B YRÅDETS FORSLAG TIL BUDSJETT FOR 2016 - Ikke akkurat en fantastisk opplevelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Årshjul Abildsø skole FAU
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
IKT Orkide Ledelse og Skole
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
LEVANGER KOMMUNE Budsjett 2002 Presentasjon formannskapet 07. November 2001.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Ungdomstrinn i utvikling
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Muntlige presentasjoner
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Erfaringsutveksling fra fylkespolitikken - Innledning ved Lars Salvesen Drøfting.
Samarbeid mellom skole og hjem
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Nettverk GRS Nov./des Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Modellkommunene Hva er unikt?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 og Vg 2 4. september 2012.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1- idrett 2. september 2014.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
20. november, dagskurs for arbeidsplasstillitsvalgte i barnehage/fagsenter Budsjett 2016.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Dagskurs for barnehage 20. november 2015 Halvor Hals Kolsrud, fylkesstyremedlem Vurderingsarbeid i Oslo-barnehagen.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
NÆRMILJØRAPPORT Klasse – Skolens navn1. Prosjektarbeid for 8. trinn HVORFOR ER NÆRMILJØET VIKTIG FOR OSS? Ordet miljø brukes om omgivelsene vi lever i.
Kompetanse for mangfold
Kommunal planlegging.
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? – en kvantitativ studie Kjartan Steffensen, Seniorrådgiver ved seksjon.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Utkast til produksjonsplan/releaseplan
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Skolebasert kompetanseutvikling
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Høstrapport – tall og statistikk
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

B YRÅDETS FORSLAG TIL BUDSJETT FOR Ikke akkurat en fantastisk opplevelse

H VA SKAL VI GJENNOM ? Kort oversikt over budsjettprosessen Hovedtrekkene i årets budsjettforslag Årets spesielle situasjon med byrådsskifte Hvordan jobber vi fram til budsjettet vedtas

E T LANGT ARBEID SOM FOREGÅR « ALLTID » Arbeidet går gjennom ulike faser gjennom året, selve vedtaket er en liten del Det er to elementer: Budsjett for neste år og økonomiplan for de neste 4 årene. Økonomiplanen peker 4 år fram i tid Planlagt og systematisk nedskjæring over tid ,5-14,8-60,4-106,0

I NNSPURTEN Vi er mest synlig involvert de siste 6-8 ukene. Budsjettforslaget blir lagt fram i slutten av september I oktober og november forhandler politikerne om å finne felles løsninger og organisasjoner jobber for endringer I begynnelsen av desember blir budsjettet vedtatt Like før jul blir budsjettet til den enkelte skolen fordelt. I slutten av januar vedtar skolenes driftsstyrer hver skoles budsjett

H VA INNEHOLDER ÅRETS FORSLAG ? Skole utropt som vinner av byrådet, fordi der kuttes det minst Det er et rammekutt i bydelene på 84,7 millioner Skjult kutt med 80% kompensasjon Spesialskoler er lagt inn i rammene for grunnskole og videregående Bygges mye nytt, men hva med vedlikehold? Ingen planer for ekstraordinære bevilgninger på IKT-området

F ORELØPIG KONKLUSJON Det blir 2000 flere elever i Osloskolen, de reelle kuttene tilsvarer omtrent 50 lærerstillinger Bydelene rammes hardest Det er et ostehøvelbudsjett Vi jobber med å se på konsekvensene av at spesialskolene legges sammen med resten av grunnskolen

H VA SKJER NÅ ? Nytt bystyre tiltrer 21. oktober Nye medlemmer i kultur- og utdanningskomiteen (KOUK) Nye medlemmer i finanskomiteen Nytt byråd Nytt budsjettforslag Budsjettet skal fortsatt vedtas 9. desember

H VA TROR VI ? Ingen grunn til å vente mirakler Ikke store systemiske endringer, men noen tydelige markeringsendringer Kutt kan stoppes, rammer kan økes i noe grad Endringer som koster lite i kroner kan bli enklere å få gjennom

H VA ER VERBALFORSLAG ? Budsjett er tall og ord. Rammebevilgninger innebærer at hver etat, hver bydel skal klare seg med det de får. Sterke politiske føringer i teksten i budsjettet. Kan være helt gratis å endre – og det er fint for oss.

S KOLEBIDRAGSINDIKATORER ETATEN SIER: «Ifølge SSB gir ikke Value added-indikatoren et fullstendig bilde av skolens bidrag til elevenes læring. For eksempel er skolenes bidrag fra 1.–4. trinn ikke hensyntatt i beregningene. Undersøkelsen fanger heller ikke opp alt som er utenfor skolens kontroll, som f.eks. oppfølging fra foresatte, motivasjon og holdning til skolen.» BUDSJETTET SIER: «Kunnskapen fra skolebidragsindikatorer vil være med på å drive utviklingsarbeidet framover.»

M ÅL, TILTAK OG RESULTATINDIKATORER «Byrådets tiltak på utdanningssektoren skal bygge på følgende prinsipper: (…) - Bruk av standardisert materiell og verktøy på kjerneområder (…) - Analyse og oppfølging av elevenes resultater i henhold til Prøveplan Oslo og andre vurderingsformer»

M ÅL, TILTAK OG RESULTATINDIKATOR Alle skoler skal ha en lokal plan for elevens progresjon i lesing og regning. Gi alle elever tilbud om leksehjelp og faglig fordypning, bl.a. fagspesifikke kurs og eksamensforberedende kurs. Gi skolene bistand til å håndtere særskilt utfordrende elevere

L ITT ARTIG FRA BARNEHAGE «Det er høy foreldretilfredshet med barnehagetilbudet i Oslo kommune. Byrådet ønsker også å lytte til hva barna i barnehagene synes om det tilbudet de får. Byrådet vil derfor undersøke trivselen ved å gjennomføre samtaler med noen av de største barna i utvalgte barnehager, for deretter å vurdere om dette skal gjennomføres regelmessig i alle barnehager.»

L ÆRINGSTEKNOLOGI (E D T ECH ) «Byrådet ønsker å gi lærere i Osloskolen mulighet til å lære mer om hvordan digitale læremidler kan brukes i klasserommet, og vil ta initiativ til en egen sommerskole for lærere i samarbeid med EdTech- næringen.»

D ERE MÅ HJELPE OSS MED : Hvordan merker dere den stramme økonomien ute på skolene (vikarer, delingstimer, materiell, spesialundervisning, IKT-utstyr, m.m.)? Hvis dere fikk velge tre ting som det ikke koster noe å endre, hva ville dere valgt? Hva er viktig for dere når dere skal jobbe med budsjett på skolen i januar (budsjettlesing, prosessen med klubben, jobbing opp mot driftsstyret, enkeltposter, m.m.) Bruk et vanlig ark. Skriv nettverksnavn øverst. Noter og lever til meg.