Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
…og de selvkjørende bilene og bussene
Framtida… …og de selvkjørende bilene og bussene …sjåførene… Kunnskap, analyser, spekulasjoner og spådommer (og litt «meirfiksjon») Landskonferansen Yrkesseksjon Samferdsel og Teknisk Gardermoen 16. november 2017 Carl Ivar Delingsrud, Sektorpolitisk enhet
4
Når framtida lar vente på seg
13
Gartners hype-kurve for nye teknologier (juli 2017 - utgaven)
Platå vil nås i løpet av: Selvkjørende biler! Mindre enn 2 år 2 til 5 år 5 til 10 år Mer enn 10 år FORVENTNINGER Innovasjons- utløser De oppblåste forventningers bølgetopp De knuste illusjoners bølgedal Opplysningens åsrygg Produktivitetens platå TID
14
EZ10: Franskprodusert selvkjørende
minibuss fra Ligier/Robosoft I prøvedrift i Stavanger-området Batteridrevet, ca. 4 meter lang, ca. 2 meter bred, ca. 2,75 meter høy Toppfart: 40 km/t, reell driftshastighet som en sykkel Kapasitet: 12 passasjerer; 6 sitteplasser, 6 ståplasser Orienterer seg ved visuell gjenkjennelse, laser og GPS – endrer bane og fart Prioriterer sikkerhet framfor framkommelighet Kan kjøre i rute m/ faste stopp eller stopp på anmodning, eller bestilles m/ app «Last mile»/mating, intern transport på avgrensede områder, varelevering Vil i liten grad erstatte dagens yrkestransport
15
Nivåer av automatisering i bil/buss
Ingen automatisering Kan motta advarsler/inngrep fra automatiserte systemer Automatiserte systemer har aldri noen vedvarende kontroll 1 Automatisering av styring eller bremsing/akselerasjon Adaptive Cruise Control, Parking, Lane Keeping 2 Automatisering av styring og bremsing/akselerasjon Sjåfør med full oppmerksomhet mot trafikken Sjåføren klar til å øyeblikkelig ta over kontroll 3 Sjåføren kan ha blikket andre steder (kan se film, surfe på nett) Sjåføren må være klar til å gripe inn på kort varsel 4 Sjåfør uten aktsomhet, tar over når systemet ikke fungerer Sjåføren kan sove, trengs kun når automatisert system er nede 5 Førerløst (selvkjørende biler som kan kjøre «overalt») Sjåføren kan finne seg en annen jobb ,
16
Tap av kompetanse? Sjåførene bør medvirke i utformingen av automatiserte styresystemer Sjåfører bør medvirke i utformingen av driftsformene Det bør utarbeides yrkesfaglige kurs for ny sjøførkompetanse Kan vi drøfte muligheten for nye, oppgraderte jobber for førere av automatiserte kjøretøy?
17
Sekundæroppgaver? Hvilke oppgaver utenom kjøring er tenkelige (om noen)? Å utføre sekundæroppgaver ved automatisering på nivå 4 er en mulighet så lenge sikkerheten er garantert. Det trenger ikke å bety at slike oppgaver ikke skal regnes inn i “kjøretida”, slik denne definers I lov- og avtaleverk Sekundæroppgaver åpner en mulighet for jobb-innovasjon
18
Foreløpig oppsummering:
Førerløse biler “overalt” (på veier og gater) er ennå langt unna (eksperter sier år) Trinnvis innfasing av automatisering på lavere nivåer kan ha store virkninger for (yrkes-)sjåføren Det kommer et økende press på lover og forskrifter (f.eks. EUs kjøre- og hviletidsbestemmelser) Fagforeningene er i nå-situasjonen lite involvert Pro-aktivt engasjement fra fagforeningene kan være strategisk fornuftig
19
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.