Samferdsel Steinar Sæterdal og Kåre Solem 15. November 2012 Foto: Bjørn Erik Olsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Kaffekurs om politiske veivalg VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Hva handler valget om? En kort introduksjon til de viktigste sakene for.
Advertisements

Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud ut fra behov Forum for kompetanse og arbeidsliv.
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
Fra plan til virkelighet Øystein Bull-Hansen Arkitekt MNAL Fagseminar
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Hurtigbåter og lokale båtruter i Nordland.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
«Å bygge nye Asker kommune»
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Indre Helgeland Regionråd (IHR)
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Bærekraftig samfunnsutvikling
BUDSJETT 2017.
Regionsamlinger november 2016
Håndtere endringer i organisasjonen
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Konsentra As 14.november 2017.
Balansert omstilling for utvikling
…og de selvkjørende bilene og bussene
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Kommunemøter RPBA - om RTP
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
Matematikk på ungdomstrinnet
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Inflasjon og arbeidsledighet
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Nå er vi spente!.
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Orientering HOV 4. juni 2019.
Evaluering Regionrådet
Utredningsgruppe samferdsel
Gevinstrealiseringsstrategi
Gevinstrealiseringsstrategi
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Samferdsel Steinar Sæterdal og Kåre Solem 15. November 2012 Foto: Bjørn Erik Olsen

Samferdsel Steinar Sæterdal og Kåre Solem 15. November 2012

Samferdsel økonomisk ramme Budsjett 2013, Brutto kr 811 mill – inntekter kr 181 mill = netto kr 630 mill.

Steinar Sæterdal samferdselssjef Stab (foreløpig organisering) (8) Martin Grønslett (Løyve, juss) Hennie Strøm (TT + reiseregn) Terje Eide Andersen (IT-Fara/Trapeze) Ronny Johnsen (IT-skoleskyss) Morten Møkleby (grp leder marked) Svein-Chr Wiig (Marked) Jan Paulsen (Marked) Svein Ivar Hansen (Kvalitetssikring/marked/beredskap Økonomi og drift (11) Tone Øverli (Seksjonsleder) Ingeborg Jensen (gr.leder øk) Lill Tove Vestnes (Lønn, faktura,godsløyver) Brit Wisth (Billettoppgjør/opplæring) Bjørn O Revang (grp.l. drift båt og buss) Ståle Andersen (Salten-Ofoten) Arild Pedersen (Salten-Ofoten ++) Bjørn Johnsen (Lofoten – Vesterålen) Arne Vikki (båt + ferge i Trapeze, trapeze overordnet) Per-Chr. Størkersen (Helgeland) Bjørnar Klausen (driftsprosjekt) Plan og utvikling (6) Kåre Solem (kst seksjonsleder) Rolf Hauge (Utviklingsprosjekter/anbud/politisk oppf) Marit Vorren (Plan, høringer, taler, politisk oppf.) Lars Rønneberg (Plan, høringer, politisk oppf.) Bjørn Lekanger (50 %) ( Anbud/prosjekter) Steinar Pedersen (40 %) (Prosjekter) Samferdselsavdelingen (25 årsverk) Avdelingsledelse Gruppeledere Overgang fra konsesjonsregime til bruttoanbud har medført ca 10 nye årsverk. Har erstattet 20 – 25 stillinger i trafikkselskapene.

Nordland endrer anbudsform - prøveprosjekt De senere år er konkurransen om transportanbud blitt svakere og det er blitt færre lokale selskap som deltar i konkurransen I dagens anbudsregime forutsettes det at tilbyder selv stiller med driftsmidlene. Særlig for de mindre aktørene, men også for større aktører kan kravet til kapital være krevende Nordland vil derfor gjøre forsøk med å dele dagens anbud i tre. Ett anbud på innkjøp av driftsmiddelet, ett anbud på kapital og eierskap og ett anbud på den operative drift Selv om splitting av dagens anbud vil gi økte administrasjonskostnader for NFK, vil endret anbudsform gi bedre styring og utnyttelse av materiellet, enklere for lokale aktører å delta og samlet sett lavere kostnader for Nordland fylkeskommune

