Demand Dignity Fattigdom handler ikke om penger. Sørafrika: Treatment Action Campaign.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagforeningens arbeid for mangfold
Advertisements

VERDIGHETSPRINSIPPER
Grunnloven § 100        Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget.
Barn og unges rett til deltakelse
Venstres sosialliberalisme
FNs Barnekonvensjon 17. mars 2014.
7 Demokrati.
noen av hovedpunktene i hva denne retten egentlig innebærer
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
14 Samarbeid over grenser
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Ole Kr. Fauchald MR i grenselandet folkerett / nasjonal rett n Røttene i nasjonal rett – samspillet mellom forfatningsrett og folkerett ä Dualisme.
Oslo Røde Kors Skal, skal ikke?.
KAMPANJEHØYDEPUNKT HØSTEN Amnesty setter en stopper for overgrep mot individet Foto: (C) Amnesty International.
Menneskerettighetene Historiske perspektiver Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Norske verdier og levemåter Diskusjonsgrunnlag Januar 2011.
Human rights live here! Rettighetene til slumbeboere.
VIRKELIGHETSOPPFATNING: Den annen verdenskrig dreide seg om at fascismen, en totalitær variant av kapitalismen, prøvde å knuse kommunismen og ta over resten.
Innføring i menneskerettighetene Gerald Kador Folkvord
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
 Verdens største solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom  Ungdom i Norge gir én dag av egen utdanning for å bidra til å gi utdanning til.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Emne 7: Demokrati og velferdssamfunn
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
SIKKERHET OG MENNESKERETTIGHETER u lo vlig fengsling som anti-terrortiltak Høydepunkt vår 2010.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
Fattige og rike land Kapittel 6. Rike land  Vest-Europa, USA, Canada, Australia og Japan  Også mennesker som lever under fattigdomsgrensen i disse landene.
STOPP ULOVLIGE FENGSLINGER! Høydepunkt vår Masood Janjua (c) privat.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
CEDAW Helga Aune.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Kapittel 7 Demokrati.
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Definisjon av begrepet ”makt”
Ideologier Syn på hvordan et samfunn skal styres og utvikles
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Erfaringer med bruk av NS 8435
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Menneskerettigheter og
Arbeiderpartiet - Høyre
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Konstitusjonelt eiendoms- og investeringsvern i Norge
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
Personvern og menneskerettigheter
Velkommen!.
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Tverrfaglige tema.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hvor privilegert er du?
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Demand Dignity Fattigdom handler ikke om penger

Sørafrika: Treatment Action Campaign

Verdenserklæringen om menneskerettigheter  ”Anerkjennelsen av menneskeverd og like og umistelige rettigheter for alle mennesker er grunnlaget for frihet, rettferdighet og fred i verden.”  ”En verden hvor menneskene har tale- og trosfrihet og frihet fra frykt og nød, er folkenes høyeste mål”.

Verdenserklæringen om menneskerettigheter  Alle mennesker har de samme menneskerettighetene  Ingen må fratas sine rettigheter  Menneskerettighetene er ”udelelige” (alle må respekteres og realiseres samtidig)  Vernet om menneskerettighetene er et felles ansvar for ”alle folk, alle nasjoner, hvert individ og hver samfunnsaktør”.

Verdenserklæringen om menneskerettigheter Artikel 22: Enhver har som medlem av samfunnet rett til sosial trygghet og har krav på at de økonomiske, sosiale og kulturelle goder som er uunnværlige for hans verdighet og den frie utvikling av hans personlighet, blir skaffet til veie gjennom nasjonale tiltak og internasjonalt samarbeid i samsvar med hver enkelt stats organisasjon og ressurser.

