Faget ”Legal Writing”s grensesprengende rolle i utvikling av skriveferdigheter på jurdiske fakulteter i USA Ronald Craig 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Fra prøving og feiling til
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Retorikk og tekstanalyse
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Om å skrive om litterære tekster
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Kvalitative og kvantitative metoder
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Gardermoen januar 2016 Ressurslærersamling Læringsfremmende vurdering Marthe Lønnum Trude Kringstad.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Privacy by Design: Forslag til metode for å bygge personvern inn i systemløsninger Dag Wiese Schartum.
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Å skrive masteroppgave
Kapittel 2- Juridisk metode
Metodekurs – Forvaltningsrett I
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
CAMPAIGNING From vision to action.
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
JUS2111 Prosedyreøvelse Malcolm Langford
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
The Gains from International Trade
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Resultater for Rettsvitenskap &
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Fra valg til læring.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Faget ”Legal Writing”s grensesprengende rolle i utvikling av skriveferdigheter på jurdiske fakulteter i USA Ronald Craig 1

1970-årene Erkjennelse av at jurister skrev dårlig Amerikansk politiker beskrev engang juristspråk som: ”Gobbledegook” 2

Gobbledegook Muntlig eller skriftlig språk som er langt, pompøst, vag, komplisert og vanligvis med latiniserte ord 3

Gobbledegook #1 No news is good news. Blir til The absence of intelligence is an indication of satisfactory developments 4

Gobbledegook #2 Give us this day our daily bread. Blir til We respectfully petition, request and entreat that due and adequate provision be made, this day and date first above inscribed, for the satisfying of petitioners’ nutritional requirements of such quantity of cereal products (hereinafter called ”bread”)….” 5

Lovforslag # 1900 – Delstat Maryland Every consumer agreement made after June 30, 1981: 1)Shall be written in nontechnical language, in a clear, coherent manner, and use words with common everyday meanings; 2)May not contain any of the following words or phrases: a)Aforesaid, b)Forthwith, c)Herewith, d)Hereinafter e)Hereinabove, f)Notwithstanding, g)Pursuant to, h)Witnesseth, …. 6

Nytt fag innført i amerikanske juridiske fakulteter Forskjellige navn: Legal writing Legal writing, research and analysis 7

Undersøkelse i 2011 (gjennomført av Legal Writing Institute) Nesten alle 188 juridiske fakulteter i USA har Legal Writing som obligatorisk fag i både høst- og vårsemesteret for førsteårsstudenter I gjennomsnitt 40 studenter per lærer 8

Litt om faget Legal Writing Kjent som det vanskeligste faget i det juridiske studiet For mange studenter er dette det eneste faget som utvikle praktiske ferdigheter gjennom 3 års jusstudiet Kombinasjon av kurs og oppgaver Intens dialog mellom lærer og student 9

Hva lærer man i faget Legal Writing (1) Hovedfokus er på skrivestil – ikke grammatikk Form, organisering Kortfattethet, nøyaktighet, enkelhet, klarhet, eleganse Praktiske metoder for å finne frem til relevante rettskilder (som skal brukes i oppgaveløsning) 10

Hva lærer man i faget Legal Writing (2) Rettsanalyse (tolkning av lovtekst og domstolsavgjørelser; anvendelse av prejudikater) Oppbygging av argumentasjon Muntlig fremstilling av en argumentasjons- rekke 11

Undervisning i form av kurs -- hele semester Hvordan leser en domstolsavgjørelse – ”Briefing” Utvelgelse av relevante fakta Formulering av de rettslige spørsmålene Formulering av det rettslige prinsippet i dommen Domstolens resonnement Bruk av presedens Oppbygging av argumentasjon Riktig form i legal memorandum og prosesskrift Skriveteknikker -- f.eks. hvordan minker overflødig ordbruk 12

