Lek og jevnalderrelasjonens betydning for andrespråkslæring Foredrag i Oslo 26.04.16.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Advertisements

Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
HelART i Ulåsen barnehage
Triade teater - Dans, rytme & bevegelse
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Velkommen til nytt barnehageår!. Felles informasjon v/ Anne Hjemmesiden – abonnere Hypernett- registrere fridager, ferier, beskjeder Bleieavtale Miljøfyrtårn-bedrift.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Los colores. Kompetansemål: Kommunikasjon: Bruke språkenes alfabet og tegn Forstå og bruke en del vanlige ord og uttrykk om seg selv, egen familie og.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
Hva har vi gjort i August? - Vi har blitt kjent med de barna og voksne som har begynt på Regnbuen. - Vi har gått tur og sett hvor alle barna på Regnbuen.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Norskfaget i 1. klasse.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Idretten er så stor del av identiteten min.
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Novembernytt Så var vi alt i november! Vi har i oktober hatt fokus på barn i andre land, spesielt i India. Vi har snakket om de store forskjellene det.
Ny læreplan… Høst 2017.
Årshjul grønnbasen
1 Egenomsorg og helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Studentaktive undervisningsformer
Velkommen til foreldremøte i
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen – presentasjon av deg selv
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Velkommen til foreldremøte
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Velkommen til foreldremøte
Lytteforståelse Rammeverket
Base 1 sine kurs på Aks Uke
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Tilpasset opplæring Kurs 5
Hvem er jeg? Marius, 36 år Utdannet lærer, og videreutdanning innenfor bedre læring for personer med ASF Jobber i Grunnskoleteamet til Ålesund kommune.
PROGRESJONSPLANER FOR DE ULIKE FAGOMRÅDENE SAMMEN OM EN GOD BARNDOM!
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST SEPTEMBER
Utskrift av presentasjonen:

Lek og jevnalderrelasjonens betydning for andrespråkslæring Foredrag i Oslo

Vil du være vennen min %Vil du være vennen min% So kjem no du te me Vi sku synge vakre sanga Vi sku trøa dansen te Inn i ringen sku me ganga E te de og du te me Du te med

Betydning av jevnaldring likhet ; kroppsl, kjønn, humor, interesser, erfaringer Felles erfaringsbakgrunn – Litteratur, fysisk miljø (Bundgaard &Gulløv) Utfordring: Bygge opp under felles erfaringer

Vi-fellesskap Motstand mot voksnes regler styrker samhold Hemmeligheter (Roar og Antonio) Kroppslighet og stemmebruk som forstyrrer Felles interesser Humor som mestringsstrategi og underholdning (ref. Borgunn Ytterhus)

Humor som kapital og verdi for jevnaldergruppeidentitet Humor viktig for deres attraktivitet overfor jevnadrende og for deres selvoppfatning (O. Sletta 1996) Tabuhumor som ikke deles av voksne (de eldste) Gjentakelsehumor som ikke deles av voksne (todlerne) Større status blant jevnaldrende å være morsom og kreativ enn å adlyde voksne –en måte å overleve på (egenkontroll) (Corsaro, 2015) Utfordring Erkjenne barns form for humor som annerledes enn de voksnes Anse gåter og vitser som faglig relevant i språklæring (språkets form) – Eks: Vitsestol (fra 3 år) Anne Marlena i grønnmalt hus Solgte ballonger og is og brus Har du penger så kom å kjøp Har du ikke, så stjel og løp Anne Marlena hun døde Midt i en balje med fløte Mamma`n skrev opp en liste For å betale ei kiste Kjolen hennes var lyseblå Hatten hennes var tråd i tråd Strømpebuksa var full i hull Og hele Madonna n var dritafull (Ytterhus (2002, s. 73) sunget av fire jenter på ca 6 år) Borgunn Ytterhus, 2002)

Venn:vinr beslektet med Venus (kjærlighet, skjønnhet)= amigo- amor Amor Nå må dere være venner!! (moralsk) Vennskap har gjensidighet som fortegn (ref. min undersøkelse) Nærhet og fortrolighet, men også konflikter Kjønn og etnisitet som viktig preferanse Viktig utgangsspunkt for vennskap: fra 7 mnd; imitasjon, felles fokus og utveksling av gjenstander (Rayna, 2001, Howes, Unger&Seidner 1989) i Øksnes og Greve, 2015) 2 åringer danner vennskap (Lars og Stian)

Vennskap Barn er mer språkproduktive sammen med jevnaldrende enn med voksne (Hagtvedt, 1998, Reithaug, 1984, Tabors, 1997, Matre 1997)

Alder og vennskap: Barn lærer språk av hverandre: Arne: Men no har æ lyst te å vær. Du kan vær eier. Vet du ka eier e? Siglo: Ja, det e kjæreste Arne: Nei, den som eie hunden Gyda: Ida, kan æ få tæne? Ida: Åja, Tegneboksen Alfonso: Her va tunell Alf: Si at det va snøtunell Alfonso: Snøtunell, ja

Lek som viktig språklæringsarena Rollelek – Fortelling – Forhandling – Lytting – Kreativitet – Skifte av tempus Regellek – Gjentakelse – gjenkjennelse Konstruksjonslek – Diskusjoner – Størrelser – Former – Farger Vill lek Hele kroppen trengs for å lære

Ulike modaliteter barn tar i bruk i lek Björk-Willén (2011) modaliterer :ulike ressurser barn tar i bruk når de kommuniserer, der verbalspråket er en av disse, mens betydning av gester, artefakter og visuelle aspekter av omgivelsene gjør seg også gjeldende i lek.

