Alle elever har rett på et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring Beredskapsteam mot mobbing MR Trond Hansen Riise Geiranger 21.04.16.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Organisering og roller i Lp modellen PPT sine roller
Fra prøving og feiling til
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fra prøving og feiling til
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Systemrettet arbeid i PP tjenesten
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Nulltoleranse for mobbing
Generelle tiltak og forebygging
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Organisering og arbeidet i kommunene
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Senter for atferdsforskning
Kampen skole Vår visjon:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Kommunereforma Stemmer kart og terreng?.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Mobbing og atferdsproblemer
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
1 STOPPING AV MOBBING Mobbingens psykologi Noen sentrale faktorer som bidrar til å skape og opprettholde mobbesituasjoner. Stopping av mobbing Hvordan.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.
Rehabiliterings etter en mobbesak. Snu krevende klasser.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nye føringer – nye muligheter
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Prehospitale tjenester HMR
Velkommen til foreldremøte høsten 2017
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til dag 4 Kompetanseprogrammet mobbing
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Pensjonistforbundet Kontingentutvalgets innstilling.
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Trygt og godt skolemiljø
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Foreldremøte Tau skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Mobbeombudet i Nordland
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
”Å høre til” Virkemidler for et trygt psykososialt miljø
Utskrift av presentasjonen:

Alle elever har rett på et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring Beredskapsteam mot mobbing MR Trond Hansen Riise Geiranger

Bærum

Oslo – Aurskog/Høland nov 2014

Hva jobber vi mot? Hva kan PPT som barnehagens- og skolens støttesystem gjøre for å forebygge- og stoppe mobbing ?

Kjenner du denne?

Litt om mobbedommene Elevenes subjektive opplevelse må tas på alvor. Skolen må sette inn tiltak inntil eleven har det bra Skolen må sette inn tiltak mot alle og generelt, ikke bare mot den som blir mobbet. De sårbare elevene krever spesiell oppmerksomhet fra ledelsen og lærerne. Ledelsen og skolen kan ikke skylde på at de ikke har nok kunnskap. Skoleeier må sørge for at skolene har oppdatert kompetanse. Kommunen og rektor kan ikke legger ansvaret på enkeltlærere.

Faser i en mobbesak IVarsling IIAvdekke IIIIntervensjon IVRehabilitering

Aggresjon - proaktiv

9 PROAKTIV AGGRESIVITET- makt, tilhørighet (kjønn og etnisitet) - blikk for sårbarhet TILSKUERE REDUSERTE HEMNINGER- oppløsing av ansvar i grupper - psykologisk distanse - legitimering (Roland 2007/2014) P1P1 P3P3 P2P2 T En mobbesituasjon En En mobbesituasjon

15-20% av ungdommer har betydelige psykiske vansker

Skoleeier forvalter morgendagens humankapitalen 1/3 er selvgående 1/3 er delvis selvgående 1/3 har lav evne til å implementere ny praksis - ??????? Spørsmål: Har din skole en god strategi for å møte forventningene som kommer? Hva – hvordan – hvem?

«Vanskelige» klasser ? Et kjennetegn på vanskelige klasser er at læreren har mistet kontrollen i klassen. Opplevelse av kontroll, eller autoritet, er subjektivt, og det er derfor vanskelig å gi eksakte og objektive kriterier for når tid kontrolltap er et faktum. – (Grete Vaaland, Snu vanskelige klasser s. 2) BenteB. PPT Rana

Fase 1 * Fase 2 * Fase 3 SNU-DAG Foreldremøte Fase 4 Strategi 4-fase-modellen Avklaring Kartlegging, observasjon, utredning Evaluering/justering Sosialpedagogisk arbeid

Svar ærlig. Ingen andre elever får se det du svarer. Navn: ……………………………………………………… Klasse: ………………………. 1.Hvem i klassen vil du helst være sammen med i friminuttene? Skriv tre navn ……………………………… 2. Hvem i klassen er det som bestemmer mest? Skriv tre navn ……………………………… 3. Hvem i klassen hjelper andre elever? Skriv tre navn ……………………………… 4. Hvem i klassen hjelper lærerne? Skriv tre navn ……………………………… 14 Ikke-anonym spørreskjema til elevene 5. Hvem i klassen bråker i timene? Skriv tre navn ……………………………… 6. Hvor ofte bråker du i timene? (sett kryss) Aldri … Hver uke … Omtrent hver dag … Omtrent hver time 7. Jeg synes det er for mye bråk i timene (sett kryss) Helt uenig … Litt uenig … Litt enig … Helt enig … 8. Jeg tror de andre i klassen synes det er for mye bråk i timene (Sett kryss) Helt uenig … Litt uenig … Litt enig … Helt enig … Om mobbing: Mobbing er vonde handlinger som utestenging, ryktespredning, erting eller dytting, slag og spark mot en som ikke kan forsvare seg. 9. Hvor ofte er du blitt mobbet på skolen i høst? (sett kryss) Aldri … Av og til … To - tre ganger i måneden … Hver uke … Omtrent hver dag … 10. Dersom du er blitt mobbet, hvem er det som har mobber deg? (Skriv navnene) ……………………………………………………………………………………………………………… ………… 11.. Hvor ofte har du mobbet andre på skolen i høst? (sett kryss) Aldri … Av og til … To - tre ganger i måneden … Hver uke … Omtrent hver dag …