Overflødig ordbruk – ”Verbosity” Bruk av flere ord enn nødvendig for å si hva man ønsker å si Hva er galt med overflødig ordbruk: Den minker forståelse Den sliter ut leseren 13

Hvordan unngår man ”Verbosity” Bruk aktiv form istedenfor passiv Unngå substantivsyke (bruk verb istedenfor substantiv avledet av verb) Unngå overflødige rettslige fraser, for eksempel ”Last will and testament” ”Null, void, and of no further effect” 14

”Spurious accuracy” – Falsk nøyaktighet Matematisk begrep Gir et inntrykk av nøyaktighet, men som er langt utover det som er nødvendig ”Den gjennomsnitts amerikanske familien har barn” 15

Pompøst juristspråk Det ”lukter” juss (”the smell of law”) Det gir illusjon av presisjon Det gir legfolk hodepiner Ikke-tekniske juristspråk bør erstattes med mer kjente ord 16

Praktisk fag bygget på følgende typer oppgaver Legal memorandum (betenkning skrevet for en overordnet advokat i samme firma) Appellate brief (prosesskrift for en ankedomstol) (oppsummerende fakta og jus) Oral argument (muntlig prosedyre for en ankedomstol) 17

Oppgave: Legal memorandum Studentene mottar en juridisk problemstilling (ofte uten opplagt svar; domstoler har delt seg) Studentene finner frem til relevante rettskilder Studentene finner de aktuelle rettsspørsmål Tolking og analyse av kildene i lys av fakta Skrive en juridisk betenkning Lærer gir kommentarer skriftlig og muntlig Studentene gjør en ”rewrite” (revidert versjon) 18

Oppgave: Appellate brief (prossesskrift for ankedomstol) Studentene deles inn i grupper, som ”advokat” for den ankende part og for ankemotparten Studentene skriver et partsinnlegg Partsinnlegget skal formulere de rettslige spørsmålene og overbevise en domstol om advokatens tolkning av jussen og fakta Lærer gir kommentarer skriftlig og muntlig Studenter gjør en ”rewrite” (revidert versjon) 19

Oppgave: Muntlig prosedyre Fremføringsteknikk Håndtering av spørsmål fra dommeren Håndtering av de svake sidene av saken Bruk av notater som hjelpemiddel Replikk og duplikk 20

Omfattende tilbakemelding fra lærer (individuelt møte med hver tilbakemelding) Form Grammatikk Organisering Logisk brudd Uklarhet Bruk av rettskilder 21 Overflødig ordbruk Feil bruk av ord Feil formulering av rettsspørsmål

En side av min lærers 8-sider kommentar til min 15-siders legal memorandum (1974) 22

23

Hva er spesielt med den pedagogiske tilnærming i faget Legal Writing (1) Autentiske oppgaver med passende vanskelighetsgrad Læringskonteksten er preget veldig av et samarbeid mellom student og lærer Prosessen er preget av repetisjoner med hyppige tilbakemeldinger og krav til omskriving Bruk av sokrates-metoden og case-studier 24

Hva er spesielt med den pedagogiske tilnærming i faget Legal Writing (2) Faget er preget av en bevissthet om: (a) skrivingens rolle i å forme tanker og (b) hvordan forfatteren kan omforme denne bevisstheten til språkmessige valg som tjener sitt retoriske formål 25

Den største utfordringen for faget Lærernes kår Lite tid til overs for forskning Sett som et steg på veien til andre retts- dogmatiske fag (ofte midlertidig stilling) Nettverk dannet først i 1986 (Legal Writing Institute) Det har tatt tid å utvikle faget som en disiplin for vitenskapelig forskning 26

Skrivingens sentrale rolle i ”legal rhetoric” ”More than any other teacher in the law school setting, legal writing teachers explicitly teach legal rhetoric – the analysis, interpretation, criticism, and composition of legal arguments. We help students learn to read legal texts; we help them learn how to use legal authorities; and we help them learn how to articulate legal rules and construct legal arguments.” 27