Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til foreldremøte

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til foreldremøte"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til foreldremøte 26.09-18
Maurtua og Fuglereiret

2 Hvem er vi? Avdeling Fuglereiret:
Antall barn: 10 (alderen 0-2 år) Voksne: Pedagogisk leder Eva Olianne Fattnes – 100% Barnehagelærer Ragnhild Vullum – 100% Assistent Anne Grethe Lilleskog – 60% Assistent Torunn Birkeland – 70%

3 Hvem er vi? Avdeling Maurtua
Antall barn: 13 (alderen 0-2 år) Voksne: Pedagogisk leder – Renate Oxaal Havreberg 100% Barnehagelærer – Ruth Marie Haavelsrud 100% Barne og ungdomsarbeider – Siren Oxaal Havreberg 100% Assistent – Eva Wahl Jensen 100%

4 Dagsrytmen vår… 06.45: God morgen, har du sove godt i natt og klar for en ny dag? : Frokost på kjøkken … NB! Ny tid : Pedagogisk aktivitet – lurt å følge med på månedsplan/vekeplan 10.30: Stell, bleieskift og samlingstund 11.00: Lunsj : Legging av barn, utelek for de som ikke skal sove 13.30: Stell og bleieskift 14.00: Fruktstund med påfølgende matboks for de som vil ha Etterpå er det frilek, avhengig av vær og ledig plass på huset.

5 Ukesplan Maurtua: Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Grupper på tvers med Fuglereiret ute/inne Turdag (små: oddetall) (store: partall) Reservert grillhytta Musikk-gruppe små (oddetall) Formings-gruppe små (partall) Matdag/ Kjøkken Grovmotorisk lek på fellesrommet Språk /lekegrupper

6 Ukesplan Fuglereiret Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Grupper på tvers med Maurtua ute/inne Samling med bøker/språk-stimulering Barne-grupper/Lek Musikk-gruppe Formings-gruppe Matlaging/ Kjøkken Grov-motorisk lek på fellesrom

7 Tidstyver… Når vi har 13 barn i alder 0-2,5 år er det helt klart nødvendig at ALLE klær (inne- og uteklær), sko, tuttar, matboksar etc. blir merket. Det er utrolig tidkrevende å «spore» opp hvem som eier hva. Mange har også like utgaver av tøy og utstyr, noe som gjør denne jobben ekstra vanskelig. Det er også verdt å merke seg at årstidene forandrer seg fra varmt til kaldt og kaldt til varmt. Det betyr at innholdet i bytteklærkorga må justeres! Vi har ikke helt kontroll på hvem som arver av hvem? Regnklær MÅ ha strikker under beina og være i passende lengde/størrelse. Barna blir mye fortere våte, noe som igjen fører til at vi må gjennom en stor bytteprosess av alle klær under

8 Mat i barnehagen… Frokost kommer fra hjemmet i matboks og barna får tilbud om å spise fra den også i fruktstund. Her ønsker vi ikke yoghurt. Vanlig brødskive med pålegg, samt frukt og grønt er hjertelig velkommen. Vi serverer lunsj, som hovedsakelig består av brød med godt pålegg og grønt som tilbehør, men kan også være havregrøt, nybakte rundstykker, osteskive m.m. Vi har varmmat en gang i uka (avdelingsvis), noe som er svært populært! Noen ganger lager vi mat på stormkjøkken når vi er på tur, eller i grillhytta. Vi har et fagområdet i rammeplanen som heter «kropp, bevegelse, mat og helse». Her står det at «gjennom medbestemmlse i mat-og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få en grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse». Barna er med i matlagingen og vi ønsker at barna skal bli kjent med nye smaker, samt trene musklaturen i munnen gjennom tyggebevegelser. Måltidssituasjonen er også et sted vi legger til rette for gode vaner som fremmer matgledeog matkultur, noe som innebærer at vi har fokus på det å vente på tur, at skorpa er en del av brødskiva og spise opp før vi får nytt på tallerken

9 Tilvenning og trygghet i barnehagen
Vårt mål er at alle barn skal føle seg trygge i barnehagehverdagen og utvikle gode relasjoner til personalet og andre barn. Gode relasjoner er en forutsetning for et godt samspill, som igjen fremmer læring. Vi setter store krav på kvaliteten på de voksnes respons på småbarns uttrykk, det er gode voksne som ser barna på deres premisser og tilpasser sin atferd til dem, bekrefter barnets følelser, har tid til å lytte til dem og vil være en medskaper i deres utforskende hverdag. I tilvenningsperioden setter vi av god tid til hvert enkelt barn og dets foreldre slik at tryggheten blir godt ivaretatt.

10 Fokus på språk og et godt språkmiljø
En god språkutvikling er viktig for barn både på kort og lang sikt. Språket utvikles i samspill med andre. Evnen til å bruke språket er avgjørende for hvordan barn kan kommunisere med voksne og med andre barn, hvordan de kan sette ord på erfaringer, fortelle om noe viktig, diskutere og reflektere sammen med andre. Språk er avgjørende for læring, sosiale relasjoner og vennskap. Barnehagen skal arbeide for at flerspråklige barn får en positiv flerspråklig utvikling, og kjenne på ansvar både for førstespråket (morsmålet) og andrespråket (norsk). Rike erfaringer med fortelling, høytlesning, sang og regler er bra for språkutviklingen.

11 Hvordan jobber vi med språkstimulering i barnehagen?
Vi bruker språket bevisst i alle situasjoner og aktiviteter Bøker er like naturlig å se/lese i, som å leke med lego. Slik kan barnehagen så et frø av leseglede. Høytlesing fremmer god språkutvikling. Vi forteller eventyr med konkreter (slik at det blir lettere for barna å forstå helheten og innholdet i fortellingen) Vi har mye sang, rim og regler, både etter årstider- men også faste bordvers f.eks slik at barna er godt kjent med disse. Vi ønsker å skape et variert språkmiljø der barna får oppleve glede ved å bruke språk og kommunisere med andre

12 Og hvis du lurer på hva mer vi gjør på Maurtua og Fuglereiret…
Ta en titt på vår hjemmeside: Passord: 6363


Laste ned ppt "Velkommen til foreldremøte"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google