KS Folkevalgtprogram 2015-2019 Adferd og omdømme Noen generelle lover Kurt Orre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Advertisements

Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Velkommen til tilbudskonferanse Digitale læremidler.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse EØS Rammeavtale for kjøp av renholdsprodukter og leie av doseringsutstyr Innkjøpsseksjonen Onsdag 23. oktober.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Innsyn og adgangsbegresning
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
SU – Mortenstua skole skoleåret
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Samarbeid og konflikt.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
- For ansatte og folkevalgte i Rana kommune
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Erfaringer med bruk av NS 8435
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Nye føringer for offentlige anskaffelser som verktøy for innovasjon og næringsutvikling Byggavfallskonferansen – 7. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Anskaffelser i Møre og Romsdal fylkeskommune Rammeavtaler
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Ny medarbeiderundersøkelse i 2014
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Innkjøpsforum Del 1: E-handel
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Valg av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Victor Ebbesvik, KS Vest 27. og 28. februar 2019
Dag Wiese Schartum, AFIN
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

KS Folkevalgtprogram Adferd og omdømme Noen generelle lover Kurt Orre

Folkeskikk for folkevalgte

Klima og oppførsel - noen tema Hersketeknikker fritt etter Berit Ås – Usynliggjøring ( Jeg har vært med lenge, så dette vet jeg….) – Latterliggjøring (på talerstolen og i krokene) – Tilbakehold av informasjon (noen av oss har snakket sammen) – Hakking, fordømmelse uansett hva du gjør (mistenkeliggjøring av motiver) – Påføring av synd og skam (skittpakker) Balanse mellom hensynet til markering av politisk uenighet og behovet for samhold og fellesskap. Posisjon og opposisjon

Møteorden – Titulering – Taletid – Replikker – Forlate plassen – Oppmerksomhet (sosiale media, strikking, kommunikasjon med tilhørere Kleskode

De nye – hvordan tar vi imot dem?

Adferd og klima i kommunestyret Hvordan kan de politiske diskusjonene best tas i de åpne møtene og ikke bare i gruppemøtene? Hvordan kan dere legge til rette slik at alle i kommunestyret blir inkludert

Til diskusjon 1.Ethvert folkevalgt lederskap er avhengig av et godt samspill med sin egen administrasjon. Og skal forholdet mellom de folkevalgte og administrasjonen bli godt, kreves det respekt og aksept for de ulike rollene. Tillit er helt sentralt i dette samspillet. 2.Du har som folkevalgt dannet deg et bilde av at styring og ledelse av en virksomhet i kommunen er kritikkverdig og bør endres. – Er dette noe som du som folkevalgt har noe med, eller er det rådmannens bord? – Hvilke refleksjoner bør du gjøre, før du eventuelt gjør noe? – Hvis svaret er at du ønsker å ta det opp, hvordan gjør du det?

Omdømme

Å bygge kommunens omdømme som arbeidsplass og lokalsamfunn Godt omdømme God informasjon Gode erfaringer og kvalitet på tjenestene Gode relasjoner og godt samspill «Omdømme er omgivelsenes oppfatning av kommunen over tid»

Definisjon Omdømme på et enkeltområde: Forholdet mellom det vi faktisk leverer og det som er forventet av oss som leverandører Omdømme for kommunen: Summen av omdømme på hvert enkelt område "summen av forventninger omgivelsene har til et selskaps produkter, service og aktiviteter i forhold til forretningsmessige, sosiale og finansielle prestasjoner”.

Hvem former kommunens omdømme? De folkevalgte selv Alle ansatte Media (Jarlsberg Avis, Tønsbergs Blad og NRK Vestfold) Brukere og innbyggere Organisasjonene som kommunen samhandler med

Hvorfor bør kommunen ha et godt omdømme Skaper trygghet hos brukere av kommunens tjenester Viktig for rekruttering av nye folkevalgte og for motivasjon og oppslutning fra politisk ledelse Viktig for de ansattes og ledernes trivsel Bidrar til god rekruttering av ansatte og ledere Gjør at samarbeidspartnere har tillit til kommunen

Tre hovedregler for bygging av et godt omdømme - Innovasjon Norge 1.En må holde det en lover. Det er avgjørende å aldri skape forventninger en ikke kan innfri. 2.Det nytter ikke å kjøpe seg et omdømme. Den lates strategi er annonsekampanjer. Den smarte vet at det gjelder å bygge en organisasjon innenfra. 3.En må være den en er. Hvis en ikke vet hvem en er, må en finne det ut. Dette betyr mindre fokus på image og mer fokus på innhold.

Omdømme -drøftingstema Noen viktige omdømmeutfordringene for Holmestrand kommune i dag, og som kommunestyret selv og du selv som kommunestyrerepresentant kan påvirke?

NOEN GENERELLE LOVER ALLE MÅ KUNNE LITT OM

Forvaltningsloven Enkeltvedtak er vedtak som kommunen treffer og som gjelder en eller flere personer. Parter i saken har rettigheter som er beskrevet i lovene. Veiledningsplikt slik at partene blir i stand til å ivareta sine interesser. Foreløpig svar innen en måned. Vedtaket skal være skriftlig og begrunnet. Partene skal gjøres oppmerksom på klageadgangen med klagefrist. Klagen går til en høyere instans i kommunen eller til fylkesmannen. Taushetsplikt. Kan gjøre unntak i parters rettigheter når det foreligger personlige og forretningsmessige forhold.

Offentlighetsloven Hovedregel: Alle saksdokumenter er offentlige så lenge det ikke er gjort unntak i lov. Alle har rett til å gjøre seg kjent med dokumenter, også de som ikke er parter. Unntak. – Interne saksforberedelser. – Kommunens egne forretningsforhold – Opplysninger underlagt taushetsplikt Som hovedregel skal alle dokumenter som er unntatt offentlighet merkes med lovhjemmel.

Anskaffelser Offentlige anskaffelser styres av både nasjonalt regelverk og av regelverk gjennom EØS-avtalen Anskaffelser skal oppfylle hovedintensjonene i regelverket om offentlige anskaffelser: bidra til økt verdiskaping sikre effektiv ressursbruk sikre det forretningsmessige sikre likebehandling gjennomføre innkjøp på en tillitvekkende måte

Lov om offentlige anskaffelser Kommunene betydelige markedsaktører Konkurranse som hovedprinsipp-ikke gi fordeler til lokale leverandører Noen hovedregler: – Store innkjøp - over 3,1 mill. kr (drift) og 39 mill. kr (investering) - skal kunngjøres i hele EØS-området – Innkjøp under EØS grensen og over kr ,- skal kunngjøres åpent (DOFFIN) – For innkjøp under kr ,- kan kommunen begrense seg til å sende prisforespørsel til 3 leverandører. Egne prosedyrer for ulike terskelverdier av innkjøp Forskriftene til loven setter rammer for konkurranseform og prosess. Kommunestyret ofte involvert i beslutninger.

Anskaffelser Dere kan velge å gi politiske føringer av ulikt slag: Stille krav til leverandører og produksjon, styre innsatsfaktorer og legge vekt på livssykluskostnader Stille krav om etisk handel, som skaper sosiale vilkår og sikkerhet for arbeidere som produserer varer i lavkostland Stille krav til oppfølging og rutiner som motvirker sosial dumping Sikre lærlingplasser Legge til rette for at lokale leverandører skal kunne delta i kommunale anbudskonkurranser Ta hensyn til behovet for vernede arbeidsplasser gjennom reserverte kontrakter