Fra HBO til Universitetet i Nordland. Studentutviklingen 19803 høgskoler (DH, sykepleier og lærer) 1994Ca 3500 studenter/350 ansatte 2008Ca 5000 studenter/500.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Advertisements

Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Universitetet i Nordland
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Trondheim Helseklynge
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Regionale partnerskap en vei å gå for helhetlig kompetanse Regional kompetanseutvikling desember 2009 Kjell Magne Johansen.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Forskningsrådets nordområdesatsing: Hva gjør Forskningsrådet for å styrke forskning i nord? Avdelingsdirektør Kristi Agerup.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
På vei mot noe nytt. HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG NTNU som regional aktør i Trøndelag når nåværende HiST og NTNU sitt samfunnsoppdrag kommer inn under samme.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Trondheim kommune Helsetjeneste, utdanning og forskning i Trondheim Utfordringer Forventninger til helseklyngen Adm. direktør Gunnar Bovim, St. Olavs Hospital.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Det integrerte universitetssykehuset
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
INNOVASJONSCAMPUS STEINKJER
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Fra HBO til Universitetet i Nordland

Studentutviklingen høgskoler (DH, sykepleier og lærer) 1994Ca 3500 studenter/350 ansatte 2008Ca 5000 studenter/500 ansatte Nordland Sykepleierhøgskole1920 Bodø Lærerhøgskole1951 Nordland Distriktshøgskole1970 Høgskolesenteret i Nordland (med Siviløkonomutdanningen i Bodø)1985 Høgskolen i Bodø1994 Pr : 3 doktorgradsprogram godkjent 1 under behandling doktorgradsprogram godkjent og universitetssøknad sendes våren2009 Universitetet i Nordland2010

Hvorfor Universitetet i Nordland?

Næringsliv i Salten, Nordland og Norge - relativ vekst i næringslivet Indeks Nordland 2008

Industrien i Nord-Norge - relativ vekst i omsetning Indeks Nordland 2008

Nordlandsindustrien = God lønnsomhet (driftsresultat) Indeks Nordland 2008

Eksportresultater Nordland Indeks Nordland 2008

Stort behov for flere hoder og hender innenfor pleie og omsorg Det offentlige er de største bedriftene i de fleste lokalsamfunn Utfordring: opprettholdelse av høy offentlig service- og kompetansegrad Rekruttering henger sammen med tilhørighet – vi må utdanne flere av våre ”egne”, i tillegg til å rekruttere utenfra Veksten i offentlig sektor fortsetter

Lokal rekrutteringsmarked neste 10 år (Nordland) Disse unge mister vi (10500) Skal bli pensjonister Disse beholder vi 20000

Regionalt/nasjonalt Nordlandsbedriftene leverer bedre enn resten av Norge (Indeks Nordland) Lønnsomhet: 10% mot 8% for øvrige Norge Mest lønnsomt: Marin sektor (22% driftsresultat)

Internasjonalt Eksportvekst i 2007 på 19% fra Nordland Eksportverdien nesten 18 milliarder kroner Havbruk trekker lasset: 2006 produserte Nordland tonn I 2007 var tallet tonn Veksten fortsetter, og torskeoppdrett er på full fart

Godkjenning som universitet har høyeste prioritet i utviklingsarbeidet ved HBO, og gjennom oppbygging av fagmiljøene og dermed vår konkurransekraft, bygger vi universitetet steg for steg, dag for dag. Det er mange grunner til universitetsbyggingen, her er noen få, men viktige: Universitetet i Nordland Status som universitet vil styrke institusjonens anseelse og stilling både nasjonalt og internasjonalt Rekruttering av høyt kvalifisert fagpersonell vil bli lettere til et etablert universitet Mulighetene for økt rekruttering av studenter vil bli styrket ved universitetsstatus

