Lønn som fortjent? Live Rasmussen Foto: Fredrik Hovind Juell Layout: Torgunn Karoline Moe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Sommervikar i Blend.
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
En lærende organisasjon?
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Bibliotekansatte hvem er vi? Vi er mange forskjellige medarbeidere med forskjellig utdanning: Kontorutdannede, IT-utdannede, Bibliotekar – med bachelorgrad,
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
OU-seminar ved Univ. i Nordland, Lisbeth Eriksen, leder FBF
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Glitre barnehage.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ungdoms prioriteringer, valg og bortvalg av realfag
LEGEN SOM ARBEIDSGIVER
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Aksjonsforskning.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Tariffoppgjøret lokale lønnsforhandlinger ved HiL pr
Medlemsmøte i NTL Riksrevisjonen 7. september 2010.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Kommunen som arbeidsgiver
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Samfunnsviterne - hvem er vi?
Roller og synsvinkler Bente Erlien
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
PF – den beste fagforeningen i politi- og lensmannsetaten, med fornøyde og engasjerte medlemmer Mellomoppgjøret 2007 Jørgen Hellwege
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Velkommen til et nytt skoleår!
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
LEDERKONFERANSEN 15. MARS 2006 LØNNSPOLITISK PLATTFORM UTFORDRING FOR LEDERSKAPET.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Hva blir jeg – uten en profesjonsutdanning? Erna Synnøve Kjensjord, Karrieresenteret 11.mars 2015.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Høgskolen i Oslo Profiler! Case-analyse Basert på søknader til førstelektoropprykk og kommisjonsvurderinger Vibeke Bjarnø, Avd. for lærerutdanning, Høgskolen.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Rekruttering i Skatteopplysningen Øst Rett kompetanse på rett plass Tonje Faraasen.
Arbeids- og læringsmiljø og Universitetsbiblioteket Live Rasmussen Foto: Fredrik Hovind Juell Layout: Torgunn Karoline Moe.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Del 3: Mine muligheter.
Agenda: Lønn Forventninger Kontorstruktur Spørsmål og svar
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
LEGEN SOM ARBEIDSGIVER
Klar ferdig gå….part two!
Behovet for fremmedspråk i næringslivet og offentlig sektor
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
Ny som universitetslærer
Om opprykk til førstelektor
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Klar ferdig gå….part three!
Utskrift av presentasjonen:

Lønn som fortjent? Live Rasmussen Foto: Fredrik Hovind Juell Layout: Torgunn Karoline Moe

Lønn : struktur – innhold – utførelse – lokal historikk Rettigheter, muligheter, forventningsavstemming, systematikk, sammenheng med kompetansebygging

STRUKTUR - INNHOLD

FBFs lønnskriterier Bibliotekar (l.pl ) SKO 1410 LR 15 ltr Etter FBFs vurdering bør minimum alternativ lønnsstige benyttes. Spesialbibliotekar (l.pl ) SKO 1515 Ltr skjønnsutøvelse og selvstendighet. - Relevant bibliotekfaglig praksis og erfaring vil bli tillagt vekt. Hovedbibliotekar (l.pl ) SKO 1077 Ltr oss/organisasjon/foreninger/fbf/lonnskriterier/

Arbeidsoppgaver Katalogisering og klassifikasjon hovedsakelig av periodisk materiale Kvalifikasjoner Bachelor eller tilsvarende innenfor bibliotek-, medie- og informasjonsfag. Gode språkkunnskaper er nødvendig. Kjennskap til Open Access og publiseringskanaler i akademia er ønskelig. Erfaring med katalogisering og klassifikasjon. Gode datakunnskaper. Språk Norsk Engelsk Egenskaper Evne til å jobbe effektivt, resultatorientert, grundig og selvstendig. Gode samarbeidsevner. Initiativrik. Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt. Hvilken kode / lønn (1)

