TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR. 2334 DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Fra prøving og feiling til
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Kroppsøvingsdidaktikk
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Didaktiske analysekategorier
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Velkommen til et nytt skoleår!
Skoleledelse og skoleutvikling
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Lekens betydning for læring av matematikk
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kompetanse for mangfold
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN

DEL 1

Refleksjon over egen utvikling/læring Denne oppgaven har jeg tolket som at jeg skal reflektere over egne mappeoppgaver i lys av PEL fagets mål. Jeg skal også reflektere over pensum knyttet til egne arbeider og om jeg selv føler at dette har blitt dekt gjennom mine arbeider dette semestret. Tilslutt skal jeg si litt om egen utvikling. Mål: studenten - har kunnskap om begynneropplæring for ulike elevgrupper - har kunnskap om systematisk observasjon av elevenes læringsarbeid

DEL 2

Faglig fordypning Denne oppgaven tolker jeg som at jeg skal velge meg et tema fra praksisfeltet som jeg har observert og knytte dette opp mot relevant teori fra pensum Didaktikk med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen (Lieberg og Bjørndal) og undervisningsplanlegging i praksis

Didaktikk ”Den opplæringen, oppdragelsen og sosialiseringen som skjer i institusjoner med et nærmere bestemt pedagogisk mandat” (Imsen 2006). Praktisk teoretisk planlegging, gjennomføring og vurdering og kritisk analyse av undervisning og læring ”Undervisningkunst” Hva, hvordan, hvorfor, for hvem og når Intensjonene og virkeligheten

Didaktikkens påvirkningsfaktorer Normative faktorer - Myndighetenes direktiv for opplæring - Læreplanens funksjon - Lærerens ideologiske ståsted Analytiske faktorer - Erfaringsbaserte faktorer Materielle rammer - Skolens økonomi - Stor betydning for undervisningsforløpet Sosiale forhold - Klassemiljø

Didaktikk Begrepet didaktikk – to dimensjoner - Den praksis relaterte dimensjonen – selve planleggingen, gjennomføringen og vurderingen i praksis - Den kritisk begrunnede dimensjonen – begrunner praksis i pedagogisk teori

Den didaktiske relasjonsmodellen Sigmund Lieberg og Bjarne Bjørndal Verktøy for en reflektert didaktisk analyse Et gjensidig avhengighetsforhold mellom de didaktiske kategoriene Et redskap for å planlegge, reflektere og analysere undervisning og læring

1. Mål Mål å styre etter, mål å styre mot og mål som kan nås Kunnskapsmål - Kunnskap om faget det undervises i - sammenheng mellom hukommelse, forståelse for det du driver med, analyse, syntese og vurdering Holdningsmål - mottakelighet, handlingsberedskap, verdsetting og organisering Ferdighetsmål - Mestre ulike ferdigheter - Komplekse ferdigheter i bearbeide og ferdig utviklede ferdigheter. - Persepsjon, handlingsberedskap, imitasjon, prøving og mestring

2. Rammer Omgivelsene rundt Muliggjør eller begrenser undervisning og læring Læreren, skolens økonomi (læremidler), skolens ressurser, ledelsens holdning, tid, sted, lover-forskrifter-planer, størrelse på gruppa, kulturelle forhold og LK 06

3. Elevforutsetninger Ulike forventninger, kunnskaper, erfaringer, evner og hjemme bakgrunn Psykiske - Tidligere negative skoleerfaringer - For høye krav fra skolen - Interessekonflikter Fysiske - Syns og hørselproblemer - Allergi - Sykdom Sosiale - Problemer med å tilpasse seg skolens situasjon

4. Innhold Selve innholdet i undervisningen Bidra til at skolen oppfyller de funksjonene den er satt til - Reproduktiv funksjon - Produktiv funksjon - Identitetsskapende funksjon Valg av innhold spiller på to hensyn - Hensynet til det nyttige - Hensynet til elevens personlige utvikling Kulturstoff, holdninger, kunnskap, opplevelser, aktiviteter, ferdigheter og temaer De grunnleggende ferdighetene

5. Arbeidsmåter Tilrettelegging av pedagogisk virksomhet Lærerens undervisning og elevens arbeid Elevens forutsetninger, hjelpemidler, deltakeraktivitet, tidsrammer og hvem som skal bestemme arbeidsmåtene Handler om organisering av sosialt og fysisk miljø og tilrettelegging for opplevelser, metoder og læringsaktiviteter

6. Vurdering Verdsette, måle eller finne ut Fremme elevens læring og utvikling Tilbakemelding på hvordan eleven arbeider, på læringsprosesser og resultat og om det er fremgang Vurdering både underveis og til slutt - Underveisvurdering som har til hensikt å… - Sluttvurdering som har til hensikt å…

Praksis, lærerens bruk av didaktikk Hvorfor bruke den didaktiske relasjonsmodellen som verktøy? Undervisningsplanlegging: - Lite bruk av spørsmålene - Sine egne erfaringer - Trekker inn relevant stoff fra den didaktiske modellen Lager sin egen praksisteori - Negativt

Litteratur: Lillejord, S., Manger, T., Nordahl, T. (2011): Livet i skolen 2. Fagboksforlaget. Hiim, H.,Hippe,E. (1998): Læring gjennom opplevelse, forståelse og handling Undervisningsforlaget Imsen, G. (2006): Lærerens verden. Innføring av generell didaktikk. Undervisningsforlaget Forelesningsnotat V. Bernt Andreas Hennum. Didaktikk. Høsten HiVe