Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt (2010-2012)for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Advertisements

PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Hverdagsrehabilitering
Fotograf Eiliv Leren © Destiansjon Tromsø
Birkenes kommune Tidlig intervensjon.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
Psykisk helse og samhandling i Grimstad Bente Somdal
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Samhandling for barn: status •Ikkje systematisk samhandling •Store forskjellar mellom •- kommunar og fagområde ( i bruk av spesialist-tenester og ønskje/vilje.
Meldingsløftet i Hitra Kommune
Tverrfaglig og tverretatlig arbeid i Malvik kommune
Kirkenes helsestasjon
Systemarbeid – barnehage faggruppen Psykisk helse
GAUSDALSMODELLEN - EKSEMPEL PÅ HELSEFREMMENDE OG FOREBYGGGENDE ARBEID PÅ BARNEHAGENS ARENA GAUSDALSMODELLEN -
Sammensatte lærevansker
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
barn og unge med funksjonshemming
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Styringsgruppemøte Borgøy
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
Tanker til den regionale samlingen for opplæringsprogrammet.
Ved Gunhild S. Eik og Elin Osmundsen
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
Prosjekt tidlig innsats
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
TYSVÆR KOMMUNE Foreldrenes medvirkning i barnehagen Konferanse
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Bakgrunn for skolehelserådet
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Barnevernet – Kommunenes stolthet Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Generalsekretær Randi Talseth.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Alvorlig skolefravær.
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Oktoberseminar på Solstrand hotell oktober 2009 Familiens Hus Familiens Hus Familiens Hus i Øygarden kommune.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Velkommen til foreldremøte. Stavangerbarnehagen  kompetanse heving av alle ansatte i stavanger kommune sine barnehager.  En felles kompetanse plattform.
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet: Endring av oppholdstid etter søknad,  3 mnd oppsigelsestid, - via kommunen sine sider Permisjon kan gis etter.
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Driftsstyret Plass i organisasjonen, oppgaver og forventninger
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
TIDLIG INNSATS KVELLO METODEN INN I BARNEHAGENE I SEL KOMMUNE.
Tidlig Intervensjon – Målrettet Samhandling
Helsesøster Revheim skole
BTI-handlingsveileder barnehage
Fysioterapi på Stovner helsestasjonen
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Foreldremøte Tidlig Trygg i Fet
Avdelingsleder Jannie Rasmussen, Molde kommune
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Seksjon barn og familie
Status delprosjekt tenesteutvikling.
HELSESTASJONS- OG SKOLEHELSETJENESTEN
Larvik kommune - med fokus på mestring Roy Sæther, avd
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Utskrift av presentasjonen:

Rett hjelp tidlig – Kvello Stavanger kommune har startet et treårig prosjekt ( )for å kvalitetssikre barnehagen og bedre samarbeidet mellom det kommunale hjelpeapparatet seg imellom og overfor barnehagene. Pr i dag deltar 13 barnehager i prosjektet (5 barnehager deltok fra våren 2010)

Organisering av prosjektet Styringsgruppe: direktørens ledergruppe som bl.a. består av barnehagesjef, skolesjef, levekårsjef, helsesjef, fagsjef barn og unge. Prosjektgruppe: som består av bl. a. ledere for barnehage, helsestasjon, PPT, fysio- og ergoterapi og barnevern.

Mål for prosjektet Rett hjelp tidlig i Stavanger Mål Barn i Stavanger kommune med vansker, eller som lever under vanskelige oppvekstvilkår, får rett hjelp, tidlig

Hva ønsker vi å oppnå God tilrettelegging for barn i barnehagen Tidlig identifisering av barn i barnehage Henvisning til rett instans for videre oppfølging

Metode Barna og ansatte i barnehagen observeres for senere drøftinger. Barna er anonyme for de fra det kommunale hjelpeapparatet som observerer barna. Dette er i tråd med taushetspliktreguleringen.

Hovedmålet med metoden Flerfaglige blikk for å drøfte gode barnehagetilbud og vurdere om barn kan ha nytte av eller rett til tjenester ut over det barnehagen kan gi.

Hva skal gjøres Tverrfaglige korps bestående av ansatte fra PPT, barnevern, fysio- og ergo og helsestasjon skal i samarbeid med barnehagen observere barn i barnehagen for å finne barn i gråsonen med fysiske, psykiske, kognitive eller sosiale vansker, og kunne tilby barna adekvat hjelp Det skal også observeres på system

Modell Modellen vi har valgt å prøve ut (Rett hjelp tidlig), er benyttet i flere kommuner med positive resultater. Helsestasjon, PPT, fysio - og ergoterapitjenesten og barnevernet avtaler tid med styrer for besøk i barnehagen.

Observasjoner og tiltak 7-8.november blir det observasjoner i Huskestua november vurderes resultatet av observasjonene i Stormøte Barnehagen kontakter foreldrene til de barna som blir vurdert til å ha nytte av videre utredning eller tiltak Det blir ikke satt i gang individuelle tiltak uten at disse er drøftet med foreldrene i forkant

Opplæring Deltakere i prosjektet har fått opplæring i observasjon Metoden ”Tidlig innsats i barnehage” – Kvello modellen Barns utvikling, risiko- og beskyttelsesfaktorer (forelesninger v/Øyvind Kvello)