Er gutter et problem? Terje Melaas. Fokus Alle barn skal støttes til å leke lenge. Da må det være spennende!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
2 Leseferdigheter og lesevaner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk perspektiv
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Noen undervisningsprinsipper laget på basis av uttalelser av
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Framtida nå – les og forstå!
Ulikheter og variasjoner
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
-ikke bare for zippylæreren…
Foreldremøte 28.mai førskoledag
Tidlig innsats i matematikk
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til et nytt skoleår!
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Foreldremøte Mandag 9. November 2015 Klokken 19:00 Fjellhamar SFO.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Foreldremøte klasse xx FAU ved Bøler skole Osloskolen FAU Bøler skole.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Brøk Regneartene.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Ledersamling Olweus- programmet
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Er gutter et problem? Terje Melaas

Fokus Alle barn skal støttes til å leke lenge. Da må det være spennende!

Hva er best for å møte -Presset fra Pisa -Utdanningskrav -Fokus på læring

Observasjon i 3. trinn: Matematikkundervisning Mål for elevene: Å lære at multiplikasjon (gange) er gjentatt addisjon (pluss)

Observasjon Lærer: «Seks sjørøvere skal dele atten mynter. Hvor mange mynter blir det på hver sjørøver?» Etter dette sier lærer at elevene skal tenke fram en løsning på egenhånd. Deretter skal de snakke sammen to og to. Per begynner å tegne sjørøvere. Etterpå kikker han litt ut i lufta, og sidemannen sitter klar med svaret. «Sjørøverne får tre mynter hver», sier han som sitter ved siden av Per.

Observasjon forts. Per fortsetter å kikke ut i lufta. «Tre mynter hver», gjentar Per, og sparker borti stolen til en av de andre elevene. Lærer spør Per hvordan han fant svaret. «Jeg hørte at det var tre», svarer Per. Lærer fortsetter å skrive følgende på tavla: =18 9 (3+3+3) x 2=18 Per lukker øynene og lager snorkelyd.

Lærernes vurdering av undervisningen -Per har ikke forstått -Per har ikke fått mulighet til å tenke selvstendig -Per har ikke fått mulighet til å dra nytte av sidemann – eller illustrasjonen fra lærer på tavla

Per fikk IKKE mulighet til -Lytte-rolle -Tale-rolle -Samarbeids-rolle Omfattende prosess - Ekspressive språkforståelser: Meddele - Reseptive språkforståelser: Forstå - Påvirker indre forståelsen Viktig!

Indre forståelse i læringsprosesser Kognitive språkprosesser: -Tenkning -Hukommelse -Assosiasjons- danning - Gjenkjenning - Gjenkalling - Idedanning

Skolelei… - Stor avstand mellom etablert kunnskap og det som skal læres -Et syn på seg selv som «jeg har lite å melde» (?)

Barnehage-lei?

Leken – store utordringer - Mellom kjedelig og avbrudd -Gutter og kamp- rabling – superhelt -Som lekerablinger flest

Problem -Problem for gutter! -Problem for jenter! -Hindres i å leke -Forstyrrer jenter som fordyper seg mer -Får mer negativ tilbakemelding av personalteamet -Jentene får mindre oppmerksomhet

Kamp-rabling = MULIGHETER (FoU) -Færre moralbeskjeder * -Fokusere på lekens dramaturgi Sammen med barn Møter/planlegging **

Moralbeskjeder -Vi ønsker ikke voldelig lek hos oss -Vi sier nei til skytevåpen -Pinner og kjepper kommer raskt ut av kontroll

Møter/planlegging - Ordene har betydning! -Læringsmiljø? -Språkmiljø? -Progresjons- planer? -Dramaturgi 1. prioritet!

LEKERUTINE  GJENTAKELSE  Løper sammen  Bort fra fienden  Venterom uten diskusjon  Venterommet gir drahjelp til videreutvikling  GJENKJENNELSE  Sandkassa  NYE INITIATIV  Fylle bensin  Under etablering  Ikke etablert  Etablerte

Elgjakt og kjepper i pedagogisk system -Narrativ styrker barns «vi-fokus» -Bort fra superhelter -Høy dramaturgi

Tilbake til læringsprosesser Kognitive språkprosesser: -Tenkning -Hukommelse -Assosiasjons- danning - Gjenkjenning - Gjenkalling - Idedanning

Relasjonstrening -Høyre og venstre hjernehalvdel samarbeider -Forebygger sinnamann -Mindre aggresjon -Mer vennskap -Færre konflikter -Endrede metakontrakter

Leke-støtte fremmer språk og lesing! - Språk er viktig! - Talespråk, godt vokabular, kan avgjøre om barna blir gode eller dårlige lesere i 4. og 5. trinn - Ikke enkle opplæringstiltak!!!

Hvordan? Samtaleferdigheter handler om - Å starte fortellinger… - Å utvikle forklaringer… - Å definere forståelser av begreper… - Fortolkningsstøtte og samtaleturer

Lek og realfag -15 åringer fra gode lekemiljøer skårer best -Elever i ungdomskolen fra gode lekemiljøer gjør det best i -Matematikk -Kjemi -Naturfag -(Sommer, 2015)

Utfordringer En kompleks kø!

Anglosaksisk utvikling, kritiske røster på 90-tallet og Pisa-system Folk flest: Landskapsmaleriet Barnehagefolk: Abstrakt kunst

Utviklingen hemmer -Lek som første prioritet, eks. dramaturgien på møter -Mer lekbetont? -Leke-støtte vanskeligst -Lek kommer av seg selv -Utfordrende å ta rolle i barns lek -Mye annet - men -Lek tåler ikke nye satsingsområder -Læringspress fra politikere og foreldre -Gjør lek oss yrkesstolte? -Forestillinger om at gutter ikke kan leke lenge

Behov for mer forståelse – Ødegaards helt spesielle utgangspunkt * Barn som ikke mestrer * Barn som ikke får anledning Barn som melder seg ut Barn som ikke er interessert… Hvem var Per i 3. trinn?

To perspektiver Personalkultur Voksne fremmer Voksne hemmer Leke-kultur - Leke lenge – avbrudd -Vennskap – «overflate»