Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Sjumilssteget i Troms Nettverksmøte i Bodø
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Om skolens lov, nasjonale læreplaner og Kunnskapsløftet (LK06)
1.
Strategikonferansen i Møre og Romsdal 2009, KS - Skoleeierrollen Molde 18. februar 2009, Jørn Thomassen, rådgiver Effektiviseringsnettverkene i Midt-Norge.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Skolebasert vurdering
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Læringsmiljø Bunntekst.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Nasjonale prøver.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Hvorfor foreldremedvirkning?
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Velkommen til nytt skoleår
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
En inkluderende opplæring -med vekt på overgangen til videregående opplæring. BPA (Brukerstyrt personlig assistanse) som mulighet til aktiv deltakelse.
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Foreldremøte (”Foreldreskolen”) 24. august, 2015 Velkommen til Kristianslyst skole.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Fra visjoner og verdier til praksis i klasserommet
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Skolebasert kompetanseutvikling
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
§ 1-1. Formålet med opplæringa
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Velkommen til foreldremøte
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Oppstart i barnehagen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Overordna del – verdiar og prinsipp i grunnopplæringa
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Om skolebasert vurdering – og statistikkportalen

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Erfaringer fra tilsyn (ikke tidligere referert) Framelsker tilsyn instrumentell praksis? Vurderingspraksis legger sterke føringer/påvirker elevenes læringsstrategier Kompetansebegrepet blir ikke forstått – og det får følger for vurderingsarbeidet.

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Bakgrunn for dagen Skolebasert vurdering som tema for felles nasjonalt tilsyn

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Mål for dagen God egenvurdering i skolene i Sør-Trøndelag Statistikkportalen brukes (med fornuft)

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Mantra 1 og 2 Kartlegginger og vurderinger må få innflytelse på beslutningsprosesser! Vurder aldri mer enn det man kan ha innflytelse på!

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Sektortilstand? Har du melkeallergi? Fylkesmannen i Nord-Trøndelag 7

Bjørn Rist8 Erfarings- basert Forsknings- basert Erfaringsbasert - eller forskningsbasert utvikling? BegrunnetUbegrunnet Bevisst Ubevisst

Bjørn Rist9 Ekstern/statlig/kommunal Intern/skolebasert Utvikling/ tillit Vedlikehold/ mistillit Kontroll Ensretting Rigiditet Refleksjon Mangfold Fleksibilitet

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Skolen skal jamleg vurdere i kva grad organiseringa, tilrettelegginga og gjennomføringa av opplæringa medverkar til å nå dei måla som er fastsette i Læreplanverket* for Kunnskapsløftet.

Skolebasert/virksomhetsbasert vurdering er skolens jevnlige vurdering av sin egen virksomhet og måloppnåelse.

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Problemstilling til diskusjon 1 Hvilket kunnskapsgrunnlag/hvilke kilder kreves for å drive skolebasert vurdering i henhold til bestemmelsen?

Bjørn Rist13 Struktur- kvalitet Prosess- kvalitet Resultat- kvalitet  Relasjonen elev-elev (trivsel)  Relasjonen elev-fagstoff (motivasjon)  Relasjonen elev-lærer (trygghet)  Forholdet skole – foreldre  Forholdet skole - lokalsamfunn  Tilpasset opplæring  Grad av støtte og veiledning  Tydelighet mht krav og forventninger  Fravær hos elever og lærere  Leseglede  Skole-hjem  Eksamens-resultater  Kartleggings-prøver  Leseglede  Holdninger  Lokal tilhørighet  Overgang til videregående  Oppførsel  HMS  Real-kompetanse (personalet)  Formal-kompetanse (personalet)  Lærere per elev  Læremiddelsituasjon  PC-tetthet  Kroner per elev  Fysisk miljø

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Mangel på kilder? Skoleporten Pas/eksamensportalen Elevundersøkelsen Nasjonale prøver Foreldreundersøkelsen Lærerundersøkelsen Organisasjonsanalysen Ståstedsanalysen … og nå statistikkportalen

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Skolebasert vurdering Kilder/kunnskapsgrunnlag Nasjonale prøver Kartleggingsprøver Elevundersøkelsen Undervisningsvurdering Eksamenskarakterer Standpunktkarakterer Underveisvurdering Skolevandring Ekstern skolevurdering Opplysninger fra elevsamtaler/foreldre- konferanser Analyse/refleksjon og vurdering Konklusjoner / funn Presentasjon av konklusjoner (dialog med skoleeier) Kvalitetsutvikling/oppfølging Justeringer i organisering, tilrettelegging og gjennomføring av opplæringa? Fokusområder? Behov for ny kompetanse? Annen ressursfordeling? Etc. LK06LK06 INPUTINPUT Organiseringen, tilretteleggingen og gjennomføringen av opplæringa

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap The Missing Link

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Problemstilling til diskusjon 2 Hvorfor utelater vi den viktige analysefasen i vurderings og utviklingsarbeid?