Dersom du har mobbet andre, hvem har du mobbet? (Skriv navnene) ………………………………………………………………………………………………………………………… 13. Hvem i klassen mobber andre? (Skriv navnene) ………………………………………………………………………………………………………………………… 14. Hvem i klassen blir mobbet? (Skriv navnene) ………………………………. 15. Har du blitt mobbet på mobiltelefon eller PC (nettmobbing)? Aldri … Av og til … To - tre ganger i måneden … Hver uke … Omtrent hver dag … 16.. Hvem i klassen blir mobbet på mobiltelefon eller PC (nettmobbing)? (Skriv navnene) ………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………… Har du mobbet andre på mobiltelefon eller PC (nettmobbing)? Aldri … Av og til … To - tre ganger i måneden … Hver uke … Omtrent hver dag … 17. Hvem i klassen mobber andre på mobiltelefon eller PC (nettmobbing)? (Skriv navnene) ………………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………….. Erling Roland Læringsmiljøsenteret 2015

Relasjonskart- kartlegge elevroller og forholdet mellom dem Berit Anders Anne Ida PER Ivar

Hva vet vi om effekten av tiltak? Barneskole(220 elever)13,7% - 5,9% Barneskole(110 elever)8,3%-0% Ungdomsskole (190)10,5%- 0%

Elevenes prosjekt. Harriet Bjerrum Nielsen, (2009): «Skoletid» Tilegne seg faglige kompetanser og ferdigheter Etablere og finne sin plass i jevnaldergruppen Ta del i klasserommets kommunikasjonsformer og autoritetsrelasjoner

Ledelse UIU Læringsmiljø IKT VFL Elevens læring og utvikling Skolens hverdag :

Kapasitet på individ nivå Flashpoler 2008 Kompetanse Motivasjon Verdier

Endringen Fixsen 2005 Kjerne komponenter Trening Veiledning Adm støtte Ansatte i skolen Lojalitets måling -Avdekke, stoppe -Nullvisjon -Autoritativ voksen -Gode rutiner-årshjulet

”Det ideelle”: Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kunnskaps- basert praksis Kompetanseutviklinga ledes av rektor med støtte fra skoleeier og under veiledning fra et eksternt kompetansemiljø

Organisering av Beredskapsteam Prosjekteier: Skoleeier i samråd med PPT og Fylkesmannen Skoleeier/rektor: 1.Samle informasjon om utviklinga på sin skole. 2.Trenger vi ekstern støtte? 3.Følge opp skoler som har høye mobbetall/utfordringer i læringsmiljøet. 4.Bygge nettverk mellom skoler. Beredskapsteamet I: 1.Implementere verktøyene for å avdekke og stoppe mobbing. Skolebasert. 2.Sørge for høy kompetanse på de tjenestene som ytes. 3.Bidra på skoleleder- samlinger, media. 4.Hente støtte fra Beredskapsteamet II i komplekse saker. 5.Bistå fylkesmannen Kommuner og skoler over hele fylket. Ekstern veiledning: Læringsmiljøsentret UiS

Kompetansebygging Beredskapsteam mobbing MR – 50 PP-rådgivere Mobbingens psykologi E Roland, Fosnavåg Kompliserte mobbesaker Hvordan hjelpe skoler utenfra? Molde Å snu vanskelige klasser Sviktende lærerautoritet CasejobbingÅlesund Rehabilitering, arbeid etter at saken er ”løst”. Kasusbasert læring på skolenivå Praksisfortelling, mor til mobbeoffer Hvordan kan skolen lære av en mobbesak? Implementering Håholmen

Hvem deltar? PPT Aukra, Midsund og Molde PPT Herøy PPT Stranda PPT Rauma PPT Sande og Vanylven Storfjorden PPT (Skodje, Stordal, Ørskog, Norddal) PPT Sula PPT Sunndal, Tingvoll og Nesset PPT Surnadal, Halsa og Rindal PPT Sykkylven PPT Ulstein og Hareid PPT Ørsta og Volda PPT Ytre Nordmøre (Kristiansund, Aure, Averøy og Smøla)

Deltagerne i Beredskapsteamet kan veilede i metodikk på hvordan avdekke, stoppe og forebygge mobbing. Eksempel fra Læringsmiljøprosjektet: Rektorsamling Kurs: God skolestart, august før skolestart 1. semester: Avdekking av mobbing og rutiner for oppfølging 2. semester: Klasseledelse og forebyggende arbeid 3. semester: Å utvikle organisasjonen og bygge en lærende organisasjon 4. semester: Repetisjon og kvalitetssikre at rutinene er på plass Tema for fylkesvise samlinger for alle i Beredskapsteamet ( ) 1.Begynnende mobbeatferd i barnehagen 2.Digital mobbing 3.Arbeid mot videregående skole 4.Ledelse, organisasjonsutvikling, jus 5.Klasseledelse, relasjoner Beredskapsteam– veien videre

Systematikk og sammenheng LÆRERarbeider systematisk = BRA LÆRERTEAMET arbeider systematisk = BEDRE SKOLEN arbeider systematisk = BEST

Hva er Beredskapsteam II

Skoleeiere som arbeider kunnskapsbasert = FANTASTISK Fylkesmannen Møre og Romsdal PPT Læringsmiljøsentret UiS – HiVolda