehold Desentralisering ødelegger fokus Ukjent avkastning fra web Ukjent resultat fra øvrig markedskommunikasjon Ukjente krav til kvalitet, forventningsstyring, mål Uklare organisatoriske retningslinjer – hvem gjør hva? Manglende fokus på brukeroppgaver: Hvem kommer til webben vår, og hvorfor? Ingen mulighet til rapportere tall som reflekterer noen reell verdiskapning Bidragsytere vet ikke om hverandre Innholdet har sjelden (eller aldri) definerte mål 35 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo36 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Hvordan få til det? Hva er VRI og RFF sine felles oppgaver på web? Hvordan sikre at brukernes behov ivaretas like godt overalt? Hvem har ansvaret for at dette skjer? Hvordan måler vi effekten av dette arbeidet? 37 14/3/2011

WORKSHOP

Hvordan evaluere en webside? Vi skal dele oss i to grupper. Evaluer denne siden. Hva er bra med siden? Hva er mindre bra med siden? Hva ville du gjort for å forbedre den? 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

Forenklet: Skaper siden verdi? Ja eller nei? Ja = 1 poeng, Nei = 0 poeng Er det lett for brukeren å se om siden er laget for ham/henne? Har siden et klart verdiforslag til brukeren? Er det lett for brukeren å utføre den ønskede handlingen? Er det mulig å følge med på hvor mange som utfører handlingen? Inneholder siden irrelevant innhold? 40 14/3/2011 Maks 5 Maks 5

Score Card definerer hvordan vi setter verdi Et verktøy som bruker samme målemekanisme for alle kjernesider, over hele organisasjonen Består av et score card en applikasjon bygd inn i CMS og for eksempel Webtrends Verdi for organisasjonen Følger markedsstrategien 0,50 Markedsført på nett 0,25 Nylig markedsført på annet vis 0,25 Verdi for forretningsområde/enhet Mål definert for siden 0,50 Mål implementert i statistikk 0,50 Siden har handlingsdriver 0,50 Verdi for brukeren / redaksjonell kvalitet Brukervennlig og tilgjengelig 0,50 Er skrevet for målgruppen 0,50 Sammenheng/kontekst 0,25 Revidert siste 3 mnd (auto) 0,25 SEO (synlighet) (auto) 0,0-1,0 Bruker Organisasjon Enhet Max 5 Max 5 14/3/ VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo

Webstatistikk viser brukertrender, men ikke verdiskapning 42 14/3/2011 Hvor er det egentlig verdien skapes?

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Rangere sidene etter statistikk – hvilken side er best? BesøkVisninger% av totalKonvertering Kjerneside % Kjerneside % Kjerneside % Kjerneside % Kjerneside % Kjerneside ??? Kjerneside % Kjerneside % Kjerneside ,575% 43 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Score viser hvilke sider som trenger forbedring ScoreBesøkVisninger% av totalKonvertering Kjerneside 12, % Kjerneside 21, % Kjerneside 33, % Kjerneside 42, % Kjerneside 52, % Kjerneside 61, ??? Kjerneside 73, % Kjerneside 84, % Kjerneside 91, ,575% 44 14/3/2011

VEIEN VIDERE

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo Til diskusjon Hvordan kan vi skape felles oppfatning av hvilke verdier VRI og RFF skaper på web? Hva skal til for å måle dette? Hvem har ansvaret for kontinuerlig forbedring av websidene deres? Hvordan kan vi gå videre med dette? 46 14/3/2011

VRI/RFF kommunikasjonsseminar Oslo47 14/3/2011 Tormod Guldvog