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap PAUSE

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Om innholdet i skolebasert vurdering volum 2

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Ikke alt kan måles… men alt kan vurderes!

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Man kan ikke alltid MÅLE utvikling over tid. - Men man kan alltid VURDERE utvikling over tid!

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Problemstilling til diskusjon 3 Metodefrihet eller Metodeforpliktelse ?

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap § 1-1. Formålet med opplæringa Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring. Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane. Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon. Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte. Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong. Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad. Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast.

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Premisser for danning Læring er én viktig faktor i danning Elevmedvirkning og dialog er derfor danningspremisser. Dannelse har et langsiktig samfunnsperspektiv Egenvurdering er avgjørende for en selvstendig person (demokratisk og bidragende)

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Læringsutbytte Hippien Brukeren Borgeren Egoisten Grad av fellesskapsorientering, dialog og egenvurdering

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Læringsutbytte Hippien Brukeren Borgeren Egoisten Danning Utdanning Grad av fellesskapsorientering, dialog og egenvurdering

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Det målbare Hippien Brukeren Borgeren Egoisten Det ikke målbare

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Læringsutbytte Hippien Brukeren Borgeren Egoisten Grad av fellesskapsorientering, dialog og egenvurdering

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Spørsmålet alle bør sitte igjen med: Hva må vi se på - for å vite at vår undervisning fører til læring/danning?

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Kanskje et eksempel Mål: Elevene har et trygt læringsmiljø Styringsparameter: Andel elever som opplever mobbing på skolen Kilde: Elevundersøkelse, elevsamtaler, foreldresamtaler Resultatkrav: Under 2% Nåsituasjon: 5%

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Kanskje et eksempel til Mål: Elevene tar medansvar for egen læring Styringsparameter: Andel elever som er selvgående i sitt læringsarbeid Kilde: Observasjon, dialog, elevstemmen, lærerstemmen, elevundersøkelsen, nasjonale prøver, kartleggingsprøver eksamensresultater Resultatkrav: 5% av elevene på mestringsnivå 1 i lesing og regning på 5. trinn Nåsituasjon: 22%

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Kanskje et eksempel til Mål: Elevene på vår skole kan lese og regne Styringsparameter: Andel elever som kan lese og regne Kilde: Nasjonale prøver, kartleggingsprøver, observasjon, dialog, elevstemmen, lærerstemmen, eksamensresultater Resultatkrav: 5% av elevene på mestringsnivå 1 i lesing og regning på 5. trinn. 10% av eleven får 1 og 2 på eksamen Nåsituasjon: 40%

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Moralen er FMST vil ikke å bidra til en instrumentell praksis ved skolebasert vurdering. Tilsyn – ja – men dagen i dag er et forsøk på å minimere risikoen for en instrumentell tilnærming. Det er ikke nok med en smal tilnærming til feltet – husk derfor de overordnede verdiene i det videre arbeidet.

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Bjørn Rist 35 Living Is Easy With Eyes Closed

36 Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Statistikkportalen 3. mars 2016 Nea-regionen Viljar Johannessen

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Innholdet i økta Innledning, Hva er Statistikkportalen? Gå inn i portalen (vise funksjonalitet) Video - avansert rapport Plenumsavslutning (refleksjoner)

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Elevundersøkelsen Basil GSI Barnehagefakta.no Statistikkportalen Skoleporten Ståstedsanalysen Tilstandsrapport PAS Kostra Organisasjonsanalysen VIGO

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Elevundersøkelsen Basil GSI Barnehagefakta.no Statistikkportalen Skoleporten Ståstedsanalysen Tilstandsrapport PAS Kostra Organisasjonsanalysen VIGO

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Statistikkportalen Utdanningsdirektoratets nettjeneste for statistikk All statistikk samlet på ett sted (på sikt) Statistikk om skoler, fag- og yrkesopplæring og Oppfølgingstjenesten Grunnskolepoeng Grunnskolekarakterer Karakterer i videregående Oppfølgingstjenesten Lærekontrakter Lærebedrifter Fag- og svennebrev

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Bruk av Statistikkportalen Bygget opp rundt rapporter, presenteres i form av tabeller «Om statistikken» Laste ned data i Excel, CSV og PDF-format Påloggingsrettigheter og skjerming av data Avanserte rapporter

Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan og byggSamfunnssikkerhet og beredskap Skoleporten og Statistikkportalen – hva er forskjellen?.

Avansert rapport