Samferdsel status Økonomi –Budsjett jevnt over år –Båt og buss – økonomisk krevende (båt kr 590,- buss kr 33,-) –Antall reisende (buss, ) (båt, 516) –Stadige krav til innsparinger (hver budsjettprosess) Produksjon/ trafikk –Rush-utfordringer i byområder –Fallende antall reisene (særlig i utkantene). Hvor få = nedleggelse? –Økende omfang av områder uten skoleskyss –Tilbud/etterspørsel båt ofte utfordrende (fraflyttede områder, skoleskyss) –Behov på tvers av «fartsretning»

Samferdsel status Buss –Skoleruter (hvor det bor skoleelever) –Stamruter/Regionruter –Byruter (Bodø, Mo i Rana, Narvik ++) –Lokalruter Båt –Skoleruter (deler av noen få stamruter og lokalruter) –Stamruter/Regionruter –Lokalruter

Samferdsel status Har vi en rimelig felles oppfattelse av status?

Hvordan beholde og utvikle et fungerende samferdselstilbud i Nordland? Skoleskyss – lovpålagt –Nedleggelse av grendeskoler –Sentralskole –Organisering av skoledagen (midtskyss, start/stopp) Satse på gjennomgående ruter (stamruter) og etablere korresponderende lokale systemer –Lokaltrafikk må korrespondere når vi ønsker å dra til «byen» –Mest mulig stopp ved knutepunkter –Frekvens og fremføringshastighet

Hvordan beholde og utvikle et fungerende samferdselstilbud i Nordland? - fortsettelse Båt – behovsanløp (få innbyggere, sesong) Hvor skoleskyss ikke finnes - satse på lokalt tilpassede bestillingstransporter –Synkende passasjergrunnlag –Effektivisering av offentlig betalt transport (tilpasset det reelle behovet) Hvor skoleskyss finnes – ingen ruter i skoleferiene –I samarbeid med taxi –I samarbeid med kommune –I samarbeid med «frivilligheten»

Fremtidens buss og båtruter i din kommune?

Utfordringer Må løses sammen av kommune – region – fylkeskommune –prosess i Bodø (Kollektivplan for Bodø); BK, SVV, JBV og NFK –klar forutsetning fra NFK, at kommunene bidrar –alle samme «realistiske bilde» Hvorfor «nye prinsipp» i planlegging?: –effektivitet –fleksibilitet –oversiktlig/enkelt –fremtidsrettet –endringsdyktig

Utfordringer Hva er hovedprinsippene? –gjennomgående stamruter –stoppe på sentrale punkter (punkter uten lokaltrafikk) –stamrutene søkes samordnet med annen kollektivtrafikk –lokale ruter må i størst mulig grad korresponderende med stamruter –styrte lokale fleksible system –andre fleksible lokale system –skoleskyss som i dag – kan vi tenke endringer?

Utfordringer - handlingsplan Konkrete målbare FELLES mål –Mål + når, hvor, hvordan og kostnader Må tenke både lokalt og regionalt samtidig –De fleste reise utføres lokalt –Mulighet for tilknytning til «transportsystem» Fremtidsperspektiv (bosetning, folketall ?) –Hva er sannsynlig fremtid? –Har vi ambisjoner om å påvirke fremtiden? –Stemmer «ønskene» med kommunale strategier?

Utfordringer - handlingsplan Hvordan skape arena for felles utvikling?

Utfordringer Hva er viktigst - opprettholdelse av ruteproduksjon eller buss og båt av nyeste årgang (miljø, universell utforming osv.)? Hvem skal prioriteres? Kun skoleskyss er pålagt, hva med arbeidspendling, næringsliv, handlereiser, hyttefolk, osv. Gods, hvor langt skal fylkeskommunen strekke seg for å konkurrere med kommersielle/parallelle tilbud? Kan vi få raskere fremføring ved å kutte ut mindre "steder" undervegs? Flybuss etterspørres, er det et offentlig anliggende? Hvor mange må benytte seg av ett tilbud, for at det skal opprettholdes? Dersom vi må justere rutetilbudet for å spare penger, hvordan skal vi gå frem for å få det til? Kommunenes bidrag til terminaler og annen infrastruktur?