Feedback – et arbeid, under utvikling ? Prof. Stephen Dobson Høgskolen i Hedmark (prof II Høgskolen i Lillehammer)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Ledelsesinformasjonsystem
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Vurdering for læring.
Kjennetegn på måloppnåelse - gammel vin i nye flakser
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
Misjon – å krysse grenser
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Hva er viktig for elevers læring?
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Sagt om utdanning….
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
SmartSwap.
Relevant questions for the Reference Group
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Et kognitivt perspektiv på læring
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
Misjon – å krysse grenser
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Feedback – et arbeid, under utvikling ? Prof. Stephen Dobson Høgskolen i Hedmark (prof II Høgskolen i Lillehammer)

Foredrag 1. Innledning 2. Feedback praksis inspirert av evidens basert forskning 3. Feedback praksis ledet av prinsipper

Er det innsats og vurdering av innsats som er avgjørende i feedback? REDIGERES I TOPP- /BUNNTEKST

Utsagn fra foreldre lærerne møter elevene på ulike måter som innvirker på hvordan skoleprestasjonene utvikler seg. påpekt at datteren ikke har automatisert kunnskap i tilstrekkelig grad. Svaret hun får er at det er flere i klassen som heller ikke har gjort dette. X savner at lærerne tar tak i dette, at de sier da skal vi gjøre noe med det, men i stedet beskriver det som et felles problem som bare får være Skolen fokuserer for mye på resultatene Ikke fikk vi troverdig forklaring (kristin Jahr, master student)

Nasjonale satsing...hva med karakter settign Elever og lærlinger lærer best når de forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen får råd om hvordan de kan forbedre seg er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling

Bounce. How Champions are Made (Syed, 2010) Talent myte vs timer av målrettet praksis (”a life-long persistance of deliberate effort to improve performance”, s12) Ekspert i ”chunking” av perseptuell informasjon og kombinering av kontektuelle variabler (combinatorial explosion) (s43) og god coaching....(dvs tilbakemelding) REDIGERES I TOPP- /BUNNTEKST

Eks. kroppsøving på ungdomskole Klagen: Jeg vil med dette be om en begrunnelse for karakteren 4 som X fikk i gym og klager på den. Det er to andre i klassen som har fått 6, og det anses som en altfor stor forskjell i forhold til innsats i faget (..og faglig vilje) Begrunnelse: Jeg har prøvd i min begrunnelse for karakteren å vise at det er ikke tilstrekkelig for å oppnå den karakteren han ønsker (…kompetanse som uttyrkkes gjennom mestring, innsats, samarbeidsvilje og kunnskap – henvises til veiledning for vurdering i kroppsøving) REDIGERES I TOPP- /BUNNTEKST

Gir meg en definisjon på en god tilbakemelding?

THE TEACHER SAYS.. 1.Your son has a remarkable ability in gathering needed information from his classmates. Really means: He was caught cheating on a test. 2. Karen is an endless fund of energy and viability. Really means: The hyperactive monster can't stay seated for five minutes. 3. Fantastic imagination! Unmatched in his capacity for blending fact with fiction. Really means: He's definitely one of the biggest liars I have ever met. REDIGERES I TOPP- /BUNNTEKST

Læringsutbyttet (student achievement outcomes) Prof. John Hattie (New Zealand) Direktor av Senter for Assessment Tools for Teaching and Learning Bok: Visible Learning (2009) Syntese om 800 meta- analyser

uønsket modning Vanlig lærer effekter Ønsket effekter

Hattie (EARLI foredrag, 2007) og 80% regel Effekt størrelse Selv-rapport karakter (dvs egen vurdering)1.44 Tilbakemelding.72 Underveis vurdering.70 Hyppighet/ Effekt av prøver.46 Undervisning av prøveferdigheter.22

Tilbakemelding Norske elevundersøkelse Hattie: Hvor er målet, hvor langt har jeg kommet, hvordan kan jeg gå videre Hattie…Fra elev til læreren (NB: mer viktig enn andre vei) og 1. task, 2. prosess needed to understand task, 3. meta- kognisjon (ansvar for egen læring) 4, selvet

Tilbakemelding i skolen (Hartberg, Dobson og Gran, under utgivelse) Feedback ledet av prinsipper: Læringsfremmende Anerkjennelse vs. underkjennelse Rettferdighet og gjennomsiktighet

Noen begreper Innhold i feedback Tidspunkt for feedback Roller i feedback (ikke behandlet i dag)

Innhold i feedback..... Mangel tenkning Målrelatert Råd og ros Som språk og taksonomi

Som råd... ”Information which a learner can confirm, add to, overwrite, tune, or restructure…domain knowledge, meta- cognitive knowledge, beliefs about self and tasks.” (Winne og Butler, 1994) Et råd er jo ikke så mye svar på et spørsmål som et forslag som har å gjøre med fortsettelsen av en historie, som i alle fall går sin gang (Benjamin, 1991:182)

Som ros Tradisjonelt syn: fører til læring og motivasjon “children become very uncomfortable with praise that evaluates them. They push it away. Sometimes they’ll deliberately misbehave to prove you wrong” (Faber and Mazlish sitert i Henderlong og Lepper, 2002: 774). Ytre motivering

Ros som kulturelt betinget I USA rettes ros mer mot talent enn innsats, men i østlige kulturer ser vi en motsatt balanse, hvor ros vektlegger innsats og utholdenhet Hvordan er det i Norge?

Feedback 12åring fikk over 6 måneder i et fag Read carefully / Finish, colour /Good / Back of book /Read /Quite good / Why? Explain /Study diagram /Very poor / Keep trying harder /Please try harder to improve spelling and neatness /If you need help, ask/ Concentrate 100% - check words /Please listen to instructions. You should have copied out sentences / Mixed. Some understandings, decent spelling but the book asked you to explain How informative is feedback if we can’t even tell what subject it is?

Kunnskapsmål (kognitive) VurderingBedømme, kritisere SynteseGeneralisere, trekke slutninger AnalyseSammenligne, AnvendeFortolke, tilpasse, kunne bruke ForståelseKlassifisere, beskrive, identifisere FaktakunnskapGjengi, reprodusere

Tidspunkt: Blikk for øyeblikk og Sopranos ”læreren ofte har en fornemmelse av elevens kunnskaps mangel eller mangel på motivasjon, men i et ”gyldent øyeblikk” ble det gjort synlig. Denne fornemmelsen kan kommuniseres til læreren som en ladet stemning eller noe som er tilstede i måten elever beveger sine kropper. Sagt på en annen noe oppsummerende måte: det tause er artikulert og lærerens blikk for øyeblikk blir aktualisert” (Skogvoll og Dobson, under utgivelse 2011) REDIGERES I TOPP- /BUNNTEKST

Rettferdig standpunktvurdering – det (u)muliges kunst? (Proitz og Borgen, 2010: 11) “lærerne forteller om store individuelle variasjoner i praksis for standpunktkaraktersetting. Blant annet oppgir de å vurdere like elementer som kan si noe om prestasjoner ulikt, og de har ulike oppfatninger om hvilken funksjon standpunktkarakterer har og hva disse karakterene er et uttrykk for.” REDIGERES I TOPP- /BUNNTEKST

Negativ definisjon av en feedback handling Dressels definisjon av karakter (les feedback): ‘an inadequate report of an inaccurate judgment by a biased and variable judge of the extent to which a student has attained an undefined level of mastery of an unknown proportion of an indefinite material.’ (i Black og Wiliam, 2005: 257

Bøker som behandler problematikken videre...