Udelelige rettigheter delt i to  Konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSKR)  Konvensjonen om sivile og politiske rettigheter (SPR) (begge vedtatt 1966, i kraft siden 1976)

 Liv  Frihet  Sikkerhet  Religionsfrihet  Tankefrihet  Meningsfrihet  Ytringsfrihet  Forsamlingsfrihet  Frihet til å danne fredelige org.  Ingen innblanding i privatliv, familie, hjem og brevveksling  Fritt valg av ektefelle  Like rettigheter for mann og kvinne i ekteskapet  Statsborgerskap  Fri bevegelse og fritt valg av bosted innenfor sitt land  Likhet foran loven  Ingen straff uten lov  Uavhengige og upartiske domstoler  Rettferdige og offentlige rettssaker  Ingen slaveri  Ingen tortur eller misshandling  Ingen vilk å rlig arrest eller fengsling  Asyl mot forf ø lgelse  Rett til å delta i styringen av sitt land  Lik adgang til offentlige tjenester Sivile og politiske mr

 Mat  Bosted  Kl æ r  Fysisk og mental helse  Spesiell omsorg for funksjonshemmede  Ø konomisk sikkerhet  Eiendom  Sosial sikkerhet  Utdanning  Gratis grunnskole  Mulighet til å arbeide  Sikkerhet p å arbeidsplassen  Rettferdig l ø nn  Frihet til å danne fagforeninger  Fritid  Beskyttelse av familie  Spesielle hensyn til barn  Ingen barnearbeid  Selvbestemmelse for alle folk  Et folk skal ha kontroll over sitt landets naturlige ressurser  Ingen folk m å fratas midlene det trenger til å overleve  Utvikling  Internasjonal solidaritet Økonomiske, sosiale og kulturelle mr

 Brudd av en menneskerett undergraver også adgang til andre rettigheter.  Sult, husødeleggelser, nektelse av medisinsk hjelp osv. er vanlige midler for politisk undertrykkelse.  Mangel på politiske rettigheter hindrer folk i å kaste inkompetente eller korrupte ledere.  Mangel på utdanning og sosial sikkerhet hindrer folk i å ta i bruk sine politiske rettigheter.  Korrupsjon ødelegger alt. Udelelige rettigheter

 Konvensjon mot rasisme  Konvensjon mot diskriminering av kvinner  Konvensjon mot tortur  Konvensjon om barnas rettigheter  Konvensjon om migrantarbeidernes rettigheter  Konvensjon om funksjonshemmedes rettigheter  Konvensjon mot tvungen forsvinning  Flyktningkonvensjonen  ILO-konvensjoner  Humanitær folkerett  regionale traktater (f.eks. Europaråd, Afrikansk Union,...) Både ØSKR og SPR beskyttes av internasjonale lover

Statens MR-forpliktelse  Respektere (ikke begå handlinger som bryter eller hindrer realisering av MR)  Beskytte ( Beskytte mennesker mot handlinger av tredje parter som går ut over deres rettigheter)  Oppfylle (Sørge for at alle uten diskriminering kan nyte godt av alle sine rettigheter)

Umiddelbar og trinnvis realisering  Staten er ikke forpliktet til å realisere alle rettigheter umiddelbart og fullstendig  Men staten er forpliktet til  å realisere rettighetene etter beste evne  å prioritere visse minstekrav  ikke å diskriminere  prioritere beskyttelsen av spesielt sårbare grupper  Staten er forpliktet til å sørge for best mulig fremgang i realiseringen av rettighetene.

For eksempel: retten til bolig  Respektere : ingen tvangsutkastelse uten likeverdig erstatning (umiddelbart)  Beskytte : gripe inn mot tvangsutkastelser utført av private aktører (umiddelbart)  Oppfylle : sørge for at alle har bolig, fjerne årsakene for bostedsløshet (trinnvis)

Demand Dignity Amnestys mål:  Gjøre det tydelig at fattigdom og sosial nød ikke er uunngåelige skjebner, men som oftest resultat av menneskelig handling.  Aksjonere for å stoppe brudd på retten til bolig, mat, helse, utdanning, arbeid, …  Få på plass mekanismer for å beskytte mennesker mot fattigdom.  Sette de fattige i stand til å forsvare sine interesser.

Fokusområder 2010/11  Mødredødelighet  Redusere antall kvinner som dør i forbindelse med graviditet og barsel (f.eks. Peru, Sierra Leone, Nicaragua, USA)  Slumbeboernes rettigheter  Forhindre tvangsutkastelser og forsvare rettighetene til slumbeboere (f.eks. Kambodsja, Palestina, Slowakia)  Næringslivets MR-ansvar  Sikre at bedrifters aktivitet verken direkte eller indirekte fører til menneskerettighetsbrudd (f.eks. Nigeria, India)  Fattiges rettssikkerhet  Sikre at enkeltmennesker kan holde egne myndigheter ansvarlig

Demand Dignity!