Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm: 18.05.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Vurdering for læring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Individuell vurdering
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Framtida nå – les og forstå!
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Tidlig innsats i matematikk
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hvordan bruke vurdering som del av tidlig innsats
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Slåtthaug ungdomsskole
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver Regional konferanse i Tønsberg 16. – 17. april 2007 Prosjektleder Ole Christian Melhus.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Nasjonale prøver Sandved skole
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:

Tolkning av begrepene: 1.undervise 2.tilrettelegge 3.veilede 4.kartlegge 5.teste 6.prøve 7.vurdere

Å kartlegge Legge kart, over hva da? For hvem? Med hvem Av hvem? Til hvilken tid? Til hvilken hensikt? Til hvilken Pedagogisk bruk av resultater?

Undervise- tilrettelegge Fag, RLE, KHV, norsk osv… Elev, få/mange Grupper, små/store Alder, fra 6-19 år; obligatorisk

Å veilede Ulike former for veiledning Hensikt med veiledning; mål, struktur, innhold, form Kriteriefokusert, leserfokusert, skriverfokusert (Dysthe et al. )

Kartlegge, teste, prøve, vurdere; ulike målingsverktøy: Kartlegging: artleggingsmateriell.pdf artleggingsmateriell.pdf Nasjonale prøver: prover/Datoer-for-nasjonale-prover-2010/ prover/Datoer-for-nasjonale-prover-2010/ Mensa: pic= pic=5866

Hva er nasjonale prøver Formålet med nasjonale prøver er å vurdere i hvilken grad skolen lykkes med å utvikle elevenes ferdigheter i lesing, regning og engelsk. Nasjonale prøver skal primært gi styringsinformasjon til skolene og kommunene. Det er også forutsatt at prøvene skal kommHVA vet vi?e til nytte for den enkelte elevs pedagogiske utvikling i samarbeid mellom lærer, elev og foresatte. Nasjonale prøver er ikke prøver i fag, men i grunnleggende ferdigheter i alle fag. Prøvene i lesing og regning tar derfor ikke bare utgangspunkt i kompetansemålene i norsk og matematikk, men også i andre fag der mål for lesing og regning er integrert. Prøvene i engelsk skiller seg fra de to andre prøvene ved at de tar utgangspunkt i kompetansemål i ett fag. De nasjonale prøvene skiller seg fra internasjonale tester og kartleggingsprøver på flere vesentlige punkter. De internasjonale testene gir resultater på nasjonalt nivå, og grunnlag for å sammenlikne norske elevresultater med resultatene til elever fra andre land. De er også utviklet for å vurdere endring i elevenes ferdigheter over tid. Kartleggingsprøver skal være et pedagogisk verktøy for lærer og skal gi kunnskap om hvilke elever i klassen som trenger særskilt oppfølging. Hva vet vi om effekten? Nasjonale prøver gjennomføres på høsten, kort tid etter at elevene har startet på 5. og 8. trinn. Mange elever skifter skole fra barnetrinnet til ungdomstrinnet slik at prøvene på 8. trinn sier ikke noe om kvaliteten på ungdomsskolen, bare om hva elevene har med seg av grunnleggende ferdigheter fra barneskolen. Skoleeier har mulighet til å tilbakeføre resultatene på 8. trinn til avgiverskolene på 7. trinn. Kilde:

Info: Fritak fra nasjonale prøver gjelder kun for (1) elever med rett til spesialundervisning (enkeltvedtak) eller (2) elever med opplæring etter § 2-8 (særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter), og der det samtidig er klart at prøvene ikke vil ha mye å si for elevens opplæring. Det er altså ikke meningen at alle elever med enkeltvedtak automatisk skal kunne få fritak, men det skal gjøres en særskilt vurdering av om elever med enkeltvedtak har nytte av prøven i sin opplæring eller ikke. Her vil det naturlig nok være stor forskjell mellom elevene. Resultater fra nasjonale prøver blir presentert ved hjelp av gjennomsnitt, standardavvik (spredning) og som prosentfordeling på en skala med tre nivåer for 5. trinn og fem nivåer for 8. trinn. Elevene blir fordelt på de ulike mestringsnivåene etter sin poengsum på prøvene. Lærere får oversikt over resultatene til de elevene de har ansvar for. Det er utviklet et veiledningsmateriell som beskriver hvordan resultatene kan følges opp i forhold til enkeltelever og på gruppenivå. I og med at det kun er norske elever som deltar i nasjonale prøver, gir ikke resultatene svar på om norske elevers ferdigheter har nærmet seg nivået til elevene i andre land. De nasjonale prøvene gir heller ikke grunnlag for å si noe om 5.- og 8.-trinnselevene er blitt bedre eller dårligere til å lese og regne fra ett år til et annet. På samme måte som for de internasjonale studiene krever dette analyser over lengre tid og et metodisk opplegg med blant annet hemmelighold av en del oppgaver. I dag holdes ikke oppgavene i nasjonale prøver hemmelige fordi det er lagt vekt på at de skal kunne brukes i oppfølging på lokalt nivå. Skoler, kommuner og fylker kan likevel vurdere egen utvikling fra år til år ved å sammenlikne egne resultater med landsgjennomsnittet, som endrer seg svært lite på ett år. Man skal samtidig være klar over at endringer i elevgrunnlaget fra et år til et annet kan få stor betydning for resultatene på en skole eller liten kommune. Et lite antall elever med veldig svake eller sterke resultater kan gi stort utslag for skolen som helhet. Kvaliteten på skolens innsats kan derfor ikke måles gjennom resultatene fra nasjonale prøver alene. Endringer i resultater fra år til år må relateres til det skolen ellers vet om elevene og andre forhold som har betydning for resultatene.

Individuell vurdering Forskriftsendring om individuell vurdering i kraft Sist endret: Forskrift til opplæringsloven kapittel 3 og 4 Vurdering skal bidra til motivasjon og læring og regelverket er et viktig virkemiddel for å kunne oppnå en rettferdig og likeverdig vurdering både underveis og tilslutt. Den nye forskriften er utarbeidet på bakgrunn av dokumentert kunnskap om vurdering og læring. Forskning viser at man kan oppnå store læringsgevinster ved å utvikle vurderingskulturen og vurderingspraksisen i grunnopplæringen. Vurdering som har læring som mål er derfor et viktig virkemiddel for å realisere Kunnskapsløftets målsetting om økt læringsutbytte for alle. De viktigste endringene i den nye forskriften er at det er innført ett felles kapittel om vurdering for grunnskolen og videregående opplæring eget kapittel om vurdering for grunnopplæring særskilt organisert for voksne tydelige krav til en underveisvurdering som har læring som mål halvårsvurdering i hele grunnopplæringen for å styrke det systematiske vurderingsarbeidet. På trinn kan dette blant annet være et viktig verktøy for tidlig innsats. planmessig samtale med eleven minst hvert halvår også i grunnskolen tydelige krav til elevens, lærlingens og lærekandidatens medvirkning i vurderingsarbeidet i skolen Kilde:

Kartleggingsprøver ingsprover_2010/kartleggingsprover_bm_nn.p df ingsprover_2010/kartleggingsprover_bm_nn.p df