Å følge språklige instrukser kan være vanskelig for barn derfor blir lek som innebærer – Handling – Aktivitet – Deltakelse viktig for språklæringen Jfr Asher: Oppfordring til handling I Kibsgaard og Husby (2014 ) Utfordring Dramaforløp Lek på bakgrunn av litteratur Sang som fellesskapsbygging – (jfr Skal vi leke en bok? Alfheim og Fodstad, 2014)

Sangens verdi i språktilegnelse litt hjernetrim

Å lure hjernen med sang ordforståelse og uttale Språkforståelsen: i to ulike deler av hjernen – Ordforståelsen(Wernickes område: venstre)styrer forsåelsen av ord vi hører – Uttalen (Broccas område, høyre)styrer evnen til å uttale ord. Barnet kan dermed forstå språket og ha god indre billeddannelse uten å ha utviklet taleevne (Eir og Gregersen, 2002) Begge hjernehalvdelene er involvert i språkfunksjonen: V side: ordets betydning, bokstaver og setningsdannelse H: språkmelodien (prosodien)

Hjernehalvdelene samarbeider Når barnet hører et ord etableres nerveforbindelsen til område i venstre hjernehalvdel. Hvis ordet skal sies/uttales kobles også forbindelser til Broccas område i høyre del Det er tette forbindelser mellom språkområdene i hjernen

Områdene kan fungere uavhengig av hverandre Omr for musikk og omr for språk Sang og tale er to ulike ting Små barn kan synge lange setninger uten å kunne si de samme setningene Man blir ”lurt” av hjernen til å snakke med melodi og rytme Dermed får man øvd seg motorisk på å uttale ord og sette sammen fraser og setninger Eks: %Ved veien lå et hus% Ved veien lå et skomakerhus Skom-skom-skomakerhus Ved veien lå et hus Lille måltrost Helene harefrøken Danse i en ring (kropp) Flere forslag? Utfordring: SYNG!!!

Fatoye si yayalano %Fatoye si yayala no% %Fato fay fay fay to fato tulimanoye Fatoye si yayala no% %O tumbele o tumbele O tumbele Mama sema o mama ze O tumbele Papa sema o papa ze O tumbele%

Det doble dilemma (Tabors) Læring av et nytt språk krever sosial aksept fra barn som snakker målspråket For å bli sosialt akseptert må en ha et viss basiskunnskap i det nye språket Utfordring Voksne må skape situasjoner der dette kan skje – Estetiske fagområdenes styrke: synge, spille, leke og å skape noe sammen er en måte å styrke alle barn sin kapital på- og påvirke den kapital som utveksles i gruppa

Inngangsbillett til lek Inngangsbilletten gir ikke automatisk mulighet til aktiv deltakelse. Barnet må ha styrke til å takle en avvisning og å prøve på nytt med ulike strategier. Følgende eksempler viser hvor viktig mestring av strategier er for å få delta i lek (Kibsgaard, 2014): Postmannen Kua Utfordring: Oppfordre barn til å prøve på nytt, på andre måter eller til å oppsøke andre Delta i lek. F.eks.; Gi kua status

Den ville leken Å forstå og gjøre seg forstått er en viktig kapital; mulighet for posisjonering Barn kommuniserer og leker gjennom bruk av kropp Vi sier bråk, mens de sier lek; betydning av det kroppslige samspillet – Kapital, mestring, humor og glede – I den ville leken gror vennskap, gjennom vennskap lærer barn språk av hverandre Utfordring: Forstå verdi av den ville leken i språklæringssammenheng dagsrytme ute/innelek rom voksnes deltakelse regelbruk Respekt for barns kroppslige væremåter

Personalets dilemma Sørge for at alle får delta i lek Respektere barns pågående lek og mulig avvisning av andre Utfordring: Observér leken. Sørg for at alle barn får leke

Læringspress i barnehagen I England er det en stor opinion mot læringspresset i barnehagene (Too much, too soon). Utviklingspsykolog Dion Sommer har gått gjennom over 400 internasjonale forskningsrapporter der konklusjonen er helt klar: (for) tidlig læring skader barns skolegang. Utfordring: stol på lekens verdi som viktig språklæringsarena

Barn lærer seg Barnehagelærerne kan gi barnehagebarna et trygt og stimulerende læringsmiljø, der barna selv tilegner seg nye ferdigheter og kunnskaper. Men da må de være mange nok, og de må få tid til å være sammen med barna. Dette vil gi «bedre innhold i barnehagen». Solveig Østrem Utfordring: – Død over tidstyvene i barnehagen – Tilrettelegg et trygt og stimulerende miljø (Hva kan det være?)

Hvornår er språklæring best? Barn lærer best når det de gjør er meningsskapende og de får være aktive

Lykke til videre