Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
2 Leseferdigheter og lesevaner
Advertisements

Brukervennlighet •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
4 Bruk øynene riktig.
13 Lese fra dataskjerm.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Versjon 16 Nye klienter. Fra 10 til 4 ALEPH modulsammenslåing.
Brukergrensesnitt Navigering Samuel og Martin. Menyer  Unngå store menyer  Oppta mindre enn 20% av siden  De skal være brukervennlige  Menyen er på.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Velkommen til klasse- foreldrene
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
12 Reflekterende lesing.
11 Fotolesing.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
10 regler for å skrive for web
Foreldre som gode leseveiledere
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Powerpoint v/ Terje Høiland
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Krise: fare & mulighet.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Bli med! Barn.
Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle
… Så hva KOMMUNISERER godt?
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Innholdsmodell Salgstrakt Bevisstgjøring Vurdering Anskaffelse
Informasjonssikkerhet i hverdagen
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Alta.
Kilder.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Kilder og kildebruk.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon

S E L Å lese digitalt er annerledes enn å lese analogt, blant annet fordi man leser på ulike måter. Analogt leser man fra øverst til nederst, og fra venstre mot høyre. Digitale nettsteder krever en annen form for tilnærming – hvor man ofte fester blikket på overskrifter og ulike medieelementer på nettsiden. Man må også forstå lenkenes funksjon på nettsiden. Lese digitalt

W W W Noe av forskjellen er at man, for å utføre en oppgave, ofte må se på flere nettsider og sammenholde informasjon fra disse. Det krever at man klarer å huske informasjon eller at man har teknikker for å ha oppe flere nettsider samtidig. Nettstedene er ofte ulikt oppbygd – i motsetning til analoge bøker hvor designet er gjennomgående for hele boken – og dette kan skape utfordringer for forståelse og navigasjon. Lese digitalt

R E S Det er også vanskelig å få et overblikk over hvor mye tekst det er – en bok gir antydning om innhold, mens på nett «ser» man ikke alle sidene samtidig. Lese digitalt

C B A Det er en sterk sammenheng mellom leseferdigheter og det å lese digitale tekster. De som leser godt på papir har fordeler når de leser digitalt, framfor de som har dårligere leseferdigheter. Lese digitalt

@ <- -> En god digital leser kan evaluere informasjon fra ulike kilder, vurdere troverdighet og brukbarhet av hva de leser. De kan også løse oppgaver som krever at leseren kan navigere på egen hånd og finne informasjon, også når den framkommer i nye kontekster. Lese digitalt

? ? ? Kritisk refleksjon og gode søkeferdigheter er nøkkelferdigheter for å lese digitalt – fordi det er nærmest ubegrenset med kilder, som varierer i troverdighet, objektivitet, nøyaktighet og egnethet. Lese digitalt

K Ø S Verdt å tenke over er også at mye av den digitale informasjonen ofte handler om «transaksjoner» i form av at man spør etter informasjon – gjennom søk, eposter og sosiale medier – framfor at man leser hele bøker eller tekster, slik man gjør analogt. Lese digitalt

T E L Å kunne navigere er en svært viktig ferdighet for å lese digital informasjon. Kompleksiteten i navigasjon handler om at man må se flere nettsider for å fullføre en oppgave. Noen ganger framkommer ikke informasjonen umiddelbart – kanskje man må scrolle nedover på siden eller lese på mange ulike sider. Informasjonen er derfor ikke synlig med en gang man starter lesingen. Man må forstå hva som er lenker, og kunne velge ut de aktuelle blant en mengde lenker. Lese digitalt

R Æ L Å kunne navigere er en svært viktig ferdighet for å lese digital informasjon. Det er enklere å finne lenker hvis de står samlet enn hvis de forekommer i løpende tekst. Sider med dårlig struktur og/eller med annonser på siden gjør at leserens oppmerksomhet tas bort fra relevante linker og bidrar til at navigasjon blir vanskelig. Tydelig informasjon om hvilke lenker man skal bruke og at lenkene samles vil hjelpe til med å lette arbeidet. Lese digitalt