Hvilken kode / lønn (2) Arbeidsoppgaver Utvikle tilbudet til barn og unge, fra barnehagebarn til ungdom i videregående skole. Litteraturformidling og informasjon til barn, ungdom, foreldre og pedagogisk personale Innkjøp og utvikling av mediesamlingen til barn og unge Nettverksbygging Ansvar for utstillinger, arrangementer og spilltilbud til barn og unge Delta i den daglige driften Kvalifikasjoner Erfaring fra arbeid med barn og unge Kunnskap om barne- og ungdomslitteratur Fortrinnsvis bachelor i bibliotek - og informasjonsfag. Annen relevant høyere utdanning kan vurderes. Erfaring fra formidlingsarbeid og utadrettet virksomhet er ønskelig Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner Gode IT-kunnskaper og interesse for dataspill Personlig egnethet vil bli vektlagt Egenskaper Du er utadvendt og raus, med hjerte for barn og unge Du er en tydelig og god rollemodell Du er kontaktskapende og god på relasjoner Du er nytenkende, utviklingsorientert og har evne til å se praktiske løsninger Du er fleksibel, serviceinnstilt og engasjert

Aktuelle arbeidsoppgaver Undervisning og veiledning av studenter, stipendiater og forskere. Open Access, forskningsdokumentasjon, lagring av forskningsdata, bibliometri, formidling, kontaktbibliotekar for et fakultet, EndNote, elektroniske tjenester. Ønskede kvalifikasjoner Undervisningserfaring IKT-kompetanse, gjerne formell kompetanse Erfaring fra fag- og forskningsbibliotek Erfaring med formidling og arrangementer Evne til å arbeide både selvstendig og i team Gode norsk- og engelskkunnskaper Fleksibilitet, serviceinnstilling samt evne til raskt å sette seg inn i nye arbeidsområder Vilje til faglig utvikling Personlig egnethet Hvilken kode / lønn (3)

UTFØRELSE

Når snakker vi om hvordan vi utføre jobben og hva det skal bety for lønn? Medarbeidersamtale Lønnssamtale Lokale forhandlinger Basert på lokal lønnspolitikk

Lønnspolitikk lokalt skal fremme verdier, holdninger, innsats, handlinger og resultater. skal være fundamentet for en systematisk lønnsfastsettelse. skal bidra til å nå virksomhetens mål og strategier skal være kjent og forstått av alle lønnsstatistikk skal være tilgjengelig praksis skal utvikles over tid

LOKAL HISTORIKK & PRAKSIS

Stillingsvurdering : forsvaret Problemløsing Beslutninger Samarbeid (Kontakt og kommunikasjon) Spesielt Ansvar Ledelsesansvar Spesialistansvar Formalkompetanse Tjenesteerfaring Utdannelse.

Lønnsguide Ledig stilling, utlysning og tilsetting Lønnsfastsettelse innen et år 2.3.8,3 Endring av stillingsinnhold/ekstraordinær innsats Lokale lønnsforhandlinger lov-og-avtaleverk/lonnsmuligheter.html

Oppgaver (1) Kari på NMBU har fått ansvar for en del av nettsidene på biblioteket. Leder mener dette er oppgaver på nivå med de hun har som spesialbibliotekar. Hva kan Kari gjøre? Arne har fått ansvar for et større digitaliseringsprosjekt på NTNU og tar kontakt med FBF. Hva kan rådet fra FBF være?

Oppgaver (2) Kristian på Hixx er IT-bibliotekar (Spesialbibliotekar) og jobber mye etter normalarbeidstid og lager gode løsninger for sine kollegaer og vit.ansatte på høgskolen. Hvordan bør han argumentere overfor sin leder for å få mer lønn. En kollega mener han bør bli ingeniør eller rådgiver. Hvorfor eller hvorfor ikke? Kristine på Uixx er ansatt som bibliotekar. Hun har over tid fått nye oppgaver på et høyere nivå og får tilbud om to lønnstrinn i lokale forhandlinger men er ikke fornøyd. Hva gjør hun.