Et universitet vil stå sterkere i forhandlinger om samarbeidsavtaler med andre utdanningsinstitusjoner og andre partnere nasjonalt og internasjonalt Universitetsstatus legitimerer at vi til enhver tid har faglig kompetanse på høyt internasjonalt nivå Universitetsgodkjenningen vil åpne for adgang til forskningsprosjekter og –midler som i utgangspunktet ikke er like lett tilgjengelig for en høgskole Et universitets faglige autonomi på høyere nivå gir langt bedre muligheter til å møte ønsker og behov for utdanningstilbud fra lokalt og regionalt samfunns- og næringsliv. Vi blir dermed en mer seriøs og fleksibel samarbeidspartner Universitetet vil være en viktig bidragsyter til å realisere de verdiskapningsmulighetene som finnes i regionen Universitetet vil styrke den nasjonale kunnskapsallmenningen og sikre en regional fordeling av kompetanse

Universitetet i Nordland – av vital betydning regionalt Leverandør av høykompetent arbeidskraft til industri/næringsliv/offentlig sektor Nyskaping og innovasjon er en av HBOs aller sterkeste sider Forskning skjer nært til oppdragsgivere i offentlig sektor og næringslivet Tett samarbeid med næringsliv, kultur- og idrettsliv og offentlig forvaltning Stor og attraktiv arbeidsplass – viktig i rekrutteringsarbeid

Universitetet i Nordland – av vital betydning nasjonalt Et av landets beste og viktigste kompetansesentra for nordområdene ” - Den menneskelige infrastrukturen i nord utvikles gjennom internasjonalt samarbeid. Og her tjener utdannings- og forskningsprogrammene som høgskolen har etablert med russiske partnere, som god modell. Det er det konkrete som teller” Utenriksminister Jonas Gahr Støre i 2007) Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen Senter for økologisk økonomi og etikk University of the Arctic – regionalt kontor lagt til HBO

Fra HBO til UiN – kompetansebygging på høyt nivå Innenfor våre fire doktorgradsutdanninger skal universitetet dyrke frem forskning som er nyskapende for de respektive fagområdene. Det innebærer at vi skal ha en: –Bedriftsøkonomisk forskning preget av innovasjon og entreprenørskap, energi, miljø og etikk –Samfunnsvitenskapelig forskning preges av kritiske og anvendte studier innenfor arbeidsliv, velferd og offentlig forvaltning –Naturvitenskapelig forskning preges av tidlig yngelfase og produktkvalitet innenfor havbruk –Profesjonsforskning preget av praktisk kunnskap og profesjonell yrkesutøvelse

Profesjonsutdanningene Profesjonsutdanningene skal preges av forskningsbasert kunnskap, etisk tenkning på et høyt faglig nivå, samt nasjonalt og internasjonalt anerkjente forskningsbidrag Universitetet i Nordland skal også arbeide med utvikling av nye profesjonsutdanninger innenfor områder som helsearbeid, kunst- og kulturarbeid, arbeids- og velferdsforvaltning og rehabilitering.

Kompetanse Høgskolens mål er at mellom 60 og 70 % av faglige ansatte skal ha førstekompetanse. Ved tre av høgskolens fire fakulteter er andelen av ansatte med førstestillingskompetanse pr nesten oppe i ca 70 %. Dette gjelder for: – Handelshøgskolen (HHB) – Fakultet for samfunnsvitenskap (FSV) – Fakultet for biovitenskap og akvakultur (FBA) Ved profesjonshøgskolen (PHS) er andelen førstestillingskompetanse på nesten 35 %

”Nær, nord og nyttig” UiNs campus utvikles som en del av Bodøs byutvikling – nært samarbeid med kommunale planmyndigheter Vi skal øke Nordlands andel av totale forskningsmidler – i nært samarbeide med bl.a. Nordland fylkeskommune Den unike tverrfagligheten ved høgskolen/universitetet videreutvikles Vi skal øke studentrekrutteringen og utvide studietilbudene – i takt og samforståelse med våre omgivelser i næringsliv og offentlig virksomhet Vi skal skaffe og skape ettertraktet arbeidskraft regionalt, nasjonalt og